- 2 - Wethouder Jansen antwoordt dat het college van mening is dat verdere uitbreiding niet zinnig is omdat hierdoor de besluitvorming wordt be moeilijkt en er zeer veel privézaken aan de orde komen. De heer Meeuwisse ziet niet dat de besluitvorming zou kunnen worden be moeilijkt door de uitbreiding van het aantal commissieleden. Mevrouw Koulman ziet uitbreiding van het aantal leden ook niet als een bezwaar. Aangaande de behandeling van privézaken weet ieder lid heel goed dat hij/zij tot geheimhouding is verplicht. De heer Meeuwisse en mevrouw Koulman wensen stemming. Vervolgens wordt overgegaan tot mondelinge stemming. De uitslag van de stemming luidt: voor het voorstel van burgemeester en wethouders stemmen de leden Schuurbiers, Ars, Huijgens, Beekhuijzen, Jansen-van Overveld en De Klerk-Tempelaars; tegen stemmen de leden: Meeuwisse, Luysterburg, Jansen, Koulman-LeenhoutsVan Strien, Brouwers en Van Loon; zodat het voorstel van burgemeester en wethouders met 7 stemmen tegen en 6 stemmen voor is verworpen. De heer Meeuwisse informeert of het college in de volgende raadsverga dering met een ander voorstel komt. De voorzitter antwoordt bevestigend, maar voegt eraan toe dat de moge lijkheid bestaat dat hetzelfde voorstel met een andere argumentatie wordt voorgelegd. 7Commissaris der Koningin in Noord-Brabant; Besluit aanstelling Drs. A.E.A. van Gils tot waarnemend burgemeester. Mevrouw Koulman spreekt als volgt: "Wij waren als fraktie zeer verrast en ook verwonderd over deze benoe ming. De verantwoordelijkheid voor het besturen van een gemeente als de onze is toch kennelijk zwaarder als gedacht was. Wij willen niet zeggen dat het onverstandig was om de Commissaris een verzoek te doen om ver vanging, het lijkt ons zelfs wel verstandig als men zelf die verantwoor delijkheid niet aandurft, maar wat schetst onze verbazing als de op 1 mei gekozen loco-burgemeester daarna met vakantie vertrekt en niet voor een weekje nee gelijk een hele maand. Versta ons niet verkeerd, natuur lijk heeft een wethouder recht op vakantie, maar als eerste heeft hij een verantwoordelijkheid naar de gemeente. Wij zijn in deze gemeente zo gelukkig dat wij vervangende wethouders kiezen zodat het college altijd uit drie bestuurders bestaat, op 1 mei hebben we dat ook weer gedaan, alleen werkte dat dit jaar maar ten dele. Graag zouden wij toch een verklaring willen hebben over deze gang van zaken, want hoe kan een wethouder met een ervaring van 16 jaar raadslid maatschap die zelf het loco-burgemeesterschap niet waarmaakt wel de ver antwoordelijkheid leggen bij een vervanger die pas enkele maanden in deze raad zitting heeft. Waarbij wij niets willen zeggen ten nadele van de vervanger. Waarom heeft de vervanging niet plaatsgevonden van beide wethouders, heeft men ja gezegd tegen een functie die men niet waarmaakt? Wij twijfelen niet aan de bekwaamheid van de vervangend burgemeester, die heeft zijn kwaliteiten in Ossendrecht zeker wel bewezen, maar hij heeft niet de vergaderingen van de laatste maanden hier bijgewoond. Het is wel zo dat 80% van de BenW stukken voor alle gemeenten gelijk zijn, toch ook voor de andere 20% moeten beslissingen worden genomen en is het nuttig als een BenW-lid de voorgeschiedenis kent. Het wethouderschap van de gemeente Woensdrecht is geen erebaantje, men heeft de verantwoordelijkheid die de inwoners van deze gemeente aan hen heeft toevertrouwd op deze manier niet waargemaakt." De voorzitter antwoordt dat hij wethouder Schuurbiers in een korte tijd heeft leren kennen als een goed en correct wethouder die met een groot verantwoordelijkheidsgevoel zijn taak vervult en spreker goed heeft ge ïnformeerd over jarenlang slepende zaken. Als er bovendien een vervanger aanwezig is, waardoor het college voltallig heeft kunnen vergaderen is er geen reden om wethouder Schuurbiers zijn vakantie te verwijten.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1990 | | pagina 68