Wethouder Wils heeft hier weinig aan toe te voegen. Het college zal zich met
alle wettelijke middelen verzetten tegen de verwoesting van het Woensdrechts
grondgebied.
Naar aanleiding van de opmerking van de heer Forman stelt hij dat het col
lege ervoor zal waken om buiten spel gezet te worden.
De voorzitter voegt eraan toe dat er met de betrokken gemeenten intensief
wordt overlegd. Het zal niet zonder meer mogelijk zijn om met alle andere
gemeenten op een lijn te komen, omdat de aanleg van de HSL niet voor iedere
gemeente even onaanvaardbaar is.
Hij verzoekt de raadsleden het college de nodige vrijheid te geven om het
bezwaar goed onderbouwd namens de raad naar Den Haag te sturen. In het be
zwaar zal in elk geval worden opgenomen de aantasting van het landschap, het
niet bundelen met de Zoomweg en de geluidhinder voor het westelijk gedeelte
van de kom.
De heer Meeuwisse is blij met de uitspraak van het college. T.a.v. de heer
Beekhuijzen merkt hij op, dat ook de CDA-fractie pas vanavond het betreffen
de verslag heeft gekregen.
Wethouder Wils verduidelijkt dat de heer Beekhuijzen spreekt over een ver
slag van 24.01.90 dat ter inzage heeft gelegen en dat nu het verslag van
22.02.90 is uitgereikt, waarin is opgenomen dat voor België de binnenkomst
van de HSL alleen via Ossendrecht bespreekbaar is.
De heer Brouwers merkt op dat er steeds over een trein met hoge snelheid
wordt gesproken. Hij meent dat de hoge snelheid niet haalbaar is als er twee
stopplaatsen worden ingelast en dat er derhalve van de bestaande spoorlijnen
gebruik gemaakt zou kunnen worden.
De heer Boqers heeft begrepen dat voor het oostelijk tracé wordt gekozen en
benadrukt dat nu het tijdstip is aangebroken om met alle wettelijk toege
stane middelen gezamenlijk hiertegen in verzet te komen. Het is ontoelaat
baar om de poldergebieden en de natuurgebieden op deze manier te laten ver
woesten. De gemeenteraad neemt nu een eensluidend standpunt in en moet zich
met alle toelaatbare middelen tegen de aanleg van de HSL verzetten.
De heer Schuurbiers wil het college complimenteren met deze aanpak.
De heer Beekhuijzen informeert of het concept van het bezwaarschrift in de
vergadering van cowro op 08.03.90 bespreekbaar is.
De voorzitter antwoordt dat het bezwaarschrift nu ter sprake is gebracht om
eventueel aanvullende argumenten naar voren te brengen. Het is de bedoeling
het bezwaarschrift zo vlug mogelijk naar Den Haag te sturen.
De heer van Loon merkt op dat hij niet heeft gezegd dat de PvdA-fractie
tegen de aanleg van de HSL is, maar wel tegen de voorgestelde tracés.
Wethouder Wils vraagt zich ook af wat er van de HSL terecht komt als er twee
stopplaatsen bijkomen. Hij beaamt dat het in deze belangrijk is om één front
te vormen om een zo krachtig mogelijk Woensdrechts protest te kunnen laten
horen tegen de tracéring van de HSL. Eventuele ontwikkelingen worden in de
betreffende commissie aan de orde gesteld.
De voorzitter stelt voor het college de vrijheid te geven om het bezwaar
naar eigen goeddunken op te stellen. Wel aarzelt hij het argument m.b.t. de
beperking van de hoge snelheid hierin op te nemen omdat het niet de taak is
van een gemeente om nationale belangen af te wegen.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burge
meester en wethouders.
Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering met gebed.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 27 maart 1990.
De raad voornoemd,
de secretaris