- 16 -
Openbare werken.
a. Wegen.
Mijnheer de Voorzitter, het is voor ons een onbegrijpelijke zaak dat u
zegt nog dit jaar het stukje Dorpsstraat tussen Rijzendeweg en de
Langeweg te willen herbestraten. Vanaf begin oktober tot begin december
is dit stuk weg konstant door onze agrariërs in gebruik voor de afvoer
van hun oogst. U wilt deze mensen op dit moment, toch niet gaan
belemmeren in hun broodwinning? Na 1 december is het erg gevaarlijk de
weg op te breken i.v.m. de mogelijk intredende winter.
Wij stellen u voor om te wachten tot maart 1989 en dan gelijk HEEL de
Dorpsstraat plus de trottoirs aan te pakken, dit is geen luxe doch
bittere noodzaak. Wat is uw mening over ons voorstel?
U stelt dat u de Ossendrechtseweg nog niet hebt aangepakt wegens
zandtransport voor de Zoomweg. Dit komt ons zeer vreemd voor aangezien
een ambtenaar van de Provinciale Waterstaat bij COWRO dit voorjaar heeft
verklaard een werkweg te willen aanleggen vanaf Rijksweg 58, hetgeen ook
is geschied.
Is u deze toezegging ontgaan of heeft u achteraf nog andere informatie
ontvangen, zo ja, dan zouden wij die graag vernemen?
Of wilt u deze opmerkingen gebruiken om te voorkomen dat we zouden
zeggen dat er niets gebeurd is?
Mijnheer de Voorzitter, kunt u ons vertellen wat we de laatste 8 jaar
hebben uitgegeven aan het onderhoud van de Verlengde Duinstraat, als de
huidige diepte drainage en de reconstructie van het volgend jaar gereed
zijn?
Kunt u ons vertellen of u onder de Heimolen west de weg liggend tussen
de Antwerpsestraatweg en de Huijbergsebaan verstaat?
Mijnheer de Voorzitter wij steunen uw plan het rioleringsfonds
structureel met 25.000,/jaar extra te verhogen ten koste van het
onderhoudsfonds wegen.
Wij zijn het met uw zienswijze eens dat het Zandfort goed moet worden
aangepakt, doch u zult er rekening mee moeten houden dat wij t.z.t. de
stukken zeer kritisch zullen bestuderen, want een bedrag van ruime 1.3
miljoen gulden is veel, zeg maar gerust zeer veel geld.
Mijnheer de Voorzitter, wij zijn van mening dat er aan de Wouwbaan geen
cent meer verspijkerd mag worden alvorens er een goed uitgewerkt plan
ligt, tenzij de verkeersveiligheid dit vereist.
Wij zijn van oordeel dat er al veel te veel lapwerk in de Wouwbaan heeft
plaats gevonden. Wij staan achter uw opvatting een goed plan voor de
Wouwbaan op te zetten.
Tot slot van het hoofdstuk wegen willen wij er u toch op wijzen, dat
ondanks uw ambitieuze onderhoudsprogram, er meer aandacht zou moeten
zijn voor de kleine defecten aan de wegen, welke de verkeersveiligheid
zeker ten goede zullen komen. Snelle akties kunnen veel extra kosten
voorkomen.