Burgervader dus. In biologische zin (ik breng twee kleine burgertjes mee, de^bevolkingsboekhouder zal dit met genoegen noteren) maar vooral in idieële zin: man, belast met de zorg voor de thans ongeveer 7350 Brabantse Nederlanders. Wat - uiteraard mutatis mutandis - een vader doet voor zijn gezin, moet de burgemeester doen voor zijn gemeentena ren. Dit houdt veel in. U gelieve de nu volgende opsomming niet mede als weergave van een rangorde te zien - ik vind, dat ik mij van mijn kiesplicht in deze genoegzaam heb gekweten. De burgemeester organiseert de gemeenschap - U bemerkt, dat het begrip "community-organizer" ook in het Nederlands kan worden omschreven. Dit omvat de zorg voor de welvaart. De burgemeester zal daarbij zo nu en dan moeten optreden als manager, liefst zonder de daarbij behorende ziekte. Het houdt ook in de zorg voor de onderlinge contacten der burgers in talrijke, elkaar vaak doorkruisende verbanden, die bovendien soms - meer of minder heilzaam - met elkaar wedijveren. Dit alles heeft de burgemeester te beheren, niet alleen wat betreft het groepsospect doch ook wat betreft het individueel aspect: de beleving van het indi vidu uit. De burgemeester moet ook en juist voor de enkeling toeganke lijk zijn en zoveel mogelijk met raad en daad klaar staan voor elke burger. De burgemeester is ook gezagsdrager. Het is een pijnlijke zaak, mijne heren, maar het moet toch worden genoemd. Er zijn tegenwoordig nogal wat problemen op dit punt. Deze komen dunkt mij voornamelijk voort uit de misvatting, dat een gezagsdrager "de baas wil spelen", een ander zijn wil tracht op te dringen, kortom de vrijheid van de ander beperkt. Ik wil niet beweren, dat deze misvatting nooit mede aan gezagsdragers zelf is te wijten geweest; er is zeker nooit een gezagsdrager geweest, die het altijd helemaal goed heeft gedaan. Doch dit neemt niet weg, dat de functie van gezagsdrager niet alleen niet "een noodzakelijk kwaad" doch juist een noodzakelijk goed is in dc zo bonte verscheidenheid in mentaliteit en belang als een mensengemeenschap nu eenmaal is. Zonder gezag, dat is zonder bestuur en regeling, verwordt de samenleving van gemeenschap tot chaos, verkeert de - wellicht soms moeizame bewaarde - vrede in oorlog en de, over het algemeen toch wel heersende, recht vaardigheid in onrecht. De gezagsdrager moet weten, dat hij er is voor de gemeenschap en niet andersom, dat hij - naar het woord van Christus - er niet is om gediend te worden maar om te dienen en met volledig voor bijgaan van zijn persoonlijk belang en zijn persoonlijke trots zichzelf in dienst van de gemeenschap te stellen. Welke magistraat zal durven zegg dat zijn woorden en handelingen steeds voortkomen uit een juiste menta liteit? Ik voor mij kan slechts beloven dat ik zal proberen mijn daden voortdurend te toetsen aan de ethiek van mijn ambt en dat ik gaarne zal openstaan voor opbouwende kritiek ook op dit punt van U en van an deren, Me dunkt dat dan ook de handhaving van het gezag, in samenwer king met de ambtenaren van politie, in deze gemeente geen probleem zal zijn. De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente - het bestuur, dus ook de bestuurden - tegenover derden zowel binnen als buiten het gemeentelijk territoir, waar de gemeente acte de presence moet geven of waar de be langen van de gemeente moeten worden bepleit. In die zin heeft hij iets van een ambassadeur, hetgeen met name in Woensdrecht, dat gericht is op intensieve samenwerking met de buurgemeenten, een belangrijke functie is. Hij heeft ook wat van een feestredenaar; er wordt vaak een beroep op hem gedaan om iets open of dicht te doen, iemand te feliciteren of te condoleren, in te halen of uit te wuiven. Ik zeg U toe te zullen trachten bij dcz© gelegenheden te doen wat men van mij verwacht, zonder dat het al te langdradig of al te vervelend wordt.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1967 | | pagina 58