bi90V9pni nsdderi dsin non nnidaslsd •bi9ov9pni ibiow pnid r "'t.o nc- noirri nspnInieMiiuajftl-i qo sblseqsd loo pnida-Isd-bsopb^'^sonno nils bm66i9p pp.el ei aiebuortiew V°r pnidoipedein om pnlplstlv o5L .£8i ^.dnledeaoovnbssfl fti' UI •!■«-: '.gui9d iriosi ;o:"ooo nrv t 1 j So wuod os b e$lm t nsmmsianl absmmlr1 ns>i nsntieH -aped 9a qa nssm oaseQ .napoov Iss neneiss pnl eb n6v pniiasled .McI-3 chi nr./ yfaièl ïoqsbJtert .noh-jov; neof bie-ador Hi; De voorzitter antwoordt dat na de talrijke verbouwingen in de laat ste 100 jaar het nu nodig is om een plan te maken voor een geheel nieuwe voorziening speciaal in de werkruimten. Er is een schetsplan ontworpen voor uitbreiding in westelijke richting maar bij nadere beschouwing bleek het bestaande gebouw hoog nodig aan vernieuwing toe te zijn terwijl de aanpassing van de uitbreiding aan het bestaai de gebouw ook weer problemen opriep. Tegenover die relatief hoge investering werd dan nog geen afdoende oplossing verkregen noch architectonisch noch qua functionele werk ruimte noch qua situering. Bij het ontworpen plan krijgt de Raad huisstraat een "hart" door het Raadhuisplein en de accentuering van het glooiend terrein. Spreker acht bijvoorbeeld ƒ.3.000.000,voor een nieuw raadhuis beter, dan bijvoorbeeld ƒ.700.000,-voor een verbouw. Wethouder Sogers merkt op dat de raad toch heeft ingestemd in prin cipe met de bouw van een nieuw gemeentehuis. Als het huidige raad huis meer achteruit gebouwd was, zou spreker waarschijnlijk ook naa: behoud gestreefd hebben. Maar gezien de huidige ligging pal op de i straat en de zeer beperkte kantoorruimten, is nieuwbouw van een gro ter raadhuis noodzakelijk. De heer Roomer blijft gekant tegen nieuwbouw en wel om de volgende redenen: te hoge investeringen, belastingverhoging en slechte eco- nomische toestand. De voorzitter verwijst naar zijn voorgaande motivering voor nieuw bouw. De heer de Vos informeert of al iets bekend is omtrent het subsidie-i bedrag. De voorzitter antwoordt ontkennend. Men is sterk afhankelijk van de^ werkgelegenheidpolitiek die het rijk voert en de werkgelegenheid in de verschillende gebieden. Het is toch raadzaam dat de gemeente een half-bestedingsgereed plan kan presenteren, zodra er kans op ACW- subsidie ontstaat. De heer de Jonge bevreemdt het dat er nu stemmen opgaan om niet tot; nieuwbouw over te gaan, terwijl aanvankelijk besloten is om zulks wèl te doen. De voorzitter meent dat zulks inconsequent zou zijn. De heer Heijnen is niet tegen halfbestedingsgereed maken van het plan maar vreest voor de lasten die zo'n nieuwbouw van de ingezete-. nen zal vergen. De heer Hoek beaamt de opvatting van de heer Heijnen. Spreker is niet tegen dit voorbereidingsbesluitmaar bindt daaraan niet de consequentie dat hij ook voor de realisatie van het plan zal stemmej De heer Jansen vindt het een goed vooruitziend beleid van burgemees ter en wethouders om het plan zover gereed te laten maken. Wethouder Bogers meent dat een goed plan in ieder geval toch kan dienen om daarop later in te spelen. Er is dan in ieder geval een goed plan voorhanden. De raad besluit zonder hoofdelijke stemming tot votering van een creaiet ad ƒ.100.000,alsmede tot het halfbestedingsgereed maken van het plan alles conform het voorstel van burgemeester en wethou ders, en met de aantekening dat de heer Roomer geacht wordt tégen het voorstel te hebben gestemd. VOORSTEL INZAKE VASTSTELLING VAN EEN GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING VOOR HET WOONWAGENKAMP. Raadsvoorstelnr1583 De heer de Jonge informeert of met Bergen op Zoom en Halsteren ook overleg is gepleegd. De voorzitter antwoordt dat overleg heeft plaatsgehad. Bergen op Zoom en Halsteren krijgen eenzelfde voorstel. -Wethouder-

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1973 | | pagina 67