- 12 -
Ook het flankerend bejaardenbeleid waartoe het gecoördineerde bejaarden-
werk hoort valt onder deze wet. Als wij zelfs het gecoördineerde bejaa-
denwerk nog niet van de grond af hebben, mogen wij dan verwachten dat
de overheid ons de gelden voor een bejaardentehuis ter beschikking stelt?
Haast met het gecoördineerde bejaardenwerk is o.i. geboden.
V. Sport, recreatie en welzijn.
Wij zijn van mening dat voor bejaarden hetzelfde subsidiebeleid dient
te gelden als voor jeugdleden. Bejaarden dienen eenzelfde subsidie
bedrag te krijgen.
Om tot een juist beeld van het subsidiebeleid te komen zou het wense
lijk zijn alle kosten per vereniging op een rijtje te krijgen. Wat be
treft subsidies en vaste kosten biedt de begroting uitkomen. Niet
echter op boekwaarde gebouwen. Alleen de kapitaallasten kosten tot
uitdrukking, welke een vertekend beeld geven door gebruik van reserves
en vervroegde afschrijvingen. Deze boekwaarde uitzoeken is weliswaar
een tijdrovende aangelegenheid, maar uiteindelijk toch de moeite waard.
Alle verborgen subsidies zouden dan duidelijk op een rij komen staan
en in het subsidiebeleid meegewogen kunnen worden. Een zo eerlijk mo
gelijk beleid, niet alleen gevoelsmatig maar ook aan de hand van cij
fers dient gevoerd te worden. De kosten van een gebouw niet mee la
ten wegen in een subsidiebeleid noopt alleen maar tot aanvragen van
steeds betere en nieuwere accommodaties. Een vereniging die met minder
genoegen neemt zou hier merkbaar voordeel bij moeten hebben. Dit is
nu echter niet het geval.
Een buslijn voor Woensdrecht is in onderzoek. Wij zouden graag zien
dat deze het komende jaar gerealiseerd wordt. Desnoods voorlopig een
kleine bus 2 maal daags ziekenhuis en station en bij een redelijke
bezetting mogelijk een uitbreiding hierop.
VI. Financiën.
Financieel staat onze gemeente er nog niet zo slecht voor, doch onze
budgetruimte is t.o.v. het begrotingsjaar 1986 drastisch geslonken.
De post kapitaallasten riolering is hier o.a. debet aan. Teneinde
een sluitende begroting te krijgen is het noodzakelijk om of de be
lastingen te verhogen of ons investeringsschema niet volledig uit
te voeren. Aangezien ons investeringsschema niet zo lux is dat hier
gemakkelijk het benodigde bedrag op bezuinigd kan worden achten wij
de voorgestelde belastingverhogingen op hondenbelasting (door de mil
ieuproblemen en problemen met belastingheffing) evenals reinigings
heffing tot 70% van de kosten acceptabel. Temeer daar de belasting
druk op onze inwoners laag is t.o.v. veel andere gemeenten.
Wel zullen we in de komende jaren de niet absoluut noodzakelijke zaken
steeds kritischer moeten bekijken, opdat we in de toekomst een finan
cieel gezonde gemeente blijven en het belastingniveau niet te zwaar
op onze maag zal drukken.
Ten aanzien van de door het college voorgestelde heffingsmaatregelen
ad. 2, hondenbelasting nog het volgende: Om een goede kontrole moge
lijk te maken stellen wij voor een hondenpenning in te voeren, die
op naam van de eigenaar gesteld wordt. Ook willen wij in de diverse
wijken speciale hondenuitlaatplaatsen aangelegd zien om zodoende de
politieverordening, artikel 119, met meer kracht uit te kunnen voeren.
Sociale Zaken.
De stelselherziening om het werk van de sociale diensten te vereen
voudigen zal naar onze mening niet het beoogde effect hebben, inte
gendeel het zal voor onze gemeente meer werk betekenen.
Wij vragen het college en speciaal de portefeuillehouder de uitke
ringsgerechtigden daar niet de dupe van te laten worden en zo nodig
tijdig maatregelen te nemen