- 23 -
Wat betreft de post bezuiniging overige goederen en diensten (120) maakt het
college er zich te gemakkelijk van af, want zodra het zegt dat de
dienstverlening aan het publiek niet mag worden verminderd, weet het dat het
steun van de fracties krijgt, omdat de publieke opinie belangrijk is. Wij zullen
uw voorstel om te kijken of er eventueel bezuinigd kan worden zeker ter harte
nemen, maar ook het college dient hier alert op te zijn.
De V.V.D. fractie onderschrijft de opvatting van de P.v.d.A. dat de koppeling 1%
belastingverhoging dus 1% subsidieverhoging opnieuw bekeken dient te worden.
De fractie betuigt instemming met de opvatting van het college dat anderen dan
raadsleden geen toegang moeten hebben tot de ter inzage liggende stukken in de
leeskamer
Wat betreft de aanbesteding blijft de V.V.D. fractie van mening dat t.a.v. het
uitnodigingenbeleid niet voldaan is aan het raadsbesluit. De fractie zou graag
exact de werkelijke gronden vernemen, alsmede waarom achteraf art. 26 in het
college is besproken.
Mevrouw Jansen merkt op dat er in de beroepengids 8 bedrijven staan vermeld, die
zijn overgeslagen.
De heer Forman komt terug op de openbaarheid van raadsstukken, omdat de W.V.P.
alleen heeft gevraagd om fractiemedewerkers toegang te verlenen tot de
leeskamer, men weet dus precies wie dat zijn en het zou het doornemen van de
stukken in de vergaderingen een stuk vergemakkelijken.
Wat de instructies van het rampenplan betreft kent lang niet iedereen de
sticker, de heer Forman verzoekt om dit vooral bij de nieuwe bewoners nader te
onderzoeken.
Verder verzoekt hij of het mogelijk is op een publicatiebord data en agenda's
van de te houden commissie- en raadsvergaderingen te vermelden.
Wat de kritiek van het C.D.A. betreft heeft de heer Forman de indruk dat hij in
COWEL wordt gemist.
Als vierde wiel aan de wagen van A.B. heeft hij in ieder geval een funktie en
als de belangen van Woensdrecht in het geding komen, wil de W.V.P. wel als
vierde wiel fungeren. De heer Forman is al lid van een landelijke partij.
Wethouder Wils zal de vragen beantwoorden, die tot zijn portefeuille behoren.
De wethouder is blij dat C.D.A. en P.v.d.A. in grote lijnen achter het gevoerde
beleid staan.
Vervolgens bevestigt sprekerfaan de heer Bogers, dat de plannen voor een rondweg
inderdaad in de ijskast stonden. Recentelijk is een onderzoek gepleegd over een
eventuele ontsluitingsweg. De conclusie is, dat een dergelijke ontsluitingsweg
pas gerechtvaardigd is, als er 3500 voertuigen per etmaal passeren. De hier
geplaatste opmerkingen zullen worden meegenomen.
Naar aanleiding van de opmerking van de heer Schuurbiers tussen de vragen 80 en
81 deelt de wethouder mede, dat voor wat betreft het normale investeringsschema
t.o.v. enkele jaren geleden toen alle onderhoudskosten ook hierin werden
opgenomen, de heer Schuurbiers gelijk kan hebben. Het college is tot de
conclusie gekomen dat jaarlijks naar de budgetruimte moet worden gekeken, wat er
gedaan kan worden. Ook is er de laatste jaren een grote vermindering gekomen in
de uitkeringen uit het gemeentefonds. Zoals reeds vermeld, zijn veel zaken van
het investeringsschema doorgesluisd naar onderhoudsschemas, waar wel een
termijnplanning wordt toegepast.
Betreffende Nederheide 5 bevestigt de wethouder dat hij inderdaad in september
heeft gezegd: "daar heb ik geen zin meer in", maar in augustus had de wethouder
de gestelde vragen reeds zeer uitvoerig beantwoord en is er een eindeloze
discussie gevoerd. In augustus waren de fracties die dit college steunen
onvolledig anders zou er nooit een 2e gelegenheid zijn geweest. Spreker is ervan
overtuigd dat hij heeft voldaan aan art. 129 van de gemeentewet.
De Dorpsstraat komt volgende week in COWRO aan de orde.