- 8 - Alsdan ontwricht u het in de gemeentewet neergelegde bestuur lijke stelsel en u verkracht de ware betekenis van de verant woordingsplicht en het geven van antwoorden op een vraag door de burgemeester aan de raad, die, nogmaals gezegd, bovendien beperkt is tot het gevoerd bestuur of beleid en beperkt tot: "niet strijdig met het openbaar belang". Het is voor mij geen twistvraag. Ik heb aan die verplichting voldaan. Ik heb mij aan die verplichting niet onttrokken, niet onjuist gehandeld, ik ben niet in gebreke gebleven. Zeer onterecht en tot mijn grote verbazing en verwondering bent u voornemens een sanctie op ook nog onjuiste gronden aan deze legale ontwikkeling te verbinden. Tegenover de burgemees ter heeft de gemeentewet in dit verband geen sanctie opgenomen, u als raad wil die sanctie wel creëren en de rode kaart ge bruiken en mij het veld uitsturen? op onjuiste gronden? U gaat in uw bestuurlijke competentie te ver. Op mijn beurt toon ik u de gele kaart wegens ernstige verwaarlozing en ver onachtzaming en ernstige overtreding van de bestuurlijke spel regels binnen de lijnen van het bestuurlijke speelveld. Er is gezegd: "dit is de druppel die de emmer doet over lopen". Wat is de inhoud van die druppel? Wat heeft er al in die emmer gezeten? Was het een grote emmer, kleine emmer of een vingerhoedje vol of nog minder? Ik verlang van u een duidelijke weergave van die inhoud en dan uitsluitend in verband met het wethouderschap. Wilt u dat onderscheid zeer duidelijk onder ogen zien? Als u dat niet doet, dan bent u onrechtmatig bezig wegens strijd met de wet, de gemeentewet. De raad ontbeert ten aanzien van de burgemees ter in diens functioneren een directe mogelijkheid tot het uit oefenen van sanctie. Strijd met de wet, en zo redenerend Arob- beroep mogelijk. Die oren heeft om te horen die hore wat de gemeentewet tot de gemeenteraad zegt. Vindt u uw motivatie niet zwak, zelfs onwaar? Als u het sterk vindt, verneem ik die sterke argumentatie graag van u. Punt 3, voorzitter. Wat een waanzin. Wanneer is de wens over dat beleid door de raad in de raad gebracht? Waaruit zou die zeer onregelmatige werkverdeling bestaan? Hoe komt u daar aan? Welke onrust bij de thans in dienst zijnde personeels leden? Welke personeelsleden, welke afdeling? Bedoelt u soms de buitendienst van Gemeentewerken: plantsoenendienst en reini gingsdienst? Zegt dat dan, of liever: had dat dan eerder ge zegd. Ons is wat u verwijt niets gebleken en de feiten liggen ook heel anders. U bent door anderen volkomen verkeerd geïnfor meerd zonder ons daarnaar te vragen of bij ons de juiste situatie te vernemen. Af en toe een kreet in de pers vernomen en nu dit punt 3 als verwijt en reden tot ontslag ondertekenen? Laat ik eerst eens de overeengekomen programmapunten en/of afspraken in herinnering roepen als basis voor het samenwer kingsverband met P.v.d.A., V.V.D. en C.D.A. voor de zittings periode 1982 - 1986, samengesteld begin september 1982. "Het staat vast dat de komende jaren bezuinigd moet worden en dat dient in alle beleidszaken voorop te staan, terwijl ook in dit verband het huishoudelijk gebeuren van de gemeente regelmatig moet worden doorgelicht" en elders "In het kader van het jaarlijks begrotingsproces vindt steeds een kritische her bezinning plaats op in principe alle - zowel intern als extern gerichte-uitgaven". Ik zeg u, dat ik mij aan deze afspraak en overeenkomst volledig heb gehouden zonder daarin te verslappen. Uit uw kring en kringen is bij herhaling op bezuiniging aange drongen en verzocht de financiën goed en op verantwoorde wijze in de hand te houden.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1984 | | pagina 124