- 2 -
20Voetqanqersvereniqinq VBV; enquête rapport voetgangers veilig op het
trottoir
De heer Ars merkt op dat een aantal van de in het rapport genoemde pun
ten zijn te vergelijken met situaties binnen de gemeente. Hij stelt der
halve voor om te proberen deze punten te gebruiken.
De heer Van Loon vraagt speciale aandacht t.a.v. het klein onderhoud aan
trottoirs en wegen die door voetgangers worden gebruikt en stelt voor in
de ZuidWestHoek te publiceren waar en bij wie klachten over de staat van
onderhoud kunnen worden doorgegeven.
Wethouder Schuurbiers deelt mee dat de verkeerssituatie m.b.t. de voet
gangers met de betreffende dienst is doorgenomen. Hierbij is opgemerkt
dat op sommige plaatsen de trottoirs worden gebruikt voor het parkeren
van auto's. Het college zal de politie verzoeken hieraan tijdens het
surveilleren de nodige aandacht te schenken en te proberen het verkeerd
parkeren zoveel mogelijk terug te dringen.
Losliggende tegels die op enkele plaatsen zijn aangetroffen zullen zo
spoedig mogelijk worden vastgelegd.
Tenslotte deelt hij mee dat eventuele klachten altijd op het gemeente
huis kunnen worden doorgegeven.
De voorzitter voegt eraan toe dat in BenW zal worden besproken of het
zinvol is hiervoor een bepaalde persoon aan te wijzen en/of een tele
foonnummer beschikbaar te stellen.
23Stichting Samenwerkingsverband Nederland-Polen; orqanistie inzamelings
acties voor Polen.
De heer Hui-jgens is blij dat er ondanks de vele grote problemen in de
wereld mensen zijn die zich blijven inzetten voor Polen, aangezien dat
land nog steeds met bijzonder grote problemen heeft te kampen. Het adres
van de Stichting zal aan de particulieren die zich binnen de gemeente
inzetten voor Polen worden doorgegeven in de hoop dat zij gezamenlijk
iets kunnen ondernemen, waardoor ook de gemeente Woensdrecht partici
peert in de strijd tegen de problemen in Polen.
24Algemene Nederlandse Vereniging Terreinvoertuiqen; bezwaar contra verbod
gebruik terrein voormalige steenfabriek de Vijver.
De heer Ars vindt het onbegrijpelijk dat destijds een vergunning is af
gegeven voor het rijden met terreinwagens in dit waardevolle gebied.
Afgezien van de grote landschappelijke waarde gaat het hier om een his-
torisch-geografisch bijzonder belangwekkend fenomeen. Het betreft hier
een oude kustlijn, welke dateert uit omstreeks 1800. De laagte tussen
Vinkenberg en Korteven betreft een sneeuwsmeltwaterdaldat tijdens de
jongste ijstijd is ontstaan en deel uitmaakt van de zogenaamde Westbra
bantse Zoom. Hoewel de A.N.V.T. beweert dat het terrein nadat het door
hen in gebruik is genomen, mooier is geworden, is dat niet het geval en
is het terrein eerder veranderd in een maanlandschap, terwijl ook het
bos behoorlijk is aangetast. Er zijn tal van argumenten om deze vergun
ning te weigeren, b.v. de milieuvervuiling, overlast voor de omwonenden
en geen binding van de vereniging met de gemeente. Bovendien wordt ook
illegaal gebruik gemaakt van het terrein, wordt er door het bos gereden
en wordt er bij zomersmog gereden. De AWB-fractie vindt het in deze
tijd, waarin iedereen bezig is met verbetering van het milieu, onaan
vaardbaar een dergelijke vergunning te verlenen. Spreker hoopt dan ook
dat deze argumentatie wordt meegenomen bij de behandeling van het be
zwaarschrift.
De heer Meeuwisse merkt op dat het in het verleden op dit terrein, be
staande uit een bosgebied en een leemkuil, een grote troep was. Na geza
menlijk overleg van overheid en ANVT is alle troep weggewerkt en is ver
gunning verleend om enkele malen per jaar behendigheidswedstrijden te
houden. Aangezien ook door Natuur en Landschap geen misbruik is gecon
stateerd vraagt spreker zich af waar de klachten vandaan komen. Hoewel
de ANVT ook enige overlast bezorgt, blijkt de grootste overlast te wor
den veroorzaakt door het illegaal crossen met brommers. Spreker is van
mening dat dit geen reden mag zijn om de ANVT van dit particulier ter
rein te weren.