- 14 - In die commissievergadering heeft de PvdA-fractie nooit geadviseerd het contact te hernieuwen met de maatschap. De maatschap, die haar plannen nooit alleen zou kunnen realiseren, had inmiddels een partner gevonden in de luchtmacht. Doch ook maatschap en luchtmacht konden hun plannen zonder steun van de gemeente, gezien de kosten ad 7,5 miljoen, niet realiseren. Tot zijn grote verbazing spreekt iedereen nu heel gemakkelijk over dit bedrag. Hoewel de luchtmacht 2,5 miljoen inbrengt is dit bedrag gedeelte lijk bestemd voor speciale voorzieningen en moet het resterende gedeelte gezien worden als vooruitbetaalde huur voor 12 a 15 jaar. De onderhandelingen met de maatschap, die in het verleden om de een of andere reden zijn gestopt, worden weer hervat. De maatschap brengt 500.000,in. De voorzieningen die voor de maatschap moeten worden getroffen behelzen ca. 1,5 miljoen. Vanaf het moment dat het contract is getekend bezit de maatschap op deze manier 1 miljoen gulden meer. Boven dien worden de klanten door de clustervorming binnengebracht via de voor deur van de gemeente. De gemeente neemt deel in de BV's en spreker vraagt zich af of de provincie aan deze unieke vorm van privatisering ingevolge artikel 228 van de gemeentewet haar goedkeuring zal geven. De gemeente neemt deel in de Onroerendgoed BV en in de Baden BV, doch niet in de res terende winstgevende BV's. De gemeente heeft alleen een vinger in de pap daar waar het gaat om garanties te geven, geld beschikbaar te stellen, leningen op tafel te krijgen, etc.. Als klap op de vuurpijl wordt gesteld dat de gemeente het tekort dat thans ontstaat gaat dekken door de 0GB met 10% te verhogen; en een verhoging van de 0GB is voor spreker onaanvaardbaar. De gemeente staat contractueel borg voor de voorzieningen die de luchtmacht wil, uitgesmeerd over een periode van 15 jaar. In 15 jaar kan echter veel gebeuren en zit de gemeente met de gebakken peren. De indruk wordt gewekt dat hier sprake is van een zwemparadijs dat van heinde en ver bezoekers zal trekken. In werkelijkheid zijn een aantal ri sico's ingebouwd die vooraf stuk voor stuk moeten worden bekeken. Wethouder Beekhuiizen adviseert de heer Bornet de stukken nog eens goed na te lezen, omdat hij een aantal zaken door elkaar haalt. De maatschap haalt geen miljoen winst binnen en de risico's van de gemeente zijn duidelijk in de nota aangegeven. De PvdA-fractie wekt de indruk van alles te willen, doch zodra het moment van beslissen daar is, is de PvdA-fractie niet thuis. De heren Bosman en Van der Schrier hebben reeds aangegeven waarom de 0GB moet worden verhoogd. De CDA-fractie handhaaft haar visie om de extra las ten te dekken middels de door haar aangedragen bouwstenen. Spreker heeft destijds in de commissie voor financiën en in de gecombineerde vergadering welzijn/financiën duidelijk aangegeven waarom het college niet in de voor stellen van de CDA-fractie wenst mee te gaan. Aangaande de samenwerking met de andere zuidwesthoekgemeenten heeft hij reeds in de commissie welzijn meegedeeld dat wnd. burgemeester De Jonge dit punt, zonder succes, bij de andere gemeenten had aangekaart. Ook in de Streek-BenW is dit punt ter sprake geweest. De gemeente Putte wenst niet mee te doen en de gemeenten Huijbergen en Ossendrecht willen de deur op een heel klein kiertje houden. Beide gemeenten is toegezegd dat zij na besluitvorming in de raad een volledig informatiepakket krijgen toegezon den en dat de gemeente Woensdrecht hier in het najaar op terugkomt. M.b.t. de opmerkingen aangaande de deelname in de Baden BV deelt spreker mee dat de burgemeester, op grond van art. 78 van de gemeentewet, de ge meente in en buiten rechte vertegenwoordigt. D.w.z. dat de burgemeester als vertegenwoordiger van de gemeente in de aandeelhoudersvergadering van de Baden BV zal optreden. I I i. 1

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1992 | | pagina 105