- 4 - Thans stelt G.S. dat industrievestiging in onze gemeente slechts op beperkte schaal toegestaan is. Er gaan echter reeds stemmen op dat dit beleid omgegooid dient te worden en dat zal ook gebeuren binnen afzienbare tijd. Als het zover is en wij moeten nog beginnen met plannen voor een dergelijke rondweg, vissen wij achter het net en zullen we met lede ogen toezien, hoe de industrieën zich in andere gemeenten zullen vestigen. Wij zijn dan ook van mening dat nu het crusiale moment, wel of geen rondweg, aangebroken is. Ook in financieel opzicht. Het is toch van de gekke om nu miljoenen in het opknappen van bestaande wegen te investeren, overwegend voor het zware verkeer, en over enkele jaren zou blijken dat een rondweg onontbeerlijk is omdat de situatie in onze woonwijken onhoudbaar wordt? Het opknappen van de wegen onderstrepen we, echter niet op een dergelijke wijze dat dit miljoenen moet gaan kosten. Het resterende geld zou dan benut kunnen worden voor de rondweg. Naar onze visie een soort 'delta plan' voor onze wegen; verbetering dijkverhoging en rondweg afsluiting van de zeegaten. Eveneens zou een financiële injectie in deze rondweg gehaald kunnen worden uit de grondopbrengst toekomstige uitbreiding industrieterrein. De thans geldende prijs voor industriegrond in onze gemeente is laag. Door de grondprijs hiervoor met 10,- te verhogen zou weer een aanzienlijk deel van de kosten van deze weg gedekt zijn. Ook het fietspad langs het Zandfort zou niet meer nodig zijn. Dit bedrag zou ook voor de rondweg bestemd kunnen worden. Een investering in deze weg zal in de toekomst zijn geld dubbel en dwars waard zijn. Een algehele discussie over wat de raad voor ogen staat bij een dergelijke ontwikkeling zoals voorstaand geschetst lijkt ons niet overbodig, maar zelfs absoluut noodzakelijk. Nog altijd geldt: besturen is vooruitzien! Het is i.o. niet juist te stellen: thans kan het allemaal nog net en straks zien we wel weer. Verkeerscirculatieplan. 28. Wij wachten met u de ontwikkelingen van de Zoomweg af en komen hier t.z.t. op terug. b. Diverse voorzieningen Kooisloot. Graag Uw zienswijze in deze. III Brandweer en rampenbestrijding; 29. U stelt, dat het de brandweer niet bekend is, welke gevaarlijke stoffen aanwezig zijn in onze Gemeente, maar de brandweer heeft toch inzage in de hinderwetvergunningen en kan op zo'n manier toch een beeld krijgen rond deze situatie? Hoe kan anders de brandweer voor voldoende blus- en/of neutralisatiemateriaal zorgen? Hoe lang duurt het om extra hoeveelheden van dit materiaal aan te voeren? U stelt, dat bij een calamiteit met gevaarlijke stoffen ook de hulpverleningswagen en de officier van Dienst van de Regionale Brandweer Streekgewest Westelijk Noord Brabant uitrukt. Kunt u ons vertellen op welk ogenblik u van een calamiteit spreekt? IV Volkshuisvesting: 30. U stelt jaarlijks een lijst samen, welke bedrijven gekontroleerd zullen worden op de totale milieuwetgeving; wanneer denkt u het totale kontroleprogramma voor te leggen aan COWRO? 31. Het Streekplan is, zover bekend, t/m 1999 geldig. We konstateren nu, dat de groeicijfers niet voldoen: We hebben besluiten genomen die achterhaald zijn; moeten we dan toch maar op dezelfde weg door blijven gaan? Of moeten we konkluderen, dat het Streekplan nooit meer opengebroken kan worden? Door de industrie-uitbreiding in onze gemeente komen steeds meer economisch gebondenen in aanmerking voor een woning. Komen we binnen afzienbare tijd niet in de knel met woningtoewijzing tussen eigen inwoners en deze groep? Hoe kan dit opgelost worden?

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1988 | | pagina 117