28 September 1951 141
aaneengebouwde panden omvatten, werd slechts door het minimaal aantal van
80 ingezetenen van deze ophaaldienst gebruik gemaakt, tegen een vergoeding
van f.5j== Per jaar.
De omstandigheid dat vrijwel constant moet worden geconstateerd, dat men
tracht zich van huisvuil te ontdoen door dit te deponeren langs de open
bare wegen, terwijl eveneens is gebleken, dat door goedwillende inwoners
last wordt ondervonden van de aan ezigheid van vuilnishopen gelegen m
tuinen van belendende percelenm heeft ons zowel om madisch-hyglenische re
denen als uit een oogpunt van ordelijkheid, welstand en openbare reinheid
aanleiding gegeven tot het overwegen van het treffen Van voorzieningen op
dit terrein.
De steeds dichter worden bebouwing, alsmede de binnenkort gereed komende
68 garnizoenswoningen, vormden hiertoe mede een reden.
Het verrijden van dit euvel dient te worden bereikt door de opname m ae
algemene politieverordening van een bepaling, waarvij net medege.cn van
huisvuil met een ophaaldienst verplichtend wordt gesteld in het door ons
aan te wijzen gedeelte der gemeente, hetwelk door zijn aaneengesloten be-
bouwing zich daarvoor uitgesproken eigent.
De noodzaak van een regelmatige ophaaldienst van huisvuil openbaart zich
in de Dorpstraat van de beide'kerkdorpen, het woningcomplex op het Duint-
jesterrein, da Nieuweweg, alsmede t.a.v.het weseelioic gedeelte /an
bergseweg, waaraan ruim "+50 daarvoor In aanmerking komende woningen zijn
gelegen.
Tot op heden werd de vrijwillige ophaaldienst verzorgd door een voerman
met paard en wagen tegen een vergoeding van de abonnementsgelden ten be
drage van circa f.M)0,= per jaar. he tostandkoming van de door ons beoog
de reveling impliceert tevens de verplichting om een aergelejkt
vangri jkere ophaaldienst naar bekoren te outilleren teneinde een behoor
lijke werkwijze te verzekeren. xn dit verband, zomede voor ogen houdende
het veelvuldig transport hetwelk schier dagelij; s i.e.-/. ul">=
te gemeente moet plaats vinden en waarvan de kosten gemiddeld