-4- gewoon niet kan. Dat geldt ook voor de snelheid waarmee een project verwezenlijkt moet worden: collegeleden, dage lijks geconfronteerd met de zeer vele zaken waarmee bestuur en ambtenaren belast zijn en die allen regelmatig voortgang moeten vinden, kunnen het vaak niet met hun verantwoorde lijkheid overeen brengen te beloven dat met een bepaalde zaak zoveel spoed wordt betracht als raadsleden op zich wen selijk achten. Het zou onjuist zijn in zulke gevallen het college van onwil of vertragingstaktiek te verdenken: het college zit dichter bij de zaak en weet wat er allemaal voor komt kijken. Informatie echter over het "of en hoe" dient zo volledig en tijdig mogelijk gegeven te worden. BURGEMEESTER Geen uitweidingen ditmaal over deze in ons staatsbestel wat merkwaardige functie. Ik wijs alleen op enkele elementen, die een aspect van tegenstrijdigheid in zich hebben. De burgemeester is voorzitter van de raad (met alleen raad gevende stem) en voorzitter van "het college" met volledige stem. In de raadsvergadering heeft hij dus de taak te zorgen dat de vergadering ordelijk verloopt - hetgeen o.a. betekent, dat iedereen behoorlijk de gelegenheid krijgt het zijne te zeggen en duidelijke besluiten worden genomen - maar tegelijk te bevorderen dat een collegevoorstel wordt aangenomen. Dat in die dubbele functie enige spanning verscholen kan liggen is duidelijk. De burgemeester is een gemeenteman, maar heeft tegelijk de taak er op toe te zien dat wetten en verordeningen worden nageleefd; mocht een besluit worden genomen dat naar zijn oordeel wegens strijd met de wet of (en dat is veel ruimer met het algemeen belang kan worden vernietigd, dan is het hem verboden dat besluit uit te voeren en dient hij rapport aan Gedeputeerde Staten uit te brengen. Gaat de burgemeester hiertoe in een bepaald geval over, dan zou dat door het orgaan, wiens besluit het betreft, als unfair kunnen worden opgevat. Uiteraard echter ten onrechte. Elk van de gemeen telijke bestuursorganen heeft zich te houden aan de voor hem geldende regelen, en dat mag hem door een ander orgaan niet euvel worden geduid. Na deze theoretische bespiegelingen gaan we nu eens kijken, wat onze bestuursorganen er het afgelopen jaar in de praktijk van gebrouwen hebben. gemeentebestuur In 12 vergaderingen van uw raad kwamen 139 voorstellen en 48 nota's onder de hamer. Een buitengewone vergadering met feestelijk vervolg werd gewijd aan het zilveren ambtsjubi leum van secretaris Van Kaam. In een globale meerjarenbegroting tot 1985 is een indi catie gegeven van projecten welke zouden kunnen worden verwe zenlijkt met inkomsten zoals die met de thans bekende gege vens te ramen zijn. Op grond van de gereedgekomen functiebeschrijving zal dit jaar voor een aantal ambtenaren de nieuwe inschaling plaats hebben.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1982 | | pagina 11