Wethouder Wils heeft hier weinig aan toe te voegen. Het college zal zich met alle wettelijke middelen verzetten tegen de verwoesting van het Woensdrechts grondgebied. Naar aanleiding van de opmerking van de heer Forman stelt hij dat het col lege ervoor zal waken om buiten spel gezet te worden. De voorzitter voegt eraan toe dat er met de betrokken gemeenten intensief wordt overlegd. Het zal niet zonder meer mogelijk zijn om met alle andere gemeenten op een lijn te komen, omdat de aanleg van de HSL niet voor iedere gemeente even onaanvaardbaar is. Hij verzoekt de raadsleden het college de nodige vrijheid te geven om het bezwaar goed onderbouwd namens de raad naar Den Haag te sturen. In het be zwaar zal in elk geval worden opgenomen de aantasting van het landschap, het niet bundelen met de Zoomweg en de geluidhinder voor het westelijk gedeelte van de kom. De heer Meeuwisse is blij met de uitspraak van het college. T.a.v. de heer Beekhuijzen merkt hij op, dat ook de CDA-fractie pas vanavond het betreffen de verslag heeft gekregen. Wethouder Wils verduidelijkt dat de heer Beekhuijzen spreekt over een ver slag van 24.01.90 dat ter inzage heeft gelegen en dat nu het verslag van 22.02.90 is uitgereikt, waarin is opgenomen dat voor België de binnenkomst van de HSL alleen via Ossendrecht bespreekbaar is. De heer Brouwers merkt op dat er steeds over een trein met hoge snelheid wordt gesproken. Hij meent dat de hoge snelheid niet haalbaar is als er twee stopplaatsen worden ingelast en dat er derhalve van de bestaande spoorlijnen gebruik gemaakt zou kunnen worden. De heer Boqers heeft begrepen dat voor het oostelijk tracé wordt gekozen en benadrukt dat nu het tijdstip is aangebroken om met alle wettelijk toege stane middelen gezamenlijk hiertegen in verzet te komen. Het is ontoelaat baar om de poldergebieden en de natuurgebieden op deze manier te laten ver woesten. De gemeenteraad neemt nu een eensluidend standpunt in en moet zich met alle toelaatbare middelen tegen de aanleg van de HSL verzetten. De heer Schuurbiers wil het college complimenteren met deze aanpak. De heer Beekhuijzen informeert of het concept van het bezwaarschrift in de vergadering van cowro op 08.03.90 bespreekbaar is. De voorzitter antwoordt dat het bezwaarschrift nu ter sprake is gebracht om eventueel aanvullende argumenten naar voren te brengen. Het is de bedoeling het bezwaarschrift zo vlug mogelijk naar Den Haag te sturen. De heer van Loon merkt op dat hij niet heeft gezegd dat de PvdA-fractie tegen de aanleg van de HSL is, maar wel tegen de voorgestelde tracés. Wethouder Wils vraagt zich ook af wat er van de HSL terecht komt als er twee stopplaatsen bijkomen. Hij beaamt dat het in deze belangrijk is om één front te vormen om een zo krachtig mogelijk Woensdrechts protest te kunnen laten horen tegen de tracéring van de HSL. Eventuele ontwikkelingen worden in de betreffende commissie aan de orde gesteld. De voorzitter stelt voor het college de vrijheid te geven om het bezwaar naar eigen goeddunken op te stellen. Wel aarzelt hij het argument m.b.t. de beperking van de hoge snelheid hierin op te nemen omdat het niet de taak is van een gemeente om nationale belangen af te wegen. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burge meester en wethouders. Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering met gebed. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 27 maart 1990. De raad voornoemd, de secretaris

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1990 | | pagina 20