De huisvesting bestond in 1956 uit: het oude raadhuis bevattende de raadzaal, de kamer voor de burgemeesterde kamer van de secretaris.de afdeling algemene zaken en in de achterbouw: de af deling bevolking,sociale zaken en bouwtoezicht. Het is dus wél wat veranderd in uw ambtsperiode. De gemeente groeide zowel qua personeelsbestandals qua ruimten. In beide facetten hebt u een zeer grote rol gespeeld bij de voorbereiding van beleids beslissingen, en wel terzake: - bij personeelsuitbreidingen: ging u na of en op welke afdelingen uitbreiding nodig was; voorts nam u deel aan de beoordeling van candidaten, om zodoende burgemeester en wethouders van degelijk advies en voorlichting te kunnen dienen. Dat u daarin geslaagd bent, getuigt wél het betrekkelijk geringe personeelsverloop dat de gemeente kenmerkt. -bij uitbreiding van werkruimten: was u vanaf de eerste principe beslissing om tot zekere uitbreiding te geraken, er zeer dicht bij betrokken. Aanvankelijk moesten de ruimtevoorzieningen vrij sober geschieden omdat rekening te houden was met toekomstige nieuw bouw van zowel gemeentehuis, secretarie als gemeentewerken. De eerste twee objecten zijn inmiddels gerealiseerd; het ontwerp voor een gebouw voor gemeentewerken groeit thans op de tekentafels. Bij de nieuwbouw van de secretarie en de restauratie van het raad huis hebt u op de u geëigende wijze het gemeentebestuur geadvi seerd, in het algemeen, maar ook op onderdelen. En het was juist op die onderdelen dat u aan het personeel, zeer zeker via het stafoverleg, een grote mate van inspraak hebt geboden. Het is dan ook geen stadskantoor geworden met uniform ingerichte werkruimten, spreekkamers, loketten, maar elke afdeling is inge richt naar de specifieke behoeften bij die afdeling, waarbij zo veel mogelijk rekening werd gehouden met de geboden inspraak van belanghebbenden. Als secretaris zit u als een spin in een web, waar alle ambtelijke kanalen samenkomen; u vormt de verbinding tussen het college van burgemeester en wethouders, de raad en bij de voorbereiding van raadsvoorstellen gaan daaraan vooraf het overleg in de commissies en besprekingen met diensten. Voor een goed samenspel tussen al die ge meentelijke colleges en diensten, hebt u een degelijke organisatie opgebouwd, met zodanige timing van vergaderen dat eenieder tijdig zijn advies en inspraak kan leveren.Uw werk is steeds meer geevolu- eerd van qeheim-schrijver-secretaris naar coördinator, die moet zorgen dat alles op tijd in elkaar past, om met een afgerond volledig gemotiveerd voorstel bij het geëigende bestuursorgaan te komen. Daarbij was u in uw handelen en optreden steeds strikt rechtvaardig, hetgeen niet altijd kon betekenen zachtaardig of alleen maar aardig. Het is nu eenmaal zo, dat u op uw positie het niet altijd iedereen naar de zin kon maken.Die moeilijkheid heeft nu eenmaal elke chef, en zeker u als secretaris die nog andere beslissende colleges boven zich heeft. Inzake behartiging van de personeelsbelangen, stond u steeds voor het gemeentepersoneel op de bres, geruime tijd als bestuurslid van' een ambtenarenvereniging, maar steeds ook als secretaris voor zijn personeel. Ook toonde u steeds uw belangstelling in de persoonlijke sfeer van de ambtenaren en hun gezinnen, zoals bij ziekte, examens e.d. Personeelsbeoordeling was voor u geen routine-behandeling, maar een serieus bekijken welke voordelen er konden bereikt worden voor de ambtenaren die het verdienden. U was daarbij echter ook strikt formeel, al kon het u persoonlijk soms spijten als tengevolge van strikte uitvoering van rechtsregels, soms de billijkheid van een promotie of salarisverhoging in het gedrang kwam. Deze visie heeft zijn zeer goede zijde: een ieder kan er van overtuigd zijn, dat

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1981 | | pagina 30