- 2 - 6. De burgemeester zal over voldoende ervaring moeten beschikken om de ge meente bij de overheid (vooral Defensie), het bedrijfsleven alsmede bij maatschappelijke organisaties op hoog niveau te vertegenwoordigen. De burgemeester dient open oog en oor te hebben voor de aangekondigde ge meentelijke herindelingsplannen. 7. De burgemeester zal op basis van dynamische persoonlijkheid in staat moe ten zijn duidelijk leiding te geven in het college van burgemeester en wethouders en in de raad en zal daarbij moeten open staan voor goede men selijke verhoudingen. De burgemeester dient positief te staan ten opzichte van boven gemeente lijke samenwerkingsverbanden zonder het belang van de gemeente uit het oog te verliezen. 8. Als de te benoemen burgemeester de geschetste eigenschappen en bekwaamhe den in zich heeft, verwachten wij dat er een positieve samenwerking moge lijk is en zullen wij hem of haar graag in de gemeente ontvangen. Deze profielschets is samengesteld als unaniem standpunt van alle fracties in de raad van de gemeente Woensdrecht. 7 november 1991. De voorzitter dankt de heer Forman voor het voorlezen van de profielschets. Geen der leden maakt gebruik van de gelegenheid hierover opmerkingen te maken of iets eraan toe te voegen. 4. Gelegenheid tot oedachtenwisselinq over de voorziening in de vacature bur gemeester. De Commissaris spreekt als volgt: Voorzitter, ik wil graag met u de stappen doornemen die leiden tot de be noeming van een nieuwe burgemeester van Woensdrecht. Ik heb al voor deze vergadering gesproken met het college van burgemeester en wethouders om me nog eens te oriënteren op al datgene wat er in Woensdrecht speelt, waar door ik informatie heb over de laatste gegevens die bekend zijn met be trekking tot Woensdrecht. Woensdrecht zal per 1 januari 1992 een vacature hebben en de vacature die opengesteld is in de Nederlandse Staatscourant op 2 september 1991 heeft 22 sollicitanten opgeleverd. Er zijn inlichtingen ingewonnen omtrent sol licitanten, dat hoort bij de procedure en vervolgens krijgen alle sollici tanten de notulen van deze vergadering toegezonden. Ik selecteer dan uit degenen die gesolliciteerd hebben een aantal mensen, die doorgestuurd wor den naar de vertrouwenscommissie. De vertrouwenscommissie, die u zelf in het leven hebt geroepen. De vertrouwenscommissie zal dan over de kandida ten die doorgestuurd zijn, nadat gesproken is met die kandidaten, argumen ten moeten aandragen waarom kandidaten "geschikt", "minder geschikt" of "niet geschikt" zijn om een benoeming tot burgemeester van Woensdrecht te kunnen aanvaarden. Daar volgt dan een zekere volgorde uit, de prioriteits keuze van u als commissie. Dan ben ik weer aan zet. Ik zal als Commissaris het advies vanuit de ver trouwenscommissie zeer ter harte nemen en ik maak dan een aanbeveling op, die ik stuur naar de Minister van Binnenlandse zaken. De Minister zal zich oriënteren op de kandidaten die ik heb aanbevolen en uiteindelijk de be noeming doen In de tijd gemeten zou men het volgende kunnen zeggen: als de vertrouwens commissie een selectie krijgt van kandidaten eind december dan verwacht ik ergens in januari 1992 schriftelijk verslag van de vertrouwenscommissie. Eind januari voor mij, betekent een advies voor de Minister in februari, tel er dan nog maar eens tweeëneenhalve maand bij voordat er een benoeming zal komen. Dat is geen toezegging, want die kan ik niet doen. Ik kan na tuurlijk niet namens de Minister toezeggen wanneer zij de benoeming zal realiseren. Mijn opsomming in tijd-stappen betekent: het zou ongeveer zo kunnen zijn.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1991 | | pagina 114