- 16 -
Met een verbruik van 120.000 m3 per jaar is 40% besparing zeer
zeker de moeite. Als de raad de moeite zou nemen om dit over een
aantal jaren te berekenen dan zal blijken dat dit grote finan
ciële voordelen biedt. Met de huidige stijgingen van de gasprijs
is in 1986 het afdekken van het zwemwater al rendabel, ondanks de
hoge aanschafkosten.
Ook zou het gebruik van zonnecollectoren het gebruik aanzienlijk
nuttiger maken. Het is zonde om met veel kosten overdag opgevangen
warmte 's nachts weer af te moeten geven. Ook deze investering
zien wij in het kader van energie beleid zeer positief. Als wij
nu niet over gaan tot deze maatre ge len zal het in de toekomst
waarschijnlijk onmogelijk worden het zwemwater enigzins te ver
warmen.
Nu al steeg de gasprijs ruim 26.000 gulden, als men dat in de
toegangskaartjes wil doorberekenen, betekent dat met 100.000
bezoekers een stijging van 26 cent per kaartje alleen voor de
gaskosten. En als dit zich jaarlijks gaat herhalen worden de
kaartjes onbetaalbaar en de inkomsten van het zwembad minimaal.
Terwijl juist vele uit onze gemeente zoveel plezier in het zwem
bad hebben. Wat ons verbaast is dat het zwembad als enigste
dienst binnen de gemeente een stijging van personeelskosten
laat zien van 18%. Geen enkele andere dienst laat zo'n stijging
van personeelskosten zien, vele diensten zijn wat dat betreft
goedkoper uit. Terwijl juist in het zwembad investeringen zijn
gedaan om de personeelskosten terug te dringen. Het zwembad is
een gemeentelijke instelling, de scholen zijn in handen van parti
culiere stichtingen. De raad kan wel adviseren om optimaliserings
installaties aan te brengen maar niet voorschrijven. Ook de be
sparingen komen ten goede aan de stichtingen en niet rechtstreeks
aan de gemeente. Bij openbaar onderwijs zou dit anders zijn.
Bij aanvraag door de stichtingen van deze of andere energie be
sparende maatregelen zullen wij ons als fractie positief opstel
len.
De optimaliseringsinstallaties voor de gemeentelijke gebouwen
zoals het gemeentehuis en het Trefpunt zien wij liever vandaag
dan mor ge n
Wel bevreemdt het onze fractie dat zowel in de begroting van de
dienst gemeentewerken als in de investeringsschema uit gaat van
een gasprijs van 50 cent per m3 en in de begroting van S.C.R.
een gasprijs wordt gehanteerd van 59 cent. Reeier is het om het
midden van deze twee prijzen aan te houden. Heeft de gemeente al
geïnformeerd bij het Rijk of zij in aanmerking komt voor subsi
die
Misschien is het plaatsen van zonnecollectors wel onder demon
stratieprojecten energiebesparing te plaatsen.
De winst van Intergas die de gemeente elk jaar krijgt en die
in wezen door onze bevolking is opgebracht vloeit thans in de
pot Stadsuitleg. Mijn fractie vindt dat een bepaald percentage
zeg 10 a 15% van deze winstuitkering in een aparte pot gereser
veerd moet worden, voor energiebesparende doeleinden. Men kan
beter spreken over een gasschader isicof ond s dan een glasschade-
r isicof ond sn
Als wij in de toekomst niet overgaan tot het isoleren van de
gebouwen komt de gemeente met tekorten te zitten, maar ook de
gebruikers van de gebouwen der verenigingen komen in financie'le
nood