86
- o -
Spreker meent dat annexatie moet gestimuleerd worden om tot grotere
eenheden te komen, wat er van Woensdrecht ook worden mag. Van de
huidige Voensdrechtse plannen verwacht spreker niet veel.
Do VOORZITTER antwoordt dat hij niet in aal gaan op het idee van
eventuele grenswijzigingen; wel meent spreker dat niet de naam van de
gemeente Voemsdrechtmaar het welzijn van de bevolking op de eerste
plaats noot komen. Overigens is op blz. 43 van het Rapport vermeld
dat do uiteindelijke bestemming van de Vliegbasis Voensdrecht in
do beschouwingen over de luchtvaartvoorzieningen betrokken kan
worden. De Brabantse hamers van koophandel bedoelen waarschij.nlijk
dat in Brabant geen grote industrieterreinen van circa 30 h 40 h.a,
beschikbaar zijn.
De heer VSIJTS meent dat Voemsdrecht het meest aantrekkelijk is als
woon- en recreatiegemeente voor de werkers op de grote industrie
terreinen van het Antwerpse havengebied en in Zeeland. Daarom moet
niet direct vlot ingestemd worden met van hogerhand geplande
industrialisatie in ZuidVestBrabantalhoewel spreker vreest dat
de hogere overheid zich niet veel van de meningen van de genoenöon
zal aantrekken.
De VOORZITTER antwoordt dat de industrialisatieplannen worden ont
wikkeld in overleg met de lagere bestuursorganen. Het Rapport wordt
juist voorgelegd om reacties van. do gemeenten uit te lokken.
Het Structuurplan van de gemeente wordt ingepast in het Schelde-
zoonolan; dit plan weer in het Ontwikkelingsplan Zuid.'/estBrabant
en dit laatsie plan weer in het Deltaplan. Bij de voorbereiding
en uitwerking van deze plannen wordt steeds overleg geploega
tussen de verschillende overheidsorganen, afgewacht zal moeten
worden hoe uiteindelijk in de definitieve plannen de diverse
gebieden voor wonen, werken en recreatie over de regio verdeeld
zullen worden.
iethouder BOGERS had ook liever de realisatie van het Kreekrakplaa
gezien, maar ook het Roimerswaalplan juicht spreker toe. Als wij hot
grote niet krijgen, moeten wij het kleine zien te pakoen; als do
grote industriegebieden in de omgeving gerealiseerd worden, zal dat
gunstig zijn voor "Joeasdrecht als woongornGontc de 100km—pendel
waarbij zeker 10.000 mensen betrokken zijn, zal dan teruggebracht
kunnen worden tot 20è. 50 lm-p071de 1Verschillende pendelaars zijn
bovendien inmiddels vakbekwame havenarbeiders geworden.
De VOORZITTER stemt hiermede in.
De heer OTS informeert of de toegestane faciliteiten op de Vlieg
basis "Joensörecht inmiddels resultaten hebben opgeleverd voer do
burgerluchtvaart en het particuliere bedrijfsleven.
De VOORZITTER antwoordt dat deze faciliteitenregeling nog te korte
periode geldt, om daaruit nu reeds conclusies te trekken. Vel
profiteert IT.V. Aviolanda in toenemende mate van deze faciliteiten.
Er is voorts een plan om een haatschappij op te richten om het
Vliegveld Voensdrecht in de belangstelling van het particuliere
bedrijfsleven te brengen. overdo
De heer VERGVIJVSE meent niet al to veel ontwerpplannen te moeten
zeggen; naar sprekers mening moet men bij de Overheid aandringen
om Woensdrecht ook bij deze plannen te betrekken en daarbij wxjzen
op de vroeger niet-gerealiseerde plannen die veelbelovend waren
voor Voensdrecht
De VOORZITTER antwoordt dat Voensdrecht in de regionale samenspraak
zich wel degelijk laat horen. De Gemeenteraad kan uit nu, volgens
het voorstel, ook nog doen door de adhesiebetuiging te zenden -ar
de Provinciale Besturen van Zeeland, Zuid—Holland en lToord—Brabant
de gemeente Rotterdam f de Rijnnondraad en het Overlegorgaan.