li - k De Gemeente wordt bij de voorfinanciering ingeschakeld omdat de ge meenten gemakkelijker toegang hebben op de geldmarkt (voor het aan gaan van kasgeldleningen en rekeningoourantcredieten) en dat finan ciering van de bouwkosten van aanvang der bouw af met een vaste lening een groter renteverlies zal opleveren, hetgeen zijn weerslag vindt in een hogere huurprijs. De hoer de DOOIJ informeert te wiens laste uiteindelijk eventuele exploitatieverliezen komen van de door de Stichting geexploiteerde woningcomplexen; bijv, indien de verhuur niet vlot verloopt. De VOORZITTER antwoordt dat de gemeente garant staat voor rente en aflossing van de hypotheek, maar alsdan treedt in de rechten van de hypotheekhouder. De heer ROOMER informeert of de Stichting de premiewoningen slechts verhuurt indien door of namens de huurders een bijdrage ineens van ongeveer f. 1500,—- a f. 2000,—— wordt betaald. De VOORZITTER beaamt dit. Zulks is noodzakelijk omdat door particu lieren 10% van de nettostichtingskosten moet worden gefinancierd; dit bedrag nu wordt van de huurders of anderen (bijv. hun werkgevers) verlangd die daardoor een recht tot huur van deze woningen verwerven. De heer JANSEN meent dat daardoor de financieel niet-draagkrachtigen de dupe worden en de werkgevers in zeer sterke positie komen te staan. Kom bij mij werken en wij zorgen voor een huurwoning De VOORZITTER antwoordt dat ook de niet-financieel draagkrachtige werknemers op die wijze een huurwoning verwerven; indien voorts deze mogelijkheid niet bestond zou er nog meer vraag komen naar toewijzig van woningwetwoningen. Het is de bedoeling om de 10% zoveel mogelijk te financieren middels bijdragen van of namens de huurders; zou dit verder onmogelijk blijken dan kan dit bedrag tot een bepaald maximum worden genomen uit de risicoreserve van de complexen woningwetwoningen; is ook deze mogelijkheid uitgeput dan zal noodgedwongen de bouw van premiewoningen door de Stichting moeten worden gestaakt. De Stichting is slechts door omstandigheden gedwongen om ook premiewoningen te ex ploiteren: het contingent premiewoningen wordt slechts aan door de Minister toegelaten woningstichtingen of Woningbouwverenigingen welke zonder winstdoel werken, verleend. Zou het contingent ook aan ex ploitatiemaatschappijen met winstoogmerk worden verleend, dan zou de Stichting zeker niet tot exploitatie van premie-huurwoningen zijn overgegaan. Het is slechts een middel om een zo groot mogelijk woningcontingent voor de gemeenten te verwerven. De RAAD besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van Burgemeester en Wethouders. VOORSTEL TOT 2e WIJZIGING VAN DE VERPLAATSINGSKOSTENVERORDENING 19^2. Da VOORZITTER licht toe dat de wijziging beoogt om naast de thans geldende vergoedingen nog een mogelijkheid te scheppen om een extravergoeding toe te kennen indien een ambtenaar bij verplaatsing in de nieuwe standplaats een woning aankoopt. Voorgesteld wordt om daarin te vergoeden: 80% van de zg. beschrijvingskosten en A0% van de makelaarscourtage. De heer de DOOIJ informeert binnen welke termijn de woning door de ambtenaar gekocht moet worden om nog voor deze extravergoeding in aanmerking te komen. De VOORZITTER wil dit aan het beleid van Burgemeester en Wethouders overlaten; daarbij behoort rekening te worden gehouden met de feitelijke omstandigheden en de bedoeling die van aanvang heeft voorgezeten bij de verwerving van huisvesting door de ambtenaar.

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1964 | | pagina 81