- 12 - Ook het flankerend bejaardenbeleid waartoe het gecoördineerde bejaarden- werk hoort valt onder deze wet. Als wij zelfs het gecoördineerde bejaa- denwerk nog niet van de grond af hebben, mogen wij dan verwachten dat de overheid ons de gelden voor een bejaardentehuis ter beschikking stelt? Haast met het gecoördineerde bejaardenwerk is o.i. geboden. V. Sport, recreatie en welzijn. Wij zijn van mening dat voor bejaarden hetzelfde subsidiebeleid dient te gelden als voor jeugdleden. Bejaarden dienen eenzelfde subsidie bedrag te krijgen. Om tot een juist beeld van het subsidiebeleid te komen zou het wense lijk zijn alle kosten per vereniging op een rijtje te krijgen. Wat be treft subsidies en vaste kosten biedt de begroting uitkomen. Niet echter op boekwaarde gebouwen. Alleen de kapitaallasten kosten tot uitdrukking, welke een vertekend beeld geven door gebruik van reserves en vervroegde afschrijvingen. Deze boekwaarde uitzoeken is weliswaar een tijdrovende aangelegenheid, maar uiteindelijk toch de moeite waard. Alle verborgen subsidies zouden dan duidelijk op een rij komen staan en in het subsidiebeleid meegewogen kunnen worden. Een zo eerlijk mo gelijk beleid, niet alleen gevoelsmatig maar ook aan de hand van cij fers dient gevoerd te worden. De kosten van een gebouw niet mee la ten wegen in een subsidiebeleid noopt alleen maar tot aanvragen van steeds betere en nieuwere accommodaties. Een vereniging die met minder genoegen neemt zou hier merkbaar voordeel bij moeten hebben. Dit is nu echter niet het geval. Een buslijn voor Woensdrecht is in onderzoek. Wij zouden graag zien dat deze het komende jaar gerealiseerd wordt. Desnoods voorlopig een kleine bus 2 maal daags ziekenhuis en station en bij een redelijke bezetting mogelijk een uitbreiding hierop. VI. Financiën. Financieel staat onze gemeente er nog niet zo slecht voor, doch onze budgetruimte is t.o.v. het begrotingsjaar 1986 drastisch geslonken. De post kapitaallasten riolering is hier o.a. debet aan. Teneinde een sluitende begroting te krijgen is het noodzakelijk om of de be lastingen te verhogen of ons investeringsschema niet volledig uit te voeren. Aangezien ons investeringsschema niet zo lux is dat hier gemakkelijk het benodigde bedrag op bezuinigd kan worden achten wij de voorgestelde belastingverhogingen op hondenbelasting (door de mil ieuproblemen en problemen met belastingheffing) evenals reinigings heffing tot 70% van de kosten acceptabel. Temeer daar de belasting druk op onze inwoners laag is t.o.v. veel andere gemeenten. Wel zullen we in de komende jaren de niet absoluut noodzakelijke zaken steeds kritischer moeten bekijken, opdat we in de toekomst een finan cieel gezonde gemeente blijven en het belastingniveau niet te zwaar op onze maag zal drukken. Ten aanzien van de door het college voorgestelde heffingsmaatregelen ad. 2, hondenbelasting nog het volgende: Om een goede kontrole moge lijk te maken stellen wij voor een hondenpenning in te voeren, die op naam van de eigenaar gesteld wordt. Ook willen wij in de diverse wijken speciale hondenuitlaatplaatsen aangelegd zien om zodoende de politieverordening, artikel 119, met meer kracht uit te kunnen voeren. Sociale Zaken. De stelselherziening om het werk van de sociale diensten te vereen voudigen zal naar onze mening niet het beoogde effect hebben, inte gendeel het zal voor onze gemeente meer werk betekenen. Wij vragen het college en speciaal de portefeuillehouder de uitke ringsgerechtigden daar niet de dupe van te laten worden en zo nodig tijdig maatregelen te nemen

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1986 | | pagina 105