30 Mei 1952, 10 y
Tenslotte blijft altijd de mogelijkheid bestaan, dat, indien het ge
meentebestuur nalatig blijft om het plan overeenkomstig de voorschriften
van de Woningwet te herzien, Gedeputeerde Sfcaten zelf tot herziening zul
len besluiten. Burgemeester en wethouders achten het juister om daarom
zelf het initiatief tot wijziging te nemen teneinde hun invloed op de
ontwerpers van het nieuwe plan zoveel mogelijk te gunnen doen gelden.
De kosten van de herziening worden voorshand geraamd op *4-000.==
Aan de Raad wordt thans voorgesteld om in principe te besluiten het uit
breidingsplan te herzien. 16dat dit besluit is genomen, kunnen bouwplan
nen welke niet in overeenstemming zijn met het ontwerp van het nieuwe
aan
uitbreidingsplan gedurende één jaar worden gehouden. Bouwplannen welke
passen in het nieuwe uitbreidingsplan kunnen normaal doorgang vinden.
De heer HEKS is geen voorstander van het voorstel. Eerstens acht hij de
kosten tamelijk hoog. Voorts wordt weer een regeling gemaakt waarbij al
lerlei voorschriften worden gegeven omtrent de aard van bebouwing, de
bouwtrant en het gebruik van gronden. Dit gaat dikwijls zeer ver. Te
vrezen valt dat de deskundigen hum opzet willen verwezelijken zonder
rekening te houden met de belangen van de ingezetenen. Tenslotte zal
hun plan ter goedkeuring aan de raad worden opgedrongen.
De heer VER3WIJVER 'stemt met dhr.Rens in Hij verwacht dat het plan her
haaldelijk gewijzigd zal worden om aan de behoefte en wensen te vol
doen. Dit vergt telkens ti.1d en stagnatie bij het bouwen.
De VOORZITTER antwoordt, dat de koste n door de bevoegde instanties
zeer redelijk worden geacht, temeer daar het hier practisch betreft het
opmaken van een nieuw plan.
Wat het uitbreidingsplan zelve betreft, zal een ieder toe moeten geven
dat wij de ontwikkeling van de gemeente niet tegen kunnen houden. Door
de bezetting en naoorlogse omstandigheden zijn de verhoudingen geheel
anders komen te liggen. Een eenvoudig uitbreidingsplan van beperkte om-