- 2 -
Wethouder Jansen antwoordt dat het college van mening is dat verdere
uitbreiding niet zinnig is omdat hierdoor de besluitvorming wordt be
moeilijkt en er zeer veel privézaken aan de orde komen.
De heer Meeuwisse ziet niet dat de besluitvorming zou kunnen worden be
moeilijkt door de uitbreiding van het aantal commissieleden.
Mevrouw Koulman ziet uitbreiding van het aantal leden ook niet als een
bezwaar. Aangaande de behandeling van privézaken weet ieder lid heel
goed dat hij/zij tot geheimhouding is verplicht.
De heer Meeuwisse en mevrouw Koulman wensen stemming.
Vervolgens wordt overgegaan tot mondelinge stemming. De uitslag van de
stemming luidt: voor het voorstel van burgemeester en wethouders stemmen
de leden Schuurbiers, Ars, Huijgens, Beekhuijzen, Jansen-van Overveld en
De Klerk-Tempelaars; tegen stemmen de leden: Meeuwisse, Luysterburg,
Jansen, Koulman-LeenhoutsVan Strien, Brouwers en Van Loon; zodat het
voorstel van burgemeester en wethouders met 7 stemmen tegen en 6 stemmen
voor is verworpen.
De heer Meeuwisse informeert of het college in de volgende raadsverga
dering met een ander voorstel komt.
De voorzitter antwoordt bevestigend, maar voegt eraan toe dat de moge
lijkheid bestaat dat hetzelfde voorstel met een andere argumentatie
wordt voorgelegd.
7Commissaris der Koningin in Noord-Brabant; Besluit aanstelling
Drs. A.E.A. van Gils tot waarnemend burgemeester.
Mevrouw Koulman spreekt als volgt:
"Wij waren als fraktie zeer verrast en ook verwonderd over deze benoe
ming. De verantwoordelijkheid voor het besturen van een gemeente als de
onze is toch kennelijk zwaarder als gedacht was. Wij willen niet zeggen
dat het onverstandig was om de Commissaris een verzoek te doen om ver
vanging, het lijkt ons zelfs wel verstandig als men zelf die verantwoor
delijkheid niet aandurft, maar wat schetst onze verbazing als de op 1
mei gekozen loco-burgemeester daarna met vakantie vertrekt en niet voor
een weekje nee gelijk een hele maand. Versta ons niet verkeerd, natuur
lijk heeft een wethouder recht op vakantie, maar als eerste heeft hij
een verantwoordelijkheid naar de gemeente.
Wij zijn in deze gemeente zo gelukkig dat wij vervangende wethouders
kiezen zodat het college altijd uit drie bestuurders bestaat, op 1 mei
hebben we dat ook weer gedaan, alleen werkte dat dit jaar maar ten dele.
Graag zouden wij toch een verklaring willen hebben over deze gang van
zaken, want hoe kan een wethouder met een ervaring van 16 jaar raadslid
maatschap die zelf het loco-burgemeesterschap niet waarmaakt wel de ver
antwoordelijkheid leggen bij een vervanger die pas enkele maanden in
deze raad zitting heeft. Waarbij wij niets willen zeggen ten nadele van
de vervanger. Waarom heeft de vervanging niet plaatsgevonden van beide
wethouders, heeft men ja gezegd tegen een functie die men niet waarmaakt?
Wij twijfelen niet aan de bekwaamheid van de vervangend burgemeester,
die heeft zijn kwaliteiten in Ossendrecht zeker wel bewezen, maar hij
heeft niet de vergaderingen van de laatste maanden hier bijgewoond. Het
is wel zo dat 80% van de BenW stukken voor alle gemeenten gelijk zijn,
toch ook voor de andere 20% moeten beslissingen worden genomen en is het
nuttig als een BenW-lid de voorgeschiedenis kent.
Het wethouderschap van de gemeente Woensdrecht is geen erebaantje, men
heeft de verantwoordelijkheid die de inwoners van deze gemeente aan hen
heeft toevertrouwd op deze manier niet waargemaakt."
De voorzitter antwoordt dat hij wethouder Schuurbiers in een korte tijd
heeft leren kennen als een goed en correct wethouder die met een groot
verantwoordelijkheidsgevoel zijn taak vervult en spreker goed heeft ge
ïnformeerd over jarenlang slepende zaken. Als er bovendien een vervanger
aanwezig is, waardoor het college voltallig heeft kunnen vergaderen is
er geen reden om wethouder Schuurbiers zijn vakantie te verwijten.