O
85 k
A
3! ME! 1957
benoemde raadscommissiead-hoc
Dhr REUS betreurt het dat voorgesteld wordt om de gronden waarvoor reeds
polderlasten worden betaald, thans ook in de straatbelasting te betrek
ken en wel om de volgende redenen:
ain de straatbelasting wordt thans ook betrokken een groot boscomplex,
wel-'ke gronden ook worden aangeslagen in de polderlasten van de Augusta
polder. De exploitatie van bossen is heden ten dage toch al niet renda
bel en nu wordt hieraan door de gemeente nog een nieuwe last toegevoegd
b. in het gebied van de Heimolen moet voor schrale zandgrond f. 10,== per
h.a. waterschapslasten betaald worden; dit is een zeer hoog bedrag in
verhouding tot de veel betere poldergrohden.. Ook hierbij komen nu nog
de lasten van de straatbelasting;
c. Spreker vreest dat naast de invoering en verhoging van de straatbelas
ting voor verschillende wegen in de meer afgelegen gebieden van de ge
meente nog wel eens een baatbelasting kan worden geheven in verband
met de electrificatie van deze gebieden. Hij acht dit zeer onbillijk.
Ook al worden deze wegen van allerlei gerief voorzien dan zijn de meer
afgelegen wegen toch steeds nog ver achter bij de naaste omgeving van
de beide kerkdorpen.
Dhr. SUIJKERBUIJK sluit zich aan bij dhr Rens.
Dhr. RAAIJMAKERS vertrouwt tenvolle op het rapport dat door de raadscom
missie ad hoc is uitgebracht en sluit zich daarbij geheel aan. Bij de in
voering van de thans te wijzigen straatbelasting verordening werd z.i.
ook een onbillijkheid geschapen door de poldergebieden vrij te stellen en
de eigendommen van de oorlogsgetroffenen te belasten, niettegenstaande
deze getroffenen ook dikwijls zware lasten te dragen hadden.
Dhr. UITDEWILLIGEH merkt hiertegen op dat de poldergebieden indertijd zijn
vrijgesteld omdat deze gronden reeds zwaar belast werden met polderlasten
welke o.m. dienen voor financiering van het onderhoud van wegen en waterr
lossingen. Hier was dus geen sprake van vrijstelling, doch vermijding van
dubbele belasting. Voorts merkt spreker op dat de polderlasten van de
Prins Karelpolder een van de hoogste zijn in de gehele omgeving. Deze
hoogte vindt zijn oorzaak voor een groot deel in de extrakosten welke moe
ten worden gemaakt voor het verwijderen en afvoeren van zand uit de water
lossingen welke vanaf de hoge gronden in deze gemeente door de Prins Karei
polder uitlozen.
Dhr.REUS stemt in met dhr„Uitdewilligen en meent dat indien werken ten al-
mene nutte v/orden verricht het onredelijk is een deel der ingezetenen
dubbel te belasten met polderlasten en straatbelasting).
De VOORZITTER antwoordt dat de gronden in het poldergebied alleen zullen
worden aangeslagen in het basistarief en dat dit basistarief nu juist zal
worden verlaagd, terwijl ongeacht de voorzieningen welke langs deze wegen
in het poldergebied aanwezig zijn, hiervoor geen opslagen zullen worden
berekend zoals in het overige gebied der gemeente. De schrale zandgronden
zullen slechts worden aangeslagen naar de (naar evenredigheid zeer lage)
belastbare opbrengst voor de grondbelasting. Met de extra lastenverzwaring
van de Prins Karelpolder is rekening gehouden door ook deze polder te rang
schikken onder het poldergebied waar slechts het basistarief geldt, alhoe
wel de keiweg door deze polder door de gemeente wordt onderhouden en er
dus aanleiding was om deze polder niet aan het poldergebied toe te voegen.
De VOORZITTER vraagt vervolgens of er leden zijn welke het voorstel wensen
te amenderen.
Dhr.REUS zou gaarne een amendement indienen, doch meent dat dit, gezien
de stemmenverhouding, geheel nutteloos zal zijn. Spieker heeft echter
zijn mening duidelijk ter kennis van de Raad gebracht en verzoekt thans
de Raad om daarmede welwillend rekening te houden. Indien de feitelijke
omstandigheden nogmaals diep worden onderzocht, zal naar sprekers mening
misschien een ander voorstel worden gedaan.
De Raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming het voorstel van
J