Hij is bereid om het raadsvoorstel enigzins los te laten als voor hem de
gevolgen van het toepassen van de artikelen 37 c.q. 38 van de Wet Ruimtelijke
Ordening duidelijk zijn. Er dient echter met het verlenen van medewerking
voorzichtigheid te worden betracht. De zaak dient vooraf goed te worden door
dacht. Thans is aan de orde wat voor de gemeente en de bevolking het beste is.
Er dient echter in deze niet uitsluitend naar de financiële voordelen te wor
den gekeken. Spreker is echter nog niet zeker of medewerking verlenen ook
direct financiële voordelen zal bieden. Hij betwijfelt of van Amerika kan
worden geëist dat leges wordt betaald voor alhier op te richten bouwwerken.
Dit moet vooraf nagetrokken worden. Het kan nimmer in het belang van de
gemeente zijn dat de gemeente wordt opgescheept met het plaatsen van de
kruisvluchtwapensHij is er van overtuigd dat er voor 99% niets meer aan te
doen is, maar hij wenst die 1% te gebruiken om de Minister de gelegenheid
tot bezinning te vragen. Hij blijft vooralsnog achter het meerderheids-stand
punt van college staan. Het resulteerde van onderzoek van het door de heer
Piasmans voorgestelde wacht spreker af.
Wethouder Koulman merkt op dat zij er op is gewezen dat je als wethouder
de wet moet houden. Zij gelooft dat hier niets buitenwettelijks wordt gedaan.
Als raadslid heeft zij destijds de belofte afgelegd dat zij het beste voor
de gemeente voor zou hebben. Zij is er van overtuigd dat dit thans niet het
beste voor de gemeente isElke keer vóór de raad wordt de zegen over het
beste voor de gemeente gevraagd. Het plaatsen van kruisvluchtwapens acht zij
niet het beste voor de gemeente.
De heer Piasmans merkt ten aanzien van het gestelde door de heer Wils op dat
niet de acht motie-ondertekenaars bepalen wanneer het college gereed is met
het raadsvoorstel. Dat er derhalve weinig tijd voor voorbereiding zou zijn
geweest moet derhalve in de richting van het college worden geuit en niet
in de richting van de motie-ondertekenaarsHij merkt voorts ten aanzien van
het gestelde door de heer Wils op dat de juridische adviseur nimmer heeft
gesteld te zullen bedanken voor gemeentelijke juridische vertegenwoordiging
indien een antwoord wordt gegeven in de zin van het raadsvoorstel.
Voorts deelt hij mede dat het niet zo raar is dat de motie-ondertekenaars met
verrassende voorstellen komen gelet op het feit dat in eerste instantie een
juridisch advies binnenkomt dat door een totaal ander advies wordt achter
haald en daarover moet een mening worden gevormd terwijl er nog geen antwoord
is waarom het advies veranderd is. Dit heeft problematisch gewerkt en dit
heeft reden gevormd om de mening aan nader onderzoek te onderwerpen.
Ten aanzien van de opmerking van de heer Beekhuijzen over de motie van 27
september 1983 deelt hij mede dat daarin uitdrukkelijk het college is opge
dragen om alle voorbereidingen en verdere werkzaamheden die verband houden
met het scheppen van mogelijkheden en/of van het daadwerkelijk plaatsen van
kruisvluchtwapens met ingang van heden tot nader order uit te stellen. Daar
kan altijd mee gewerkt worden; daar behoeft de motie niet voor onder tafel
te worden geschoven.
De heer Wils zegt problemen te hebben om thans aan de tweede ronde te beginnei
In de eerste ronde zijn meningen aanhoord en er ligt een motie die mogelijk
aan het einde van tweede ronde in stemming wordt gebracht. In verband daar
mede verzoekt spreker de vergadering te schorsen.
De voorzitter heeft hiervoor begrip en schorst de vergadering.
De voorzitter heropent de vergadering.
De heer Wils verzoekt informatie of tijdens de schorsing door de heer Plasmam
de mogelijkheden van art.37 of 38 WRO zijn bekeken. In verband hiermede ver
zoekt hij de voorzitter eerst het woord te verlenen aan de heer Piasmans.