- 17 - Het college heeft voor deze handelwijze gekozen, om onnodig tijdverlies te voorkomen en om middels de BV in oprichting de architect opdracht te kun nen geven verder te gaan met het schetsontwerp. De raad krijgt straks axle informatie en alle gelegenheid hier en daar wat bij te sturen. De voorzitter geeft gelegenheid tot stemverklaring. De heer Bosman deelt mee dat de AWB-fractie ermee akkoord gaat dat het college de zaak onderzoekt. Doch voorop staat dat, wanneer de gronaprijzen met een bepaald percentage c.q. bedrag omhoog gaan, de bevolking ook dui delijk moet worden gemaakt dat de toeslag is bestemd voor de kostendekking van het zwembad. De heer Koninqs is van mening dat de wethouder met het tussenvoorstel vol doende ruimte biedt voor een keuze tussen een verhoging van de OGB of een extra toeslag op de grondprijs. Spreker gaat derhalve met het voorstel akkoord. De heer Van der Schrier staat achter het voorstel en vindt het een goede zaak dat enige ruimte is gecreëerd om naar een goede structurele oplossing te zoeken. De heer Bornet is blij met het tussenvoorstel van de wethouder en wenst het college veel sterkte en wijsheid in de onderhandelingen. De heer Meeuwisse heeft voor de schorsing al een stemverklaring afgelegd en voegt eraan toe dat na het opstarten van het nieuwe project het huidige bad zal worden geamoveerd. De personeelslasten zullen hierdoor dalen, waardoor er in 1993 weer enige financiële ruimte in de begroting komt. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur gemeester en wethouders, zoals dat na de schorsing is geformuleerd. Voorstel van drie raadsleden, luidende als volgt. "Het is in de gemeente Woensdrecht niet toegestaan woningen af te breken c.q. te amoveren, zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders" De voorzitter is voornemens de PvdA-fractie in de gelegenheid te stellen een korte toelichting te geven op het voorstel. Na een korte reactie van het college, krijgt de raad de gelegenheid op het voorstel te reageren en desgewenst in stemming te brengen. Hij geeft het woord aan de fractievoorzitter van de PvdA-fractie De heer Koninqs geeft het woord aan zijn collega de heer Bornet. De heer Bornet heeft dit voorstel ingediend nadat hij had vastgesteld dat aan de Huijbergseweg een mooi huis werd gesloopt. Op diezelfde dag heeft hij na de cowrovergadering bij de wethouder geïnformeerd op welke wijze het slopen van woningen wettelijk is geregeld. Behalve een meldingsplicht van de sloper bleek er op dit gebied geen regelgeving te bestaan. De nieuwe wet die op lokt92 in werking treedt heeft alleen betrekking op ge zichtsbepalende panden en panden die op de monumentenlijst zijn geplaatst en niet op panden waarvoor hij het initiatiefvoorstel heeft ingediend. Met dit voorstel beoogt hij dat mensen die hun huis willen afbreken dit in overleg te doen met het college en dat het college na het aanhoren van de motivatie daar ja of nee op kan zeggen. Artikel 56 in de Woningwet ver wijst in deze naar de regelgeving in de Modelbouwverordening, doch deze artikelen zijn nooit gehanteerd. Wethouder Schuurbiers antwoordt dat slopen tot nu toe vrij is. Per lokt92 treedt het Bouwbesluit in werking volgens welk wel een sloopvergunning nodig is, doch dit heeft betrekking op de milieu-aspecten inzake het af voeren van bouwafval. Het instellen van een verordening is niet eenvoudig. Bij een sloopverbod zouden andere motieven ten grondslag gelegd moeten worden dan bij artikel 56 van de Woningwet is gebeurd. Als de gemeente een sloopverbod wil instellen, zal bijvoorbeeld een Leefmilieuverordening moe ten worden ingesteld. Bovendien zal de gemeente vooraf moeten bepalen wel ke panden om welke redenen binnen de gemeente niet zonder vergunning mogen worden gesloopt. Het is dus niet eenvoudig om een sloopverbod in te voeren.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1992 | | pagina 108