- gebruik maken van haar toetsingsplicht kunnen in over
leg zaken tot stand komen d.w.z. ook de rijksoverheid
is onderworpen aan het toestemmingsvereiste van de loka
le overheid, hetwelk beoogt te bewerkstelligen dat min
of meer concrete gedragingen ongewenste gevolgen teweeg
zouden kunnen brengen, slechts kunnen worden toegestaan
indien van te voren vast staat dat die gedragingen aan
vaardbaar zijn gemaakt (toetsingsplicht gemeentebestuur).
Het toestemmingsvereiste is dan ook een preventief con
trolemiddel dat een belangrijke plaats inneemt.
- met inachtneming van bepaalde beleidsvisies hebben we te
maken, naast toetsingsmaatstaven, met regels die de
procedure van de besluitvorming beheersen.
- als van geval tot geval na toetsing en goed overleg een
beslissing kan worden genomen en in goed overleg de moge
lijkheden om bij te sturen aanwezig zijn, is het duide
lijk dat de gevolgen, onaangename gevolgen, geringer zijn
of zelfs uitgesloten of afwezig, dan de omstandigheden
van een Koninklijk Besluit dat in één klap voor het ge
hele gebeuren een veel verder strekkende bevoegdheid tot
uitwerking en uitvoering geeft, waarbij niets, maar dan
ook niets, meer aan de gemeente Woensdrecht zal worden ge
vraagd. Ook deze mogelijkheid is democratisch tot stand
ge komen
Het is duidelijk hoe de voor- en nadelen zich tot elkaar
verhouden: het uitwisselen van opvattingen en informatie
tussen de gemeente Woensdrecht als lokaal bestuur en de aan
vrager (het Rijk i.e. Minister van Defensie) en het in
samenspraak proberen te vinden van het best mogelijke even
wicht tussen de verlangens van aanvrager enerzijds en de
verlangens m.b.t. belangenbehartiging voor gemeente en
diens burgers met groeperingen anderzijds, is bij uw "groen
licht gewaarborgd; de inspraak- en adviesmogelijkheden zijn
dan voor de gemeente en de ge meente naren aanwezig.
Als belangenbehartigende bestuurder schiet men tekort als
men voorbij gaat aan wezenlijke belangen die er zijn voor
de gemeente en haar gemeentenaren.
De toetsingsplicht/recht van het gemeentebestuur moet niet
uit handen gegeven worden en het toestemmingsvereiste moet
men laten blijven gelden. In dit stadium: voor een voldon
gen feit staande, is de medewerking aan overleg het minste
wat gedaan kan worden. Het minste, maar van enorm grote be
tekenis, met enorm veel waarde. Het overleg kan gestuurd
worden door standpunten en beïnvloed worden door beleids
visies te lanceren, en dit heeft plaats gehad in de afge
lopen maanden.
Verreweg te verkiezen boven beeindiging van alle overleg
situaties; indien overleg beëindigd wordt, zullen de ge -
meentelijke organen (burgemeester, college van burgemeester
en wethouders en de raad) geen enkele inbreng hebben en
onwetend blijven van alle (en dat zijn er vele) aangelegen
heden die in de gemeente zullen plaats hebben en waarbij
het gemeentebestuur, normaliter betrokken zou zijn.
Laat in deze het plaatselijke bestuurlijke inzicht het
winnen van persoonlijke opvattingen over zaken die politiek
en bestuurlijk zich nationaal en zelfs internationaal laten
gezeggen waarop het plaatselijk bestuur geen enkele vat
heeft en buiten haar/zijn verantwoordelijkheden liggen, op
dat het door de Minister van Defensie gevraagde overleg
om tot een verantwoorde inpassing van de eventueel in
Woensdrecht benodigde vergunningen en faciliteiten te komen
met vrucht kan worden gevoerd. Dank u wel, voorzitter."