- 6 - Daarna is in een oriënterend gesprek met het ministerie van Defensie duidelijk naar voren gekomen, dat het onmogelijk bleek als college stappen te kunnen nemen, aangezien de plaatsing een volledige zaak van de regering is. Overigens zijn reeds in maart van 1983 door een lid van provinciale staten van Noord-Brabant aan gedeputeerde staten vragen gesteld met betrekking tot de mogelijke stationering van kruisvluchtwapens op de slapende vliegbasis "De Peel" en bij de beantwoording is duidelijk gebleken, dat de minister van Defen sie aan gedeputeerde staten heeft laten weten: "Over de bevoegd heid tot het nemen van een eventueel plaatsingsbesluit kan geen twijfel bestaan. Die ligt bij de regering die daarvoor verant woordelijk is tegenover de Staten Generaal". Dus én voor de gemeente én voor de provincie zijn stappen om plaatsing te beletten of tegen te gaan niet te nemen. Dat is u meegedeeld in de raadsvergadering van 30 augustus 1983. Geen reacties uwerzijds. Waaruit bestaat de beschaming dan Dezelfde motie van 28 juni 1983 "draagt het college op zo danige maatregelen te nemen, dat het recht op demonstratie rond de door de regering genomen beslissing volledig gewaarborgd wordt" Var. begin af (zie verklaring en verantwoording van de ver vangend burgemeester en vervangend hoofd van plaatselijke politie in de raadsvergadering van dezelfde datum 28 juni, doch een jaar later: 198Aheeft het college van burgemeester en wethouders welwillend gestaan tegenover het recht op demonstra ties zoals die zijn geweest: demonstraties te voet, idem met bloemenverzorging bij het hekwerk basis, demonstraties met moto ren, auto's, door muzikanten ook met vlaggen, Franciscanentoch ten, nachtwake, stille wake. De 1-2-3 juni '84-aktie werd niet toegestaan. U weet waarom en u bent daarmee akkoord gegaan. Zelfs is nauwkeurig uitgekristalliseerd, en waarvan draai boeken zijn gemaakt van eventuele demonstraties met 50.000, met 100.000 en met 150.000 personen, de mogelijkheid te parkeren op plaatsen voor 250, 500 en 750 autobussen en overige personen auto's. Verzamelplaatsen met 3 verschillende routes zijn op kaart gebracht om in voorkomende gevallen verzekerd te zijn van een goede gang van zaken. Wat wil men nog meer? Alle, alle medewerking om het recht tot demonstratie te respecteren, dus "volledig gewaarborgd", zoals bedoelde motie zegt. Waaruit bestaat dan die systematische beschaming? Vindt u uw motivatie niet zwak, zelfs onwaar'. Indien u die wel sterk vindt, verneem ik die sterke motivatie graag van u. Punt 1b, voorzitter. Het voorstel heeft het over gestelde vragen tijdens het onderons jeop 26 juni 1984, "ten slotte" wordt nog gezegd "de beantwoording deed hem het vertrouwen totaal verliezen". Vragen? Welke vragen dan? In de raad? Mij gesteld in de functie van vervangend burgemeester of in de functie van wethouder? Nogmaals: "Duidelijkheid voor de kiezers, daar hebben ze recht op; geen verstoppertje spelen". Bedoeld u, ondertekenaars van het voorstel, het volgende gebeuren soms? De verantwoordingsplicht als bedoeld in artikel 129 van de Gemeentewet? Deze individuele verantwoordingsplicht is in de wet neergelegd, omdat de wetgever niet alleen aan burgemeester en wethouders, maar ook aan de burgemeester zelfstandige bestuurs taken heeft toebedeeld.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1984 | | pagina 122