4 -
De heer Van Loon onderschrijft het standpunt van de heer Bosman.
Wethouder Beekhuiizen heeft niets hieraan toe te voegen, omdat de ter
inzage liggende stukken voor zich spreken.
De voorzitter voegt eraan toe dat de gemeente al zoveel geld tekort
komt op Het Trefpunt, dat het maar eens afgelopen moet zijn.
18W.A. Groffen e.a.; kopie schrijven gericht aan Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant i.v.m. proefdraaien vliegtuigmotoren Fokker Aircraft
Services
De heer Ars deelt mee dat de AWB-fractie de ongerustheid deelt van de
ondertekenaars van genoemde brief.
Spreker informeert of het college hierover contact heeft gehad met
Fokker, waardoor iets van de ongerustheid van deze bewoners zou kunnen
worden weggenomen. Ook de AWB-fractie is zich terdege bewust van het
economisch belang van Fokker, maar wil niet voorbijgegaan aan het wel
zijn van de betrokken bewoners, die hiervan de overlast ondervinden.
Hier ligt ook voor het gemeentebestuur een stuk verantwoordelijkheid.
Hoewel dit een afschrift is van de brief aan de provincie, de instan
tie die de Hinderwetvergunning afgeeft, is het in het belang van Fok
ker en van de bewoners dat hier goede voorlichting wordt gegeven. Mis
schien zou Fokker een afvaardiging van de bewoners kunnen uitnodigen
om een en ander nader toe te lichten.
De heer Jansen deelt mee dat de CDA-fractie zich geheel hierbij aan
sluit.
De heer Koninas stelt dat bewoners die overlast ondervinden het recht
hebben dit kenbaar te maken, maar dat het voor een bedrijf als Fokker
niet leuk is als er zoveel publiciteit wordt gegeven aan een inciden
teel gebeuren, waarvoor Fokker betrokkenen inmiddels een excuus-brief
heeft geschreven.
Toch wil hij extra aandacht besteden aan het feit dat, wanneer een
bedrijf als Fokker in deze mat® negatief in de publiciteit komt, de
animo om te investeren wel eens zou kunnen afnemen. Hij zou het col
lege daarom willen adviseren in en rond de geluidszonering geen extra
bebouwing te stimuleren om problemen te voorkomen.
Het is duidelijk dat het een economische ramp zou zijn voor de gemeen
te als Fokker (FAS) daar weg zou gaan en hij zou het college derhalve
dringend willen verzoeken na te gaan hoe deze zaken voor de toekomst
veilig gesteld kunnen worden.
Wethouder Schuurbiers antwoordt dat het college hierover contact heeft
gehad met FokkerOmdat het hier een A-l inrichting betreft wordt de
Hinderwetvergunning afgegeven door de provincieThans worden gegevens
verzameld over de geluidsbelasting door Fokker en de Vliegbasis om aan
de hand van deze resultaten een zonering op te maken; Fokker en de
Vliegbasis worden hierbij gezien als één bedrijf. Vervolgens zal wor
den bezien of er maatregelen moeten worden genomen bij de bron, of bij
de woningen die de meeste overlast ondervinden. De hele kwestie van
het geluid valt onder de Wet Geluidhinder en de zonering moet in het
bestemmingsplan worden opgenomen. De raad zal hierover t.z.t. nader
worden geïnformeerd.
Wat betreft de negatieve publiciteit is spreker van mening dat het
niet zo'n vaart zal lopen, aangezien ook Fokker heel goed weet dat
uitbreidingen aan bepaalde regels zijn gebonden.
De voorzitter voegt eraan toe dat Fokker voor zover bekend de Hinder
wetvergunning niet heeft overtreden en dat niet de indruk moet ont
staan dat Fokker dingen doet die niet mogen. Hoewel het proefdraaien
in het verleden op een bepaald gedeelte van de Vliegbasis plaatsvond,
gebeurt het nu op de plaats die hiervoor in de Hinderwetvergunning is
aangewezen, waarbij geen maximale geluidsbelasting in decibels is aan
gegeven.