3 0 DEC 1955
scholen, nijverheidscholen enz. Veelal geschiedt dit reeds tijdens de
leerplichtige leeftijd, althans gedurende de leeftijd waarin nog la ges
onderwijs kan worden gevolgd. Voor het lager onderwijs is in artikel
13 der Lager Onderwijswet 1929 een mogelijkheid geschapen om een te
gemoetkoming in de vervoerkosten der leerlingen te verlenen indien
de financiële draagkracht der ouders niet voldoende is.
Gezien het grote helang van een "betere ontwikkeling van onze jeugd
en het feit dat de onderwijsinstellingen voor voortgeset onderwijs
zich juist in centrale gemeenten bevinden zodat veelal vervoerkosten
moeten worden gemaakt, wordt voorgesteld om een regeling te treffen
waarbij voor leerlingen welke voortgezet onderwijs volgen eenzelfde
mogelijkheid ontstaat om tegemoetkoming in de vervoerkosten te ont-
vangen als mogelijk is voor het lager onderwijs ingevolge artikel 13
der Lager Onderwijswet. Burgemeester en Wethouders stellen tevens voo],
om het benodigde crediet op de begroting 1956 te jjjfcacatfesaH te ramen
indien de financiële positie der gemeente dit toelaat.
De Daad besluit vervolgens zonder hoofdelijke stemming conform het
voorstel van Burgemeester en Wethouders.
XVII. VOORST DL TOE WIJZIGING TEGEMOETKOMING VERVOERKOSTEN SCHOOLBE
ZOEK INGEVOLGE ARTIKEL J3 DER LAGER ONDERWIJSWET ƒ920/ 1 .851 .2.07.2
De VOORZITTER deelt mede, dat het wenselijk is om het raadsbesluit
van 27 oktober 1955 inzake het verlenen van tegemoetkoming in de
vervoerkosten van leerlingen van het lager onderwijs ingevolge ar
tikel 13 der Lager Onderwijswet 1920 te herzien. Aanvankelijk is als
draagkracht gr ens-aangehouden 10 van het gezinsinkomen nadat dit
verminderd was met een vaste aftrek en kinderaftrek. Ra overleg met
de Inspecteurvan het Lager Onderwijs wordt het billijker geacht om j
deze draagkrachtgrens te stellen op 6% van het gezinsinkomen zoals
ook tot 1956 gebruikelijk was. In verband hiermede behoren enkele te-
I
gemoatkomingen te worden verhoogd, terwijl een aanvankelijk afgewezen
aanvrage behoort te worden verlee nd.
- -
3