m -3- Niets kan hun er van overtuigen dat hun houding ten aanzien van dit onder werp moet veranderen. Ook het uitdrukkelijke advies van onze rechtskundige wordt zonder meer terzijde geschoven. Deze rechtskundige bedankt zelfs voor de eer om, indien de gemeente een AROBprocedure tegen het besluit van de minister aan wil spannen, de gemeente te verdedigen, daarmee aangevend hoe onzinnig men hier in Woensdrecht bezig is op bestuurlijk gebied. Beide wethouders (en naar wij aannemen een meerderheid in deze raad (blijven volharden om die bestuurlijke verantwoording te nemen welke voortvloeien uit de besluiten van regering en parlement. Als wethouders wilt u de wet negeren, erger nog - u ontpopt zich zo zoetjes aan als leider van een aktiegroep; - u weigert bestuurlijk uw ogen te openen voor de realiteit; - u wilt de minister dwingen artikel 66 Ruimtelijke Ordening en artikel 102 Woningwet toe te laten passen. Is dit de belangenbehartiging van deze gemeente waarvoor u primair bent aange steld. Het tegendeel is waar. Indien genoemde artikelen door de minister wor den toegepast is het schadelijk voor onze gemeente. Als lokale overheid kun je je hoofd wel in het zand stoppen en zeggen "mini ster wat treft u tegen onze arme gemeente toch harde maatregelen" en zo je een soort martelaarschap aanpraten, het is in onze ogen gewoon onbehoorlijk bestuur. Daarom voorzitter doet het C.D.A. alsnog een oproep aan de wethouders en deze raad. - Herstel de dialoog met Den Haag; - Voorzitter wij willen deze oproep vergezeld doen gaan van een motie, welke wij samen met de V.V.D. fractie indienen. De tekst van de motie zal u na de uiteenzetting van de V.V.D. ter hand wor den gesteld. De heer Kuijlen constateert dat niemand voor het plaatsen van kruisvlucht- wapens is. Het is echter niet de taak van de raad om daarover een besluit te nemen, want hiervoor is door de regering reeds een besluit genomen. Thans is de situatie zo dat de raad een besluit moet nemen of medewerking wordt verleend aan het regeringsbesluit. Hij meent dat het negatieve standpunt niet te ver doorgevoerd mag worden. De heer Beekhuijzen spreekt als volgt: "Voorzitter, alvorens de door C.D.A. en V.V.D. opgestelde motie wordt uitge reikt heeft de V.V.D. er behoefte aan, enkele woorden ter toelichting tot college en mede-raadsleden te spreken. De aangenomen moties van 28 juni 1983 en 27 september 1983 zijn bij ons alle bekend. Nu alle kaarten zijn geschud wil de V.V.D. alsnog een poging doen een brug te slaan tussen voor- en tegenstemmers van de zojuist genoemde moties, om de nadelen voor onze gemeente zo klein mogelijk te doen zijn. Voorzitter ik zal e.e.a. nader toelichten. De V.V.D. heeft bewondering voor vasthoudendheid en voor principiële standpunten. Sedert 28 juni 1983 is er heel wat gebeurd. Massaal hebben vóór- maar vooral tegenstanders van plaat sing van kruisvluchtwapens zich publiekelijk laten horen. Grote demonstratie en het volkspetitionement hebben ook op de V.V.D. indruk gemaakt. Wij spreke: bewust van voor- en tegenstanders van plaatsing van kruisvluchtwapens. De onzorgvuldig formulerende sprekers en schrijvers verwarren dat soms met vóór- en tegenstanders van kruisvluchtwapens. Voorstanders van kruisvluchtwapens sec zijn in ons land nauwelijks te vinden De V.V.D. kan, tegen de achtergrond van het strijdplan van de motie-indiener: van 1983 begrip opbrengen voor de konsekwente handelwijze tot nu toe. Voor de goede orde voorzitter, ik zeg niet dat wij het er mee eens zijn. Te weinig is naar onze mening in de publiciteit gekomen dat deze opstelling van de P.v.d.A, het Algemeen Belang en de heren Verduit en Kuijlen onze gemeente o.a. een strop gaat bezorgen van circa 4.500.000,aan leges- gelden t.b.v. het verkrijgen van bouwvergunningen.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1985 | | pagina 118