- 18 -
Verhoging van het reinigingsrecht is eveneens niet nodig. Dit geeft een ver
zwaring van de lasten der lagere inkomens.
Spreker vindt het beleid van wethouder Koulman ronduit zwak.
De heer Beekhuijzen oordeelt het antwoord van het college op vraag D 1, als
ver teleurstellend meer waardering was verwacht voor arbeidsplaatsen op het
industrieterrein. Andere mogelijkheden als tipgeld zijn vermeld in het tijd
schrift de Nederlandse Gemeenten nr.40.
D 6. Het invullen van bestemmingsplannen is in het algemeen problematisch. De
raad heeft nu de verplichting om aan te geven of de raad zelf of het college
de beslissing heeft omtrent het starten van de artikel 19-procedure. Komen zaken
nog in de commissie openbare werken en ruimtelijke ordening als de raad
heeft beslist om de beslissing aan zich te houden? Het investeringsschema
zoals dit telkenjare wordt vastgesteld wordt niet altijd geheel uitgevoerd.
Dit is geen normale gang van zaken: niet de ambtenaar bepaalt wat wel of niet
gedaan wordt doch het college zelf. Het college moet nu maar lijdzaam afwach
ten. De mening bestaat dat het college meer aan capaciteitsplanning moet doen
en meer bedrijfsmatig moet werken. Voor de nieuwbouw gemeentewerken is het
wenselijk een aantal alternatieve locaties aan te geven.
Vervolgens vraagt spreker aan de voorzitter of bekend is hoe te handelen wanneer
een calamilteit zich voordoet. Al zijn er overkoepelende organisaties toch
blijft de burgemeester de eerst verantwoordelijke.
Met betrekking tot het aanbrengen van een ringleiding op het zwembad meent
spreker dat het college veel beter eerst de problemen met betrekking tot het
zwembad op een rij kan zetten. Een mogelijke matiging van loonkosten van zwembad
personeel kan worden bezien. In het voortgangsproces van de automatisering
wenst de raad gekend te worden. Spreker acht het lovenswaardig dat vergaderingen
strak geleid worden doch hij vindt dat vrije discussie nu niet mogelijk is:
vrije discussies tussen fracties kunnen tevens zakelijk zijn.
Mevrouw Jansen is blij dat een onderzoek zal worden verricht naar een buurtbus
in Woensdrecht.
De heer Forman vindt de beantwoording der vragen erg duidelijk.
De voorzitter antwoordt op de vraag van de heer Beekhuijzen inzake het rampen-
plan dat er bij een calamiteit geen sprake is van een overkoepelende organisa-
tie_van het eigen rampenplan.
Met regionale deskundigen zal steeds geïmproviseerd moeten worden.
Bij het leiden van vergaderingen wordt het midden gehouden tussen spon
taniteit en een zekere lijn. De ervaring heeft geleerd dat discussies te lang
dradig kunnen worden als er niet strak geleid wordt. Het huidige systeem van
2 termijnen werkt goed en hij wenst zulks te1continueren.
Wethouder Wils merkt op ten aanzien van hetgeen door de heer Meeuwisse werd
gesteld, dat, zodra blijkt dat het nodig is om de procedures voor woningbouw
te starten ten noorden van de Ijsberg, de procedures zullen worden aangevangen.
Een voorstel voor een randweg kan niet klaar zijn voor mei 1987: de voorberei
ding is te groot. De verkeerstellers, welke op het investeringsschema staan
vermeld, zullen een verkeersbeeld opleveren, waaruit wellicht conclussies kunnen
worden getrokken met betrekking tot de Raadhuisstraat. De aanleg van de Zoomweg
kan de nodige gevolgen hebben voor het verkeersbeeld in de gemeente.
Vervolgens hoopt spreker tezamen met mevrouw Rijpers dat de nieuwbouw gemeente
werken goedkoper zal kunnen gebeuren. De betuining van de Kooisloot die niet
aan vervanging toe is zal niet vervangen worden.
De heer de Klerk vraagt of nagegaan is of landbouwers schade kunnen claimen
als betuining van de Kooisloot in één keer zal gebeuren.
Wethouder Wils antwoordt dat zulks nog niet is nagegaan.
Vervolgens deelt spreker mede dat de aanleg van het sportpark Woensdrecht in
twee keer kostbaar zal worden. Deskundigen hebben zulks in onderzoek. Met
betrekking tot de opmerkingen van de heer Beekhuijzen wordt opgemerkt dat
regelmatig zaken over het industrieterrein in B. en W. komen. In die zin wordt
aldus genoeg aan werkgelegenheidszaken gedaan alleen op kleinere schaal.