-10-
De heer Bogers meent dat de eenheidsprijzen niet aan de aannemer overgelaten
moeten worden. Spreker kan er toch mee instemmen dat ten aanzien van het
eerste onderdeel slecht één offerte gevraagd wordt.
Wethouder Wils merkt nog op dat het aanstellen van een tijdelijke kracht
weinig zin meer zal hebben omdat de voorbereiding voor het plaatsen van een
advertentie ter opvulling van de vakatures nagegoeg gereed is. Het advies van
de heer Beekhuijzen inzake de eenheidsprijzen zal spreker nader bestuderen.
De heer Meeuwisse deelt mede dat zijn fractie toch blijft vasthouden aan het
inschakelen van drie aannemers.
De heer de Klerk deelt mede in te kunnen stemmen met het voorstel van het
college
De heer Beekhuijzen adviseert ook prijs op te vragen bij drie aannemers. De
materialen dienen bij de eenheidsprijzen te worden ingecalculeerd.
Wethouder Wils adviseert in een tijdelijke situatie niet te veel te wijzigen.
De heer Forman adviseert eveneens prijs op te vragen bij drie aannemers voor
het gehele werk.
Wethouder Wils zegt toe ook voor het rioleringswerk prijs bij drie aannemers
te zullen opvragen.
De raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel
van burgemeester en wethouders, met inachtneming van de aanvulling van
wethouder Wils.
10. Subsidie Stichting Algemene Vrijwillige Hulpdienst Hoogerheide-Woensdrecht
met credietvotering. Stuknr. 88.56. 20e wijziging gemeentebegroting 1988.
De heer Schuurbiers deelt mede dat hij na de vergadering van de commissie
welzijn nadere informatie heeft ingewonnen. Door de voorzitter van die
commissie is gezegd dat een mogelijke financiële bijdrage kan worden verkregen
via andere bronnen. Door het bestuur is terzake aktie ondernomen, maar het
resultaat is nihil gebleken.
De stichting heeft geen leden en contributies, zodat naast het
gemeentesubsidie geen andere inkomsten verworven kunnen worden. De
taakvervulling is binnen de gemeenschap niet meer weg te denken en hij acht
dan ook een subsidie van 500,erg gering.
Er werden ter vergadering van de commissie welzijn nog vraagtekens gezet bij
de uitkomsten van een tweetal ingediende begrotingen. De oorzaak hiervan was
dat aanvankelijk nauwelijks rekening was gehouden met telefoon- en autokosten.
Dit is nadien middels de tweede begroting gecorrigeerd.
Aangezien de onkosten in 1988 gedurende de periode januari tot en met mei
reeds 460,hebben bedragen stelt spreker voor om het subsidiebedrag vast
te stellen op 750,
Wethouder Koulman antwoordt dat in de commissie welzijn unaniem is geadviseerd
om deze particuliere stichting te subsidiëren tot een bedrag gelijk aan 50%
van de noodzakelijk te maken kosten. De afwijkingen in de twee begrotingen
zijn nauwelijks aan de orde geweest. Het subsidie-percentage is in
vergelijking met andere gevallen toch al erg hoog. Naar haar mening zijn er
nog wel andere bronnen van inkomsten aan te boren.
De heer Schuurbiers meent dat de kosten in de tweede begroting nader zijn
berekend uitgaande van 100,per bestuurslid per jaar. De Stichting doet
goed werk en hij acht het dan ook redelijk om het subsidie te verhogen tot op
750,
Mevrouw Rijpers meent dat een subsidie van 500,redelijk is. Wanneer de
stichting in enorme problemen zou komen kan de subsidiehoogte opnieuw worden
bezien.
Wethouder Koulman meent dat ook in de begroting de reële kosten zijn
meegenomen.
Zij handhaaft het standpunt van het college om 50% te subsidiëren in de reële
kosten.
^gew^jz^gei^hij^raadsbesluit van 28 juli
de burg
1988,
feester,