- 7 - 18Reactie inzake plannen tot aanleg van een hogesnelheidslijn (HSL), t.b.v. de TGV op het grondgebied van de gemeente. Stuknr. 90.28. De heer Meeuwisse heeft de volgende reactie: "Naar aanleiding van de door ons ingediende vragen en de toegevoegde advies nota, welke wij overigens volledig ondersteunen, verzoeken wij u zo snel mogelijk de brief naar het Ministerie van Verkeer en Waterstaat te doen uitgaan, waarin het standpunt van de gemeente Woensdrecht is vermeld. Wel betreuren wij als CDA-fractie dat uit de notulen van 24.01.90 blijkt dat de grensoverschrijding van de TGV een vast gegeven is. Naar onze mening zijn de huidige tracés geen haalbare kaart wanneer hier een eerlijke en duidelijke MER rapportage over wordt gedaan. Waarom zijn wij deze mening toegedaan: wanneer er een duidelijk onderzoek wordt gedaan naar leefmilieu, natuur en landschap, geluid enz. kan dit niet. Men vernielt een polder broodwinning voor velen. Men vernielt de Brabantse wal. Men vernielt Mattemburgh. Men plaatst de gemeente vol met enorme kunstwerken. En daarom hebben wij als CDA-fractie reeds een brief gestuurd naar onze tweede kamer fractie, waarin wij het onaanvaardbaar hebben uitgesproken voor deze tracés. Daarnaast zullen wij aan onze tweede kamer fractie verzoeken om de mogelijkheden te bekijken om de TGV met een lagere snelheid, b.v. 200 km/uur over de bestaande tracés te leiden. En een eventueel tracé langs het Schelde-Rijnkanaal in studie te nemen. Tevens willen wij u nu verzoeken om initiatieven te ontplooien richting gemeentebesturen van de Brabantse gemeenten waar de tracés nu doorlopen om met eenzelfde standpunt richting minister te gaan. Ook verzoeken wij u aan de minister te vragen om de aangegeven alternatieven te laten onderzoeken" De heer van Loon deelt mee dat de PvdA-fractie een bijna gelijkluidend standpunt inneemt. Als er eventueel in Antwerpen en Rotterdam stopplaatsen worden ingelast, zal de trein niet meer de gewenste hoge snelheid kunnen halen en moeten ook andere tracés bespreekbaar zijn. De PvdA-fractie wil deze laatste mogelijkheid graag openhouden. De heer Schuurbiers is blij dat meerdere partijen tegen deze afschuwelijke aantasting van de leefbaarheid en de verwoesting van de natuurgebieden zijn. De AB-fractie hoopt dat, wanneer het aankomt op daden, de partijen achter hun standpunt zullen blijven staan en stemt van harte in met het voorstel van het college. Het Algemeen Woensdrechts Belang verklaart zich op voorhand bereid het college volledig te steunen met alle wettelijk toegestane acties om dit onheil voor de gemeente te voorkomen. Ook andere wettelijke toege stane acties van b.v. plaatselijke natuuren milieuverenigingen zullen door de fractie worden ondersteund. De heer Beekhuiizen vindt het teleurstellend dat eerst nu het samenvattend verslag van het overleg met de gemeentes ter inzage ligt, terwijl hij heeft begrepen dat de heer Meeuwisse het verslag al eerder had. De VVD-fractie is zowel tegen het oostelijk als tegen het westelijk tracé en alleen het tracé langs de Mariezaatskade is voor de fractie bespreekbaar. Aangezien uit de stukken blijkt dat het westelijk tracé niet meer bespreekbaar is, staat zijn fractie volledig achter het standpunt van het college. De heer Forman deelt mee dat ook de WVP-fractie tegen de aanleg van de TGV op Woensdrechts grondgebied is en achter het standpunt van het college staat. Wel merkt hij op dat de gemeente ervoor moet zorgen een vinger in de pap te blijven houden en de zaak niet onbespreekbaar te maken.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1990 | | pagina 19