Hij is bereid om het raadsvoorstel enigzins los te laten als voor hem de gevolgen van het toepassen van de artikelen 37 c.q. 38 van de Wet Ruimtelijke Ordening duidelijk zijn. Er dient echter met het verlenen van medewerking voorzichtigheid te worden betracht. De zaak dient vooraf goed te worden door dacht. Thans is aan de orde wat voor de gemeente en de bevolking het beste is. Er dient echter in deze niet uitsluitend naar de financiële voordelen te wor den gekeken. Spreker is echter nog niet zeker of medewerking verlenen ook direct financiële voordelen zal bieden. Hij betwijfelt of van Amerika kan worden geëist dat leges wordt betaald voor alhier op te richten bouwwerken. Dit moet vooraf nagetrokken worden. Het kan nimmer in het belang van de gemeente zijn dat de gemeente wordt opgescheept met het plaatsen van de kruisvluchtwapensHij is er van overtuigd dat er voor 99% niets meer aan te doen is, maar hij wenst die 1% te gebruiken om de Minister de gelegenheid tot bezinning te vragen. Hij blijft vooralsnog achter het meerderheids-stand punt van college staan. Het resulteerde van onderzoek van het door de heer Piasmans voorgestelde wacht spreker af. Wethouder Koulman merkt op dat zij er op is gewezen dat je als wethouder de wet moet houden. Zij gelooft dat hier niets buitenwettelijks wordt gedaan. Als raadslid heeft zij destijds de belofte afgelegd dat zij het beste voor de gemeente voor zou hebben. Zij is er van overtuigd dat dit thans niet het beste voor de gemeente isElke keer vóór de raad wordt de zegen over het beste voor de gemeente gevraagd. Het plaatsen van kruisvluchtwapens acht zij niet het beste voor de gemeente. De heer Piasmans merkt ten aanzien van het gestelde door de heer Wils op dat niet de acht motie-ondertekenaars bepalen wanneer het college gereed is met het raadsvoorstel. Dat er derhalve weinig tijd voor voorbereiding zou zijn geweest moet derhalve in de richting van het college worden geuit en niet in de richting van de motie-ondertekenaarsHij merkt voorts ten aanzien van het gestelde door de heer Wils op dat de juridische adviseur nimmer heeft gesteld te zullen bedanken voor gemeentelijke juridische vertegenwoordiging indien een antwoord wordt gegeven in de zin van het raadsvoorstel. Voorts deelt hij mede dat het niet zo raar is dat de motie-ondertekenaars met verrassende voorstellen komen gelet op het feit dat in eerste instantie een juridisch advies binnenkomt dat door een totaal ander advies wordt achter haald en daarover moet een mening worden gevormd terwijl er nog geen antwoord is waarom het advies veranderd is. Dit heeft problematisch gewerkt en dit heeft reden gevormd om de mening aan nader onderzoek te onderwerpen. Ten aanzien van de opmerking van de heer Beekhuijzen over de motie van 27 september 1983 deelt hij mede dat daarin uitdrukkelijk het college is opge dragen om alle voorbereidingen en verdere werkzaamheden die verband houden met het scheppen van mogelijkheden en/of van het daadwerkelijk plaatsen van kruisvluchtwapens met ingang van heden tot nader order uit te stellen. Daar kan altijd mee gewerkt worden; daar behoeft de motie niet voor onder tafel te worden geschoven. De heer Wils zegt problemen te hebben om thans aan de tweede ronde te beginnei In de eerste ronde zijn meningen aanhoord en er ligt een motie die mogelijk aan het einde van tweede ronde in stemming wordt gebracht. In verband daar mede verzoekt spreker de vergadering te schorsen. De voorzitter heeft hiervoor begrip en schorst de vergadering. De voorzitter heropent de vergadering. De heer Wils verzoekt informatie of tijdens de schorsing door de heer Plasmam de mogelijkheden van art.37 of 38 WRO zijn bekeken. In verband hiermede ver zoekt hij de voorzitter eerst het woord te verlenen aan de heer Piasmans.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1985 | | pagina 121