- 2 -
6. De burgemeester zal over voldoende ervaring moeten beschikken om de ge
meente bij de overheid (vooral Defensie), het bedrijfsleven alsmede bij
maatschappelijke organisaties op hoog niveau te vertegenwoordigen.
De burgemeester dient open oog en oor te hebben voor de aangekondigde ge
meentelijke herindelingsplannen.
7. De burgemeester zal op basis van dynamische persoonlijkheid in staat moe
ten zijn duidelijk leiding te geven in het college van burgemeester en
wethouders en in de raad en zal daarbij moeten open staan voor goede men
selijke verhoudingen.
De burgemeester dient positief te staan ten opzichte van boven gemeente
lijke samenwerkingsverbanden zonder het belang van de gemeente uit het oog
te verliezen.
8. Als de te benoemen burgemeester de geschetste eigenschappen en bekwaamhe
den in zich heeft, verwachten wij dat er een positieve samenwerking moge
lijk is en zullen wij hem of haar graag in de gemeente ontvangen.
Deze profielschets is samengesteld als unaniem standpunt van alle fracties in
de raad van de gemeente Woensdrecht.
7 november 1991.
De voorzitter dankt de heer Forman voor het voorlezen van de profielschets.
Geen der leden maakt gebruik van de gelegenheid hierover opmerkingen te maken
of iets eraan toe te voegen.
4. Gelegenheid tot oedachtenwisselinq over de voorziening in de vacature bur
gemeester.
De Commissaris spreekt als volgt:
Voorzitter, ik wil graag met u de stappen doornemen die leiden tot de be
noeming van een nieuwe burgemeester van Woensdrecht. Ik heb al voor deze
vergadering gesproken met het college van burgemeester en wethouders om me
nog eens te oriënteren op al datgene wat er in Woensdrecht speelt, waar
door ik informatie heb over de laatste gegevens die bekend zijn met be
trekking tot Woensdrecht.
Woensdrecht zal per 1 januari 1992 een vacature hebben en de vacature die
opengesteld is in de Nederlandse Staatscourant op 2 september 1991 heeft
22 sollicitanten opgeleverd. Er zijn inlichtingen ingewonnen omtrent sol
licitanten, dat hoort bij de procedure en vervolgens krijgen alle sollici
tanten de notulen van deze vergadering toegezonden. Ik selecteer dan uit
degenen die gesolliciteerd hebben een aantal mensen, die doorgestuurd wor
den naar de vertrouwenscommissie. De vertrouwenscommissie, die u zelf in
het leven hebt geroepen. De vertrouwenscommissie zal dan over de kandida
ten die doorgestuurd zijn, nadat gesproken is met die kandidaten, argumen
ten moeten aandragen waarom kandidaten "geschikt", "minder geschikt" of
"niet geschikt" zijn om een benoeming tot burgemeester van Woensdrecht te
kunnen aanvaarden. Daar volgt dan een zekere volgorde uit, de prioriteits
keuze van u als commissie.
Dan ben ik weer aan zet. Ik zal als Commissaris het advies vanuit de ver
trouwenscommissie zeer ter harte nemen en ik maak dan een aanbeveling op,
die ik stuur naar de Minister van Binnenlandse zaken. De Minister zal zich
oriënteren op de kandidaten die ik heb aanbevolen en uiteindelijk de be
noeming doen
In de tijd gemeten zou men het volgende kunnen zeggen: als de vertrouwens
commissie een selectie krijgt van kandidaten eind december dan verwacht ik
ergens in januari 1992 schriftelijk verslag van de vertrouwenscommissie.
Eind januari voor mij, betekent een advies voor de Minister in februari,
tel er dan nog maar eens tweeëneenhalve maand bij voordat er een benoeming
zal komen. Dat is geen toezegging, want die kan ik niet doen. Ik kan na
tuurlijk niet namens de Minister toezeggen wanneer zij de benoeming zal
realiseren. Mijn opsomming in tijd-stappen betekent: het zou ongeveer zo
kunnen zijn.