86 - o - Spreker meent dat annexatie moet gestimuleerd worden om tot grotere eenheden te komen, wat er van Woensdrecht ook worden mag. Van de huidige Voensdrechtse plannen verwacht spreker niet veel. Do VOORZITTER antwoordt dat hij niet in aal gaan op het idee van eventuele grenswijzigingen; wel meent spreker dat niet de naam van de gemeente Voemsdrechtmaar het welzijn van de bevolking op de eerste plaats noot komen. Overigens is op blz. 43 van het Rapport vermeld dat do uiteindelijke bestemming van de Vliegbasis Voensdrecht in do beschouwingen over de luchtvaartvoorzieningen betrokken kan worden. De Brabantse hamers van koophandel bedoelen waarschij.nlijk dat in Brabant geen grote industrieterreinen van circa 30 h 40 h.a, beschikbaar zijn. De heer VSIJTS meent dat Voemsdrecht het meest aantrekkelijk is als woon- en recreatiegemeente voor de werkers op de grote industrie terreinen van het Antwerpse havengebied en in Zeeland. Daarom moet niet direct vlot ingestemd worden met van hogerhand geplande industrialisatie in ZuidVestBrabantalhoewel spreker vreest dat de hogere overheid zich niet veel van de meningen van de genoenöon zal aantrekken. De VOORZITTER antwoordt dat de industrialisatieplannen worden ont wikkeld in overleg met de lagere bestuursorganen. Het Rapport wordt juist voorgelegd om reacties van. do gemeenten uit te lokken. Het Structuurplan van de gemeente wordt ingepast in het Schelde- zoonolan; dit plan weer in het Ontwikkelingsplan Zuid.'/estBrabant en dit laatsie plan weer in het Deltaplan. Bij de voorbereiding en uitwerking van deze plannen wordt steeds overleg geploega tussen de verschillende overheidsorganen, afgewacht zal moeten worden hoe uiteindelijk in de definitieve plannen de diverse gebieden voor wonen, werken en recreatie over de regio verdeeld zullen worden. iethouder BOGERS had ook liever de realisatie van het Kreekrakplaa gezien, maar ook het Roimerswaalplan juicht spreker toe. Als wij hot grote niet krijgen, moeten wij het kleine zien te pakoen; als do grote industriegebieden in de omgeving gerealiseerd worden, zal dat gunstig zijn voor "Joeasdrecht als woongornGontc de 100km—pendel waarbij zeker 10.000 mensen betrokken zijn, zal dan teruggebracht kunnen worden tot 20è. 50 lm-p071de 1Verschillende pendelaars zijn bovendien inmiddels vakbekwame havenarbeiders geworden. De VOORZITTER stemt hiermede in. De heer OTS informeert of de toegestane faciliteiten op de Vlieg basis "Joensörecht inmiddels resultaten hebben opgeleverd voer do burgerluchtvaart en het particuliere bedrijfsleven. De VOORZITTER antwoordt dat deze faciliteitenregeling nog te korte periode geldt, om daaruit nu reeds conclusies te trekken. Vel profiteert IT.V. Aviolanda in toenemende mate van deze faciliteiten. Er is voorts een plan om een haatschappij op te richten om het Vliegveld Voensdrecht in de belangstelling van het particuliere bedrijfsleven te brengen. overdo De heer VERGVIJVSE meent niet al to veel ontwerpplannen te moeten zeggen; naar sprekers mening moet men bij de Overheid aandringen om Woensdrecht ook bij deze plannen te betrekken en daarbij wxjzen op de vroeger niet-gerealiseerde plannen die veelbelovend waren voor Voensdrecht De VOORZITTER antwoordt dat Voensdrecht in de regionale samenspraak zich wel degelijk laat horen. De Gemeenteraad kan uit nu, volgens het voorstel, ook nog doen door de adhesiebetuiging te zenden -ar de Provinciale Besturen van Zeeland, Zuid—Holland en lToord—Brabant de gemeente Rotterdam f de Rijnnondraad en het Overlegorgaan.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1968 | | pagina 13