- 3 -
Ieder koos voor zijn eigen partij en het gevolg was dat er maar 1 neutrale
burger in de commissie Welzijn zit,aldus de heer Forman.
Mevrouw Rijpers bestempelt dit als een volledig foute voorstelling van
zaken. 3 van de 14 kandidaten zijn neutraal; 33% van de neutrale en 36%
van de partijgebonden burgers zijn aanbevolen. Aangezien de heer Forman
meent gehaat te zijn, adviseert zij hem bij zichzelf te rade te gaan of
hij het er niet naar gemaakt heeft. Zij vindt het jammer dat er veel tijd
moet worden besteed aan het verdedigen tegen rancuneuze beweringen. Zij
vraagt of er geen mogelijkheden bestaan om maatregelen te treffen, teneinc
in de toekomst van de toestanden verschoond te blijven.
De heer Beekhuijzen sluit zich geheel aan bij de betogen van mevrouw
Rijpers en mevrouw de Weert. Spreker meent dat hij in de commissieverga
dering Algemene Zaken zelf reeds afdoende zijn gram heeft gehaald.
De heer Bogers meent ook dat de stemming eerlijk is verlopen en dat er
een eerlijke voordracht aan burgemeester en wethouders gemaakt is. Hij
heeft er geen moeite mee dat Forman als commissielid bedankt heeft; dat
is een persoonlijke beslissing van de heer Forman.
Spreker vindt met betrekking tot Forman's commentaar op de stemming dat
hij inderdaad fout gehandeld heeft. Hij is echter van mening dat, mede
gezien het feit dat de heer Forman nog niet zo lang lid is van de raad,
men de heer Forman wel wat te hard aanpakt.
De heer Forman deelt mede dat, zoals hij ook in zijn brief van 9 oktober
1986 heeft gesteld, de voornaamste reden van zijn ontslag is dat hij als
éénmansfractie niet over voldoende tijd beschikt om alle commissieverga
deringen bij te wonen en alle daarvoor benodigde voorbereidende werkzaam
heden te verrichten.
Daarnaast noemt hij de selectie van de burgerleden van de commissie onjuiE
Hij noemt onder andere als voorbeeld dat de heer Beekhuijzen dreigde op
te stappen als er niet naar zijn wens gekozen werd. Een aantal kandidaten
werd aanvankelijk hoog geprezen en bij de stemming werden zij niet geko
zen. Volgens spreker werden politiek vrije leden vervangen door politiek
gebonden leden; alle partijen stemden op hun eigen leden.
Beekhuijzen dreigde wel ontslag te nemen, maar deed het niet. Spreker zegi
maar meteen ontslag genomen te hebben, nu de verordening toch gewijzigd
moest worden; hiermede zou voorkomen worden dat er dubbel werk verricht
zou moeten worden.
De voorzitter deelt mede, als antwoord op de laatste vraag van mevrouw
Rijpers, dat er in Nederland vrijheid van meningsuiting en drukpersvrij
heid bestaat op grond van artikel 7 van de grondwet. Dit artikel bepaalt
tevens dat deze vrijheid slechts geldt met behoud van ieders verantwoor
delijkheid voor de wet.Voor hetgeen raadsleden buiten de raads- of commis
sievergadering zeggen zijn ze in principe strafrechtelijk vervolgbaarVoc
hetgeen in de raads- of commissievergadering gezegd wordt niet.
Mevrouw Rijpers vindt dat er dan eigenlijk niet meer te vergaderen is
zonder vooraf geheimhoudingsplicht op te leggen.
De heer Beekhuijzen wijst erop dat uit de reacties van de heer Forman
voldoende de wijze van benaderen door de heer Forman blijkt.
Voorts licht hij toe dat hij slechts heeft gedreigd met op te stappen
als er uitsluitend naar politieke kleur zou worden gekeken en niet naar
deskundigheid.
De raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming de mededelingen
voor kennisgeving te aanvaarden.
4Behandeling van de begroting 1987 van de Algemene Dienst en takken van
dienst met inbegrip van beleidsnota, investeringsschema en nota heffings-
maatregelen. Stuknr. 86.113, 86.116, 86.117 en 86.118.
De voorzitter geeft gelegenheid tot het houden van de algemene beschou
wingen.