- 17 -
Het college heeft voor deze handelwijze gekozen, om onnodig tijdverlies te
voorkomen en om middels de BV in oprichting de architect opdracht te kun
nen geven verder te gaan met het schetsontwerp. De raad krijgt straks axle
informatie en alle gelegenheid hier en daar wat bij te sturen.
De voorzitter geeft gelegenheid tot stemverklaring.
De heer Bosman deelt mee dat de AWB-fractie ermee akkoord gaat dat het
college de zaak onderzoekt. Doch voorop staat dat, wanneer de gronaprijzen
met een bepaald percentage c.q. bedrag omhoog gaan, de bevolking ook dui
delijk moet worden gemaakt dat de toeslag is bestemd voor de kostendekking
van het zwembad.
De heer Koninqs is van mening dat de wethouder met het tussenvoorstel vol
doende ruimte biedt voor een keuze tussen een verhoging van de OGB of een
extra toeslag op de grondprijs. Spreker gaat derhalve met het voorstel
akkoord.
De heer Van der Schrier staat achter het voorstel en vindt het een goede
zaak dat enige ruimte is gecreëerd om naar een goede structurele oplossing
te zoeken.
De heer Bornet is blij met het tussenvoorstel van de wethouder en wenst
het college veel sterkte en wijsheid in de onderhandelingen.
De heer Meeuwisse heeft voor de schorsing al een stemverklaring afgelegd
en voegt eraan toe dat na het opstarten van het nieuwe project het huidige
bad zal worden geamoveerd. De personeelslasten zullen hierdoor dalen,
waardoor er in 1993 weer enige financiële ruimte in de begroting komt.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van bur
gemeester en wethouders, zoals dat na de schorsing is geformuleerd.
Voorstel van drie raadsleden, luidende als volgt.
"Het is in de gemeente Woensdrecht niet toegestaan woningen af te breken
c.q. te amoveren, zonder vergunning van het college van burgemeester en
wethouders"
De voorzitter is voornemens de PvdA-fractie in de gelegenheid te stellen
een korte toelichting te geven op het voorstel. Na een korte reactie van
het college, krijgt de raad de gelegenheid op het voorstel te reageren en
desgewenst in stemming te brengen.
Hij geeft het woord aan de fractievoorzitter van de PvdA-fractie
De heer Koninqs geeft het woord aan zijn collega de heer Bornet.
De heer Bornet heeft dit voorstel ingediend nadat hij had vastgesteld dat
aan de Huijbergseweg een mooi huis werd gesloopt. Op diezelfde dag heeft
hij na de cowrovergadering bij de wethouder geïnformeerd op welke wijze
het slopen van woningen wettelijk is geregeld. Behalve een meldingsplicht
van de sloper bleek er op dit gebied geen regelgeving te bestaan. De
nieuwe wet die op lokt92 in werking treedt heeft alleen betrekking op ge
zichtsbepalende panden en panden die op de monumentenlijst zijn geplaatst
en niet op panden waarvoor hij het initiatiefvoorstel heeft ingediend.
Met dit voorstel beoogt hij dat mensen die hun huis willen afbreken dit in
overleg te doen met het college en dat het college na het aanhoren van de
motivatie daar ja of nee op kan zeggen. Artikel 56 in de Woningwet ver
wijst in deze naar de regelgeving in de Modelbouwverordening, doch deze
artikelen zijn nooit gehanteerd.
Wethouder Schuurbiers antwoordt dat slopen tot nu toe vrij is. Per lokt92
treedt het Bouwbesluit in werking volgens welk wel een sloopvergunning
nodig is, doch dit heeft betrekking op de milieu-aspecten inzake het af
voeren van bouwafval. Het instellen van een verordening is niet eenvoudig.
Bij een sloopverbod zouden andere motieven ten grondslag gelegd moeten
worden dan bij artikel 56 van de Woningwet is gebeurd. Als de gemeente een
sloopverbod wil instellen, zal bijvoorbeeld een Leefmilieuverordening moe
ten worden ingesteld. Bovendien zal de gemeente vooraf moeten bepalen wel
ke panden om welke redenen binnen de gemeente niet zonder vergunning mogen
worden gesloopt. Het is dus niet eenvoudig om een sloopverbod in te voeren.