- 16 - Met een verbruik van 120.000 m3 per jaar is 40% besparing zeer zeker de moeite. Als de raad de moeite zou nemen om dit over een aantal jaren te berekenen dan zal blijken dat dit grote finan ciële voordelen biedt. Met de huidige stijgingen van de gasprijs is in 1986 het afdekken van het zwemwater al rendabel, ondanks de hoge aanschafkosten. Ook zou het gebruik van zonnecollectoren het gebruik aanzienlijk nuttiger maken. Het is zonde om met veel kosten overdag opgevangen warmte 's nachts weer af te moeten geven. Ook deze investering zien wij in het kader van energie beleid zeer positief. Als wij nu niet over gaan tot deze maatre ge len zal het in de toekomst waarschijnlijk onmogelijk worden het zwemwater enigzins te ver warmen. Nu al steeg de gasprijs ruim 26.000 gulden, als men dat in de toegangskaartjes wil doorberekenen, betekent dat met 100.000 bezoekers een stijging van 26 cent per kaartje alleen voor de gaskosten. En als dit zich jaarlijks gaat herhalen worden de kaartjes onbetaalbaar en de inkomsten van het zwembad minimaal. Terwijl juist vele uit onze gemeente zoveel plezier in het zwem bad hebben. Wat ons verbaast is dat het zwembad als enigste dienst binnen de gemeente een stijging van personeelskosten laat zien van 18%. Geen enkele andere dienst laat zo'n stijging van personeelskosten zien, vele diensten zijn wat dat betreft goedkoper uit. Terwijl juist in het zwembad investeringen zijn gedaan om de personeelskosten terug te dringen. Het zwembad is een gemeentelijke instelling, de scholen zijn in handen van parti culiere stichtingen. De raad kan wel adviseren om optimaliserings installaties aan te brengen maar niet voorschrijven. Ook de be sparingen komen ten goede aan de stichtingen en niet rechtstreeks aan de gemeente. Bij openbaar onderwijs zou dit anders zijn. Bij aanvraag door de stichtingen van deze of andere energie be sparende maatregelen zullen wij ons als fractie positief opstel len. De optimaliseringsinstallaties voor de gemeentelijke gebouwen zoals het gemeentehuis en het Trefpunt zien wij liever vandaag dan mor ge n Wel bevreemdt het onze fractie dat zowel in de begroting van de dienst gemeentewerken als in de investeringsschema uit gaat van een gasprijs van 50 cent per m3 en in de begroting van S.C.R. een gasprijs wordt gehanteerd van 59 cent. Reeier is het om het midden van deze twee prijzen aan te houden. Heeft de gemeente al geïnformeerd bij het Rijk of zij in aanmerking komt voor subsi die Misschien is het plaatsen van zonnecollectors wel onder demon stratieprojecten energiebesparing te plaatsen. De winst van Intergas die de gemeente elk jaar krijgt en die in wezen door onze bevolking is opgebracht vloeit thans in de pot Stadsuitleg. Mijn fractie vindt dat een bepaald percentage zeg 10 a 15% van deze winstuitkering in een aparte pot gereser veerd moet worden, voor energiebesparende doeleinden. Men kan beter spreken over een gasschader isicof ond s dan een glasschade- r isicof ond sn Als wij in de toekomst niet overgaan tot het isoleren van de gebouwen komt de gemeente met tekorten te zitten, maar ook de gebruikers van de gebouwen der verenigingen komen in financie'le nood

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1981 | | pagina 99