4 - De heer Van Loon onderschrijft het standpunt van de heer Bosman. Wethouder Beekhuiizen heeft niets hieraan toe te voegen, omdat de ter inzage liggende stukken voor zich spreken. De voorzitter voegt eraan toe dat de gemeente al zoveel geld tekort komt op Het Trefpunt, dat het maar eens afgelopen moet zijn. 18W.A. Groffen e.a.; kopie schrijven gericht aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant i.v.m. proefdraaien vliegtuigmotoren Fokker Aircraft Services De heer Ars deelt mee dat de AWB-fractie de ongerustheid deelt van de ondertekenaars van genoemde brief. Spreker informeert of het college hierover contact heeft gehad met Fokker, waardoor iets van de ongerustheid van deze bewoners zou kunnen worden weggenomen. Ook de AWB-fractie is zich terdege bewust van het economisch belang van Fokker, maar wil niet voorbijgegaan aan het wel zijn van de betrokken bewoners, die hiervan de overlast ondervinden. Hier ligt ook voor het gemeentebestuur een stuk verantwoordelijkheid. Hoewel dit een afschrift is van de brief aan de provincie, de instan tie die de Hinderwetvergunning afgeeft, is het in het belang van Fok ker en van de bewoners dat hier goede voorlichting wordt gegeven. Mis schien zou Fokker een afvaardiging van de bewoners kunnen uitnodigen om een en ander nader toe te lichten. De heer Jansen deelt mee dat de CDA-fractie zich geheel hierbij aan sluit. De heer Koninas stelt dat bewoners die overlast ondervinden het recht hebben dit kenbaar te maken, maar dat het voor een bedrijf als Fokker niet leuk is als er zoveel publiciteit wordt gegeven aan een inciden teel gebeuren, waarvoor Fokker betrokkenen inmiddels een excuus-brief heeft geschreven. Toch wil hij extra aandacht besteden aan het feit dat, wanneer een bedrijf als Fokker in deze mat® negatief in de publiciteit komt, de animo om te investeren wel eens zou kunnen afnemen. Hij zou het col lege daarom willen adviseren in en rond de geluidszonering geen extra bebouwing te stimuleren om problemen te voorkomen. Het is duidelijk dat het een economische ramp zou zijn voor de gemeen te als Fokker (FAS) daar weg zou gaan en hij zou het college derhalve dringend willen verzoeken na te gaan hoe deze zaken voor de toekomst veilig gesteld kunnen worden. Wethouder Schuurbiers antwoordt dat het college hierover contact heeft gehad met FokkerOmdat het hier een A-l inrichting betreft wordt de Hinderwetvergunning afgegeven door de provincieThans worden gegevens verzameld over de geluidsbelasting door Fokker en de Vliegbasis om aan de hand van deze resultaten een zonering op te maken; Fokker en de Vliegbasis worden hierbij gezien als één bedrijf. Vervolgens zal wor den bezien of er maatregelen moeten worden genomen bij de bron, of bij de woningen die de meeste overlast ondervinden. De hele kwestie van het geluid valt onder de Wet Geluidhinder en de zonering moet in het bestemmingsplan worden opgenomen. De raad zal hierover t.z.t. nader worden geïnformeerd. Wat betreft de negatieve publiciteit is spreker van mening dat het niet zo'n vaart zal lopen, aangezien ook Fokker heel goed weet dat uitbreidingen aan bepaalde regels zijn gebonden. De voorzitter voegt eraan toe dat Fokker voor zover bekend de Hinder wetvergunning niet heeft overtreden en dat niet de indruk moet ont staan dat Fokker dingen doet die niet mogen. Hoewel het proefdraaien in het verleden op een bepaald gedeelte van de Vliegbasis plaatsvond, gebeurt het nu op de plaats die hiervoor in de Hinderwetvergunning is aangewezen, waarbij geen maximale geluidsbelasting in decibels is aan gegeven.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1991 | | pagina 120