- 5 - Uit uw antwoord meen ik op te moeten maken dat U de voorbereiding van de projekten maar op zijn beloop laat. In de organisatieleer is deze methode bekend onder de term "laisser faire, laisser passer". In punt c. en d. eveneens op blz. 16 stelt U dat er gegevens worden verzameld om te kunnen bezinnen over de opzet van een onderhouds- en investeringsplan voor de riolering en dat er jaarlijks al naar gelang het eindsaldo voor de financiële dienst bezien wordt of en welk be drag voor vervaning c.q. groot onderhoud wordt gereserveerd. Voorzitter nogmaals het verwijt dat dit geen beleid is. Zowel onze fraktie als de PvdA hebben in de algemene beschouwingen aangegeven dat zij voor de opzet van een reserve onderhoudsfonds riolering zijn, om zodoende te komen tot een jaarlijkse vaste last, zodat we dan ook qua invulling van de budgetruimte weten waar we aan toe zijn. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor het onderhoudsplan wegen, welke kwestie zich ook al jaren voortsleept. Op blz. 18 punt a. geeft U aan dat het gevoteerde krediet voor di verse rioleringsprojekten van 1.973.260,— met circa 113.000,- is overschreven. Deze overschrijding is naar uw zeggen ontstaan uit een tweetal oor zaken te weten: a. doordat er meer aansluitingen zijn gemaakt dan voorzien; b. door herstelkosten van wegbeschadiging en uitgevoerde ver- beteringswerken aan wegen. Voorzitter het is toch zo dat meer aansluitingen in principe toch ook meer subsidie in het kader van de verfijningsuitkering opbrengen. Kunt U aangeven waarom dan toch een overschrijding t.a.v. dit punt en waarom eerst na vragen hieromtrent in de C0WR0 en nu in de alge mene beschouwingen, deze cijfers boven water komen. Er zijn nu verplichtingen aangegaan, zonder dat daartoe kredieten zijn gevoteerd. Graaf nader uitleg hieromtrent Uwerzijds. Voorzitter hiermee wil de WD fraktie het ten aanzien van Uw antwoorden het voorlopig laten. De VVD fraktie heeft nog wel behoefte in te gaan op enkele passages ui de algemene beschouwingen van zowel het CDA als het Algemeen Belang. Het CDA stelt onder het hoofdstuk "Accommodaties" op blz. 7 dat zij uitsluitend medewerking willen verlenen aan uitbreiding van het tennispaviljoen indien e.e.a. voor de gemeente budgettair neutraal verloopt. Wij vragen het CDA waarom deze opstelling? Waarom deze vereniging anders behandelen dan het tot nu toe gebruike lijke beleid bij de overige sportaccomodaties binnen onze gemeente, waarom bij de ene vereniging wel budgettair neutraal en bij de andere verenigingen niet. In de inleiding van de algemene beschouwingen van het Algemeen Belang spreekt men over dadendrang van dit college. Welnu voorzitter de dadendrang waar ik de beide wethouders op heb kunnen betrappen is dat ze zonder ongelukken op 2 okt.1984 op een rijdende trein zijn gesprongen. Nagenoeg alle genoemde wapenfeiten zijn naar het zich laat aanzien andermans veren. De dadendrang van wethouder Bogers bestaat uit het zaaien van paniek m.b.t. het voortbestaan van Fokker hier in Woensdrecht.nacïaLt op 1 nov. j'.l'. door de regering de beslissing is genomen op de vliegbasis

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1985 | | pagina 105