4 5. Voteren van een krediet voor het opstellen van een groenbeleidsplan voor de wallen en singels. Namens de fractie van Progressief Willemstad zegt de heer Lammertink: "Als ik het advies van de commissie werken lees, lijkt het er bijna op dat er sprake is van een snel, efficiënt en doortastend optreden van de verant woordelijk wethouder en dat de commissie in deze snel tot een positief advies kwam. Als ik de voorgaande stukken er op na sla blijkt het tegenge stelde. Op 13 december 1994 geeft de verantwoordelijk wethouder aan dat de commissie werken op 16 februari 1995 een groenbeheersplan voor de wallen zal ontvangen. Helaas zag dit plan pas op 27 april 1995 het daglicht. Dit was echter nog maar een aanzet, die op alle punten werd afgekeurd door de commissie. Uiteindelijk komt in september 1995 het bericht, dat er een specialist in de armen genomen wordt. We hebben zo vlak voor de gemeente lijke herindeling haast gekregen om het Willemstadse erfgoed zo perfect mogelijk over te dragen aan het nieuwe gemeentebestuur. Mijn fractie heeft dikwijls gewezen op de tijdsdruk en gehamerd op een duidelijke visie en een slagvaardig beleid, geformuleerd vanuit het college. Op het gebied van stedebouwkundige en toeristische ontwikkelingen hebben wij dikwijls gepleit voor het tijdig in de arm nemen van specialisten. Dat is mooi geregeld met SVP en nu ook DS-Landschapsarchitecten. Waar wij nog steeds grote moeite mee hebben is de zwalkende wijze waarop dit voorstel tot stand is gekomen. Met tijdig bedoelen wij iets anders dan het in dit geval in de arm nemen van DS-Landschapsarchitecten, als het bijna te laat is. Onder tijdig versta ik ook een commissie en een raad tijd geven om een weloverwogen keuze te kunnen maken, gebaseerd op goed omschreven uitgangs punten. Dat is m.i. iets heel anders dan analyse van de vestingwerken en aanwezige beplanting te benoemen als aanzet voor een beeld-kwaliteitsvisie zoals in uw voorstel. Want waar gaan wij het ongetwijfeld prachtige ontwerp- en maatregelenplan van DS-Landschapsarchitecten op beoordelen? En natuurlijk, er was nog geen procedure afgesproken hoe wij de aanbesteding van diensten zouden regelen. Nergens stond omschreven, dat we in dit geval drie verschillende adviseurs om een offerte en presentatie zouden moeten vragen. Wij zijn geen bureaucratische procedure-tijgers of kibbelende kinderen. Binnen een overheid worden procedures in het leven geroepen om burgers te verzekeren dat er zorgvuldig met hun geld wordt omgesprongen. Een keuze maak je uit twee of meer aanbiedingen en niet uit onnodige haast. Samenvattende, zijn wij voor dit voorstel, maar de wijze waarop dit voorstel tot stand is gekomen heeft onze afkeuring" De heer Mettrop antwoordt hierop: Toen wij eind vorig jaar van gedachten wisselden over de wallen en het groenonderhoud daarvan, hebben wij gemeend, daar zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan. Dat betekende dat wij iedereen die ons hierover iets kon vertellen hebben geraadpleegd. U heeft kunnen lezen hoe degene aan wie wij de opdracht hebben gegeven, daarmee omgegaan is. Dat is in de commissie werken ter tafel gekomen. Daar bleek dat het plan zoals dat was opgesteld, niet geheel aan onze visie beant woordde. Wij hebben vervolgens nogmaals met deze mensen om de tafel gezeten en wij hebben weer zaken aangedragen. Het kwam als maar niet uit de verf. Snel en doortastend, wil niet zeggen dat je ondoordacht te werk moet gaan. Wij wilden een goed plan op tafel leggen. Dat het pas nu aan u wordt voorgelegd, is gevolg van het feit dat wij getracht hebben iets te vinden wat ons aansprak. Wij waren voor het beeld-kwaliteitsplan voor de haven bezig, waarbij we dus het decor van dat havenfront in ogenschouw moesten gaan nemen. Toen kwam DS-Landschapschapsarchitecten op de proppen, die hadden op dat decor van het havenfront zo'n verkwikkende visie, dat

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1995 | | pagina 84