- 10 - Het meest noordelijke tracé zou wat ons betreft zo snel mogelijk aangelegd moeten worden en wel om de volgende redenen: Het Zandfort is een smalle woonstraat, volkomen ongeschikt voor zwaar verkeer; Verbreding van het Zandfort is niet mogelijk; Het verkeer over het Zandfort zal alleen maar in aantal en grootte vermeerderen Het aantal werknemers van Fokker is de laatste 5 jaar haast verdubbeld (in 1983 nog 883 werknemers, in 1988 al 1422 werknemers); Fokker is nog een van de laatste bedrijven, die mensen met de bus ophalen, maar werktijden worden flexibeler, dus bussen worden steeds kostbaarder in gebruik; Er zal steeds vaker sprake zijn van zeer grote transporten van delen van vliegtuigen over de weg; Ook de toename van het verkeer van en naar de vliegbasis zal mogelijk aanzienlijk zijn vanwege de toekomstige ontwikkelingen aldaar. -Bij deze willen wij u verzoeken onderhandelingen te starten met Fokker en Defensie, om af te tasten wat het deze bedrijven financieel waard is, om het noordelijk deel van de rondweg versneld aan te leggen. Vooralsnog blijven wij van mening dat het zinvoller is het Zandfort over 100 meter waar het wegdek slechts is, te herstraten en het noordelijk deel van de rondweg versneld aan te leggen, zodat het Zandfort weer gewoon woonstraat kan worden. Het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen met 25% is een nobel streven van dit kabinet, maar de vermeerdering van het aantal dodelijke ongelukken op onze snelwegen vanwege het verhogen van de maximumsnelheid, tellen wel mooi mee met het resultaat Om de leefbaarheid en de veiligheid in de woonwijken te bevorderen moet zoveel mogelijk het verkeer in de woonwijken worden tegengegaan. Nu de aanleg van de Zoomweg een feit is, lijkt het ons verstandig om te bezien wat dit voor het gehele dorp kan betekenen. -Wat vindt u van een totaal verkeersciculatieplan? b. Diverse voorzieningen: Naar het zich laat aanzien zullen de kosten "voorzieningen Kooisloot" onder E-II wel eens aanzienlijk meer kunnen gaan bedragen dan het thans vermelde investeringsbedrag van 200.000,Zolang het nog niet bekend is wat er precies met de Kooisloot dient te gebeuren lijkt het ons niet zinvol een bedrag hiervoor op de budgetruimte te laten rusten, temeer omdat de budgetruimte voor 1989 toch al niet toereikend is. Aangezien de te maken voorzieningen overwegend ten behoeve van het industrieterrein zijn, is het ons inziens best redelijk deze kosten ten laste van de exploitatie industrieterrein te brengen. III. Brandweer en rampenbestrijding: Het werk van de brandweer, is op de dag van vandaag zeer riskant en ook de burger staat aan speciale gevaren bloot; daarom zouden wij graag het volgende weten: -Is het voor een vrachtwagen met zeer gevaarlijke stoffen mogelijk om overal in onze gemeente te komen, b.v. in de Raadhuisstraat? Zo ja, zou het dan niet verstandig zijn om een gevaarlijke-stoffen-route aan te geven in onze gemeente. -In het verzorgingsgebied van de brandweer zijn nogal wat gevaarlijke stoffen aanwezig. Is de brandweer bekend welke gevaarlijke stoffen aanwezig zijn? -Is men voldoende opgeleid om, bij alle eventuele calamiteiten hiermee adequaat te kunnen reageren?

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1988 | | pagina 85