Zij gaan daarbij klakkeloos voorbij aan het feit dat ook een aantal mensen hun handtekening rechtstreeks ingestuurd hebben. Hoe veel dat er dat waren zal voor hen en voor ons altijd een geheim blijven. Dat het er veel moeten zijn geweest werd bewezen door de uitslag van de enquête van het "Brabants Nieuwsblad" Hieruit blijkt overduidelijk dat 60% van de bevolking ons standpunt deelt. De voorstanders van plaatsing hebben maar van 25% steun. Bijna twee een half maal zoveel tegenstanders dan voorstanders 1I Wie luistert er niet naar de bevolking dame en heren Ik zou maar eens bij uzelf te rade gaan. Naar aanleiding van een interview van de burgemeester nam de V.V.D. al afscheid van dit college. Uitgaande van deze verhoudingscijfers zouden wij wel eens afscheid moeten nemen van een groot deel van de C.D.A. en V.V.D. fracties. Mijnheer de voorzitter, ik wil eindigen met een opmerking naar zowel voor standers als tegenstanders van plaatsing. Vrije meningsuiting en het recht van demonstratie zijn een groot goed in dit land. Het respect voor andermans eigendommen ook" De heer Piasmans wenst voorts in te gaan op het voorliggende raadsvoorstel. Hij verwijst naar voorgaande discussies; de gevormde meningen waren het ge volg van de telefonische gesprekken die spreker heeft gehad met de juridische adviseur. Het schriftelijk antwoord van de juridisch adviseur was geheel anders dan aanvankelijk telefonisch was verstrekt. Spreker heeft zich daar over zeer verbaasd en na andermale benadering van de juridische adviseur is een misverstand geconstateerd. Het thans voorliggende advies in de tweede brief van de juridisch adviseur dient bij de uiteindelijke besluitvorming te worden betrokken. Hij neemt aan dat geen der raadsleden zit te wachten op toepassing van artikel 66 WRO en 102 Woningwet. Namens zijn fractie stelt spreker voor om aan het raadsvoorstel toe te voegen de volgende tekst: "Ondanks dat de raad zich negatief op blijft stellen tegen de plaatsing van kruisvluchtwapens zal hij zich niet verzetten tegen gebruik van de wettelijke mogelijkheden zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet op de Ruimtelijke Orde ning. Hij zal daarbij geen gebruik maken van zijn mogelijkheden welke hem gegeven zijn in artikel 39 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening om Kroonbe- roep in te stellen. Er dient dan wel overleg plaats te vinden op planologisch niveau tussen de betreffende instanties en de gemeente Woensdrecht De voorzitter wijst er op dat artikel 38 betrekking heeft op de aanwijzing door de Minister aan de provinciaal bestuur inzake streekplan. Artikel 37 heeft echter betrekking op de aanwijzing door gedeputeerde staten aan een gemeente inzake bestemmingsplannen. Spreker informeert naar de bedoeling. Spreker meent dat meer in de richting van artikel 37 zal moeten worden ge dacht. De heer Piasmans zal in een eventuele schorsing een en ander nader bezien en uitwerken. De heer Wils constateert dat de 8 motie-ondertekenaars vol verrassingen zitten. Er is te weinig gelegenheid gegeven om de zaak fatsoenlijk voor te bereiden en nu alles is voorbereid komt men plotseling met een nieuwe ziens wijze. Hij spreekt vervolgens als volgt: "Mijnheer de Voorzitter" Doordat voor dit onderwerp een aparte raadsvergadering belegd werd, hadden wij als C.D.A.fractie weer een sprankje hoop dat er enige rek zou komen ten aan zien van het herstel van de dialoog met de regering over de plaatsing van kruisvluchtwapens in onze gemeente. Het raadsvoorstel lezende is dit sprankje hoop echter weer verdwenen. Wel stemmen wij met het tweede gedeelte in, waar u, voorzitter, komt, helder en duidelijk uw gedachten geeft. Zinloos, schadelijk en niet in overeenstemming met de wettelijke taak van de raad. Items welke wij als C.D.A.-fractie al 2VZ jaar uitdragen. Maar in het eerste deel van het raadsvoorstel wordt de mening van de meerderheid in casu, de beide wethouders, weergegeven.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1985 | | pagina 117