De huisvesting bestond in 1956 uit: het oude raadhuis bevattende
de raadzaal, de kamer voor de burgemeesterde kamer van de
secretaris.de afdeling algemene zaken en in de achterbouw: de af
deling bevolking,sociale zaken en bouwtoezicht.
Het is dus wél wat veranderd in uw ambtsperiode. De gemeente groeide
zowel qua personeelsbestandals qua ruimten. In beide facetten
hebt u een zeer grote rol gespeeld bij de voorbereiding van beleids
beslissingen, en wel terzake:
- bij personeelsuitbreidingen: ging u na of en op welke afdelingen
uitbreiding nodig was; voorts nam u deel aan de beoordeling van
candidaten, om zodoende burgemeester en wethouders van degelijk
advies en voorlichting te kunnen dienen. Dat u daarin geslaagd
bent, getuigt wél het betrekkelijk geringe personeelsverloop dat
de gemeente kenmerkt.
-bij uitbreiding van werkruimten: was u vanaf de eerste principe
beslissing om tot zekere uitbreiding te geraken, er zeer dicht bij
betrokken. Aanvankelijk moesten de ruimtevoorzieningen vrij sober
geschieden omdat rekening te houden was met toekomstige nieuw
bouw van zowel gemeentehuis, secretarie als gemeentewerken.
De eerste twee objecten zijn inmiddels gerealiseerd; het ontwerp
voor een gebouw voor gemeentewerken groeit thans op de tekentafels.
Bij de nieuwbouw van de secretarie en de restauratie van het raad
huis hebt u op de u geëigende wijze het gemeentebestuur geadvi
seerd, in het algemeen, maar ook op onderdelen. En het was
juist op die onderdelen dat u aan het personeel, zeer zeker via
het stafoverleg, een grote mate van inspraak hebt geboden.
Het is dan ook geen stadskantoor geworden met uniform ingerichte
werkruimten, spreekkamers, loketten, maar elke afdeling is inge
richt naar de specifieke behoeften bij die afdeling, waarbij zo
veel mogelijk rekening werd gehouden met de geboden inspraak van
belanghebbenden.
Als secretaris zit u als een spin in een web, waar alle ambtelijke
kanalen samenkomen; u vormt de verbinding tussen het college van
burgemeester en wethouders, de raad en bij de voorbereiding van
raadsvoorstellen gaan daaraan vooraf het overleg in de commissies en
besprekingen met diensten. Voor een goed samenspel tussen al die ge
meentelijke colleges en diensten, hebt u een degelijke organisatie
opgebouwd, met zodanige timing van vergaderen dat eenieder tijdig
zijn advies en inspraak kan leveren.Uw werk is steeds meer geevolu-
eerd van qeheim-schrijver-secretaris naar coördinator, die moet
zorgen dat alles op tijd in elkaar past, om met een afgerond volledig
gemotiveerd voorstel bij het geëigende bestuursorgaan te komen.
Daarbij was u in uw handelen en optreden steeds strikt rechtvaardig,
hetgeen niet altijd kon betekenen zachtaardig of alleen maar aardig.
Het is nu eenmaal zo, dat u op uw positie het niet altijd iedereen
naar de zin kon maken.Die moeilijkheid heeft nu eenmaal elke chef,
en zeker u als secretaris die nog andere beslissende colleges
boven zich heeft.
Inzake behartiging van de personeelsbelangen, stond u steeds voor
het gemeentepersoneel op de bres, geruime tijd als bestuurslid van'
een ambtenarenvereniging, maar steeds ook als secretaris voor zijn
personeel. Ook toonde u steeds uw belangstelling in de persoonlijke
sfeer van de ambtenaren en hun gezinnen, zoals bij ziekte, examens
e.d. Personeelsbeoordeling was voor u geen routine-behandeling, maar
een serieus bekijken welke voordelen er konden bereikt worden voor
de ambtenaren die het verdienden. U was daarbij echter ook strikt
formeel, al kon het u persoonlijk soms spijten als tengevolge van
strikte uitvoering van rechtsregels, soms de billijkheid van een
promotie of salarisverhoging in het gedrang kwam. Deze visie heeft
zijn zeer goede zijde: een ieder kan er van overtuigd zijn, dat