M MRT1957 De Raad besluit zonder hoofdelijke stemming het voorstel van burgemeester te aanvaarden. 4. VOORSTEL TOT 2e WIJZIGING VAN DE SA IJ RIS"VERORDENING \^t> -2.08.741 DHR'.' RENS is niet tegen een redelijke vergoeding voor overwerk maar meent dat deze uitgaaf vermeden kan worden indien overdag de raadsvergadering wordt gehouden. De VOORZITTER antwoordt dat hij de voorkeur geeft aan avondvergaderingen omdat spreker dan zelf overdag steeds druk bezet is met ambtelijk werk, enerwijl voorts sommige raadsleden overdag bezwaarlijk aanwezig kunnen zijn< De Raad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming het voorstel van bur gemeester en wethouders te aanvaarden. 5» VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN GARANTIE VOOR EEN DOOR HET BESTUUR VAN DE LA GERE TECHNISCHE SCHOOL "O.L, VROUW TER DUINEN" AAN TE GANE KASGELDLENING. 1.851.36 De Raad besluit zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel van burge meester en wethouders. 6. VOORSTEL TOT HET VERLENEN VAN TEGEMOETKOMING IN DE KOSTEN VAN SCHOOLBEZOEK VOOR EEN B.L.O.-LEERLING. -1851./07.2 De Raad besluit zonder hoofdelijke stemming wonform het voorstel van burge meester en wethouders 7- VOORSTEL TOT VASTSTELLING VANs a. EEN VERNIEUWD ALGEMEEN AMBTENARENREGLEMENT b. EEN VERNIEUWDE ARBEIDSOVEREENKOMSTENVERORDENINGj en TOT INTREKKING VAN DE BESTAANDE OVEREENKOMSTIGE REGELINGEN. 2.08.17 De Raad besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders 8. VOORSTEL TOT HET DELEGEREN VAN ENKELE BEVOEGDHEDEN ALS BEDOELD IN DE ARTIKE LEN 171 EN 172 VAN DE GEMEENTEWET. 2.07.63 DHR.JACOBS heef fc in het raadsvoorstel gelezen dat deze nieuwe weg kan worden benut als hulpmiddel om de democratische gedachte en bestuursvormen te kun... gerieven, doch spreker meent dat deze gedachte juist door dit voorstel wordt gegriefd. De artikels 171 en 172 geven de Raad een zeer ruime bevoegdheid. Burgemeester en wethouders stellen thans voor om de Raad op deze punten geen besturende doch een controlerende taak te geven. Spreker twijfelt niet aan de de goede bedoelingen van burgemeester en wethouders doch meent dat de laatste tijd zeer veel besluiten genomen zijn en de Raad daarbij nimmer een sta-in- de-v/eg is geweest. De VOORZITTER antwoordt dat de in aangehaalde zin in het gehele verband van het voorstel moet worden gelezen: de besluitvaardigheiddoor de voorgestel» de delegatie) en democratie( door de controlerende bevoegdheid van de Raad) worden ^beiden in het ontwerp-besluit gediend. Bovendien ?;ordt het daardoor mogelijk om gronden aan te kopen op veilingen bij opbod en afslag. Het is van groot belang dat de gemeente zoveel mogelijk gronden aankoopt, hetzij voor bouwterrein, groenstroken, wegen enz., hetzij als ruilobject bij andere grondtransacties DHR.JACOBS merkt op dat het aantal Tweede Kamerleden juist is uitgebreid van wege de omvangrijke werkzaamheden; hier wordt juist het tegenovergestelde voorgesteld: in plaats van meerdere leden gaat een kleiner College over deze belangrijke transacties beslissen, DHR. UITDEWILLIG.EN acht het van groot belang om als raadslid en vertegen woordiger van de landbouwers in de gemeente, zijn stem te kunnen laten horen bij het •-■.angaan van grondtransacties. Bij openbare verkopingen, welke overi gens zeer zelden voorkomen, is het z.i. altijd mogelijk om een spoedvergade ring te beleggen waarbij burgemeester en wethouders gemachtigd worden om ben paalde gronden aan te kopen voor een prijs welke gelegen is op of onder de maxim0 1 toelaatbare grondprijs. Voorts is het volgens spreker toch niet de

Raadsnotulen

Woensdrecht: 1922-1996 | 1957 | | pagina 15