-4-
gewoon niet kan. Dat geldt ook voor de snelheid waarmee
een project verwezenlijkt moet worden: collegeleden, dage
lijks geconfronteerd met de zeer vele zaken waarmee bestuur
en ambtenaren belast zijn en die allen regelmatig voortgang
moeten vinden, kunnen het vaak niet met hun verantwoorde
lijkheid overeen brengen te beloven dat met een bepaalde
zaak zoveel spoed wordt betracht als raadsleden op zich wen
selijk achten. Het zou onjuist zijn in zulke gevallen het
college van onwil of vertragingstaktiek te verdenken: het
college zit dichter bij de zaak en weet wat er allemaal voor
komt kijken. Informatie echter over het "of en hoe" dient
zo volledig en tijdig mogelijk gegeven te worden.
BURGEMEESTER
Geen uitweidingen ditmaal over deze in ons staatsbestel
wat merkwaardige functie. Ik wijs alleen op enkele elementen,
die een aspect van tegenstrijdigheid in zich hebben.
De burgemeester is voorzitter van de raad (met alleen raad
gevende stem) en voorzitter van "het college" met volledige
stem. In de raadsvergadering heeft hij dus de taak te zorgen
dat de vergadering ordelijk verloopt - hetgeen o.a. betekent,
dat iedereen behoorlijk de gelegenheid krijgt het zijne te
zeggen en duidelijke besluiten worden genomen - maar tegelijk
te bevorderen dat een collegevoorstel wordt aangenomen.
Dat in die dubbele functie enige spanning verscholen kan
liggen is duidelijk.
De burgemeester is een gemeenteman, maar heeft tegelijk de
taak er op toe te zien dat wetten en verordeningen worden
nageleefd; mocht een besluit worden genomen dat naar zijn
oordeel wegens strijd met de wet of (en dat is veel ruimer
met het algemeen belang kan worden vernietigd, dan is het
hem verboden dat besluit uit te voeren en dient hij rapport
aan Gedeputeerde Staten uit te brengen. Gaat de burgemeester
hiertoe in een bepaald geval over, dan zou dat door het
orgaan, wiens besluit het betreft, als unfair kunnen worden
opgevat. Uiteraard echter ten onrechte. Elk van de gemeen
telijke bestuursorganen heeft zich te houden aan de voor
hem geldende regelen, en dat mag hem door een ander orgaan
niet euvel worden geduid.
Na deze theoretische bespiegelingen gaan we nu eens
kijken, wat onze bestuursorganen er het afgelopen jaar in
de praktijk van gebrouwen hebben.
gemeentebestuur
In 12 vergaderingen van uw raad kwamen 139 voorstellen en
48 nota's onder de hamer. Een buitengewone vergadering met
feestelijk vervolg werd gewijd aan het zilveren ambtsjubi
leum van secretaris Van Kaam.
In een globale meerjarenbegroting tot 1985 is een indi
catie gegeven van projecten welke zouden kunnen worden verwe
zenlijkt met inkomsten zoals die met de thans bekende gege
vens te ramen zijn.
Op grond van de gereedgekomen functiebeschrijving
zal dit jaar voor een aantal ambtenaren de nieuwe inschaling
plaats hebben.