bi90V9pni nsdderi dsin non nnidaslsd
•bi9ov9pni ibiow pnid
r "'t.o nc- noirri
nspnInieMiiuajftl-i qo sblseqsd loo pnida-Isd-bsopb^'^sonno
nils bm66i9p pp.el ei
aiebuortiew
V°r pnidoipedein om pnlplstlv o5L .£8i ^.dnledeaoovnbssfl
fti' UI •!■«-: '.gui9d iriosi ;o:"ooo nrv t 1 j So
wuod os b e$lm t nsmmsianl absmmlr1 ns>i nsntieH -aped 9a
qa nssm oaseQ .napoov Iss neneiss pnl eb n6v pniiasled
.McI-3 chi nr./ yfaièl ïoqsbJtert
.noh-jov; neof bie-ador Hi;
De voorzitter antwoordt dat na de talrijke verbouwingen in de laat
ste 100 jaar het nu nodig is om een plan te maken voor een geheel
nieuwe voorziening speciaal in de werkruimten. Er is een schetsplan
ontworpen voor uitbreiding in westelijke richting maar bij nadere
beschouwing bleek het bestaande gebouw hoog nodig aan vernieuwing
toe te zijn terwijl de aanpassing van de uitbreiding aan het bestaai
de gebouw ook weer problemen opriep.
Tegenover die relatief hoge investering werd dan nog geen afdoende
oplossing verkregen noch architectonisch noch qua functionele werk
ruimte noch qua situering. Bij het ontworpen plan krijgt de Raad
huisstraat een "hart" door het Raadhuisplein en de accentuering van
het glooiend terrein. Spreker acht bijvoorbeeld ƒ.3.000.000,voor
een nieuw raadhuis beter, dan bijvoorbeeld ƒ.700.000,-voor een
verbouw.
Wethouder Sogers merkt op dat de raad toch heeft ingestemd in prin
cipe met de bouw van een nieuw gemeentehuis. Als het huidige raad
huis meer achteruit gebouwd was, zou spreker waarschijnlijk ook naa:
behoud gestreefd hebben. Maar gezien de huidige ligging pal op de i
straat en de zeer beperkte kantoorruimten, is nieuwbouw van een gro
ter raadhuis noodzakelijk.
De heer Roomer blijft gekant tegen nieuwbouw en wel om de volgende
redenen: te hoge investeringen, belastingverhoging en slechte eco-
nomische toestand.
De voorzitter verwijst naar zijn voorgaande motivering voor nieuw
bouw.
De heer de Vos informeert of al iets bekend is omtrent het subsidie-i
bedrag.
De voorzitter antwoordt ontkennend. Men is sterk afhankelijk van de^
werkgelegenheidpolitiek die het rijk voert en de werkgelegenheid in
de verschillende gebieden. Het is toch raadzaam dat de gemeente een
half-bestedingsgereed plan kan presenteren, zodra er kans op ACW-
subsidie ontstaat.
De heer de Jonge bevreemdt het dat er nu stemmen opgaan om niet tot;
nieuwbouw over te gaan, terwijl aanvankelijk besloten is om zulks
wèl te doen.
De voorzitter meent dat zulks inconsequent zou zijn.
De heer Heijnen is niet tegen halfbestedingsgereed maken van het
plan maar vreest voor de lasten die zo'n nieuwbouw van de ingezete-.
nen zal vergen.
De heer Hoek beaamt de opvatting van de heer Heijnen. Spreker is
niet tegen dit voorbereidingsbesluitmaar bindt daaraan niet de
consequentie dat hij ook voor de realisatie van het plan zal stemmej
De heer Jansen vindt het een goed vooruitziend beleid van burgemees
ter en wethouders om het plan zover gereed te laten maken.
Wethouder Bogers meent dat een goed plan in ieder geval toch kan
dienen om daarop later in te spelen. Er is dan in ieder geval een
goed plan voorhanden.
De raad besluit zonder hoofdelijke stemming tot votering van een
creaiet ad ƒ.100.000,alsmede tot het halfbestedingsgereed maken
van het plan alles conform het voorstel van burgemeester en wethou
ders, en met de aantekening dat de heer Roomer geacht wordt tégen
het voorstel te hebben gestemd.
VOORSTEL INZAKE VASTSTELLING VAN EEN GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING
VOOR HET WOONWAGENKAMP. Raadsvoorstelnr1583
De heer de Jonge informeert of met Bergen op Zoom en Halsteren ook
overleg is gepleegd.
De voorzitter antwoordt dat overleg heeft plaatsgehad. Bergen op
Zoom en Halsteren krijgen eenzelfde voorstel.
-Wethouder-