- gebruik maken van haar toetsingsplicht kunnen in over leg zaken tot stand komen d.w.z. ook de rijksoverheid is onderworpen aan het toestemmingsvereiste van de loka le overheid, hetwelk beoogt te bewerkstelligen dat min of meer concrete gedragingen ongewenste gevolgen teweeg zouden kunnen brengen, slechts kunnen worden toegestaan indien van te voren vast staat dat die gedragingen aan vaardbaar zijn gemaakt (toetsingsplicht gemeentebestuur). Het toestemmingsvereiste is dan ook een preventief con trolemiddel dat een belangrijke plaats inneemt. - met inachtneming van bepaalde beleidsvisies hebben we te maken, naast toetsingsmaatstaven, met regels die de procedure van de besluitvorming beheersen. - als van geval tot geval na toetsing en goed overleg een beslissing kan worden genomen en in goed overleg de moge lijkheden om bij te sturen aanwezig zijn, is het duide lijk dat de gevolgen, onaangename gevolgen, geringer zijn of zelfs uitgesloten of afwezig, dan de omstandigheden van een Koninklijk Besluit dat in één klap voor het ge hele gebeuren een veel verder strekkende bevoegdheid tot uitwerking en uitvoering geeft, waarbij niets, maar dan ook niets, meer aan de gemeente Woensdrecht zal worden ge vraagd. Ook deze mogelijkheid is democratisch tot stand ge komen Het is duidelijk hoe de voor- en nadelen zich tot elkaar verhouden: het uitwisselen van opvattingen en informatie tussen de gemeente Woensdrecht als lokaal bestuur en de aan vrager (het Rijk i.e. Minister van Defensie) en het in samenspraak proberen te vinden van het best mogelijke even wicht tussen de verlangens van aanvrager enerzijds en de verlangens m.b.t. belangenbehartiging voor gemeente en diens burgers met groeperingen anderzijds, is bij uw "groen licht gewaarborgd; de inspraak- en adviesmogelijkheden zijn dan voor de gemeente en de ge meente naren aanwezig. Als belangenbehartigende bestuurder schiet men tekort als men voorbij gaat aan wezenlijke belangen die er zijn voor de gemeente en haar gemeentenaren. De toetsingsplicht/recht van het gemeentebestuur moet niet uit handen gegeven worden en het toestemmingsvereiste moet men laten blijven gelden. In dit stadium: voor een voldon gen feit staande, is de medewerking aan overleg het minste wat gedaan kan worden. Het minste, maar van enorm grote be tekenis, met enorm veel waarde. Het overleg kan gestuurd worden door standpunten en beïnvloed worden door beleids visies te lanceren, en dit heeft plaats gehad in de afge lopen maanden. Verreweg te verkiezen boven beeindiging van alle overleg situaties; indien overleg beëindigd wordt, zullen de ge - meentelijke organen (burgemeester, college van burgemeester en wethouders en de raad) geen enkele inbreng hebben en onwetend blijven van alle (en dat zijn er vele) aangelegen heden die in de gemeente zullen plaats hebben en waarbij het gemeentebestuur, normaliter betrokken zou zijn. Laat in deze het plaatselijke bestuurlijke inzicht het winnen van persoonlijke opvattingen over zaken die politiek en bestuurlijk zich nationaal en zelfs internationaal laten gezeggen waarop het plaatselijk bestuur geen enkele vat heeft en buiten haar/zijn verantwoordelijkheden liggen, op dat het door de Minister van Defensie gevraagde overleg om tot een verantwoorde inpassing van de eventueel in Woensdrecht benodigde vergunningen en faciliteiten te komen met vrucht kan worden gevoerd. Dank u wel, voorzitter."

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1983 | | pagina 71