vanuit een raamwerk een nadere invulling van de verschillende onderdelen moet plaatsvinden. Het voordeel van een dergelijke aanpak is dat in de resterende periode de losse onderdelen tot een samenhangend geheel kunnen worden gebracht. Concluderend wil de fractie van Progressief Willemstad de waardering uitspreken voor de uitkomsten van de gesprekken van de afgelopen tijd die hebben geleid tot deze begroting en aanbiedingsnota en de inzet van iedereen, die daartoe heeft bijgedragen. Papier is geduldig en er is geen tijd om nu achterover te leunen omdat we het met elkaar eens zijn. De handen zullen uit de mouwen moeten worden gestoken om de gewenste resultaten te bereiken. De fractie van Progressief Willemstad wil daar gaarne zijn bijdrage aan leveren". Namens de fractie van D66 zegt mevrouw Lanning: "Daar bij deze begrotings behandeling in vorige sessies reeds uitvoerig is ingegaan op wat D66 wenselijk acht in de komende periode en ik in de openbare vergadering van de commissie bestuur reeds beschouwelijk de revue liet passeren, wens ik me nu te beperken tot dat wat voor ons de drijfveer is geweest om mee te doen in de verkiezingsstrijd van 1994 met de kreet "Willemstad kijkt vooruit" Toen en zelfs nu nog vragen mensen aan mij, waarom moesten er zo nodig vier partijen in Willemstad komen? Wat vullen jullie aan en waarom wilden jullie niet Progressief? Beschouwelijk zal ik op deze vragen een antwoord proberen te geven. Want duidelijkheid en helderheid is voor ons steeds een must geweest. Waarom zijn wij zo ideologisch? Zonder ideologie kunnen wij niet meer dromen van een betere toekomst en verliezen wij het geloof in de realisatie van het onmogelijke, wij worden perspektiefloze wezens, die de kiezers niets meer te bieden hebben. Zonder ideologie kunnen we geen echte inhoud geven aan het begrip hoop, hoop op een betere wereld bijvoorbeeld. Zonder ideologie kunnen wij geen vaste basis vinden voor het verschil tussen goed en kwaad, voor onze moraal, van waaruit wij onze politieke doelstellingen kunnen formuleren. Zonder ideologie wordt de politiek oninteressant, droog en dor. Hoe vertaald zich dat in onze politieke houding? Onze gulden regel is: men dient zich in gedachten van zijn medeburger te kunnen verplaatsen en zich af te vragen wat men voor zich zelf zou wensen, als men in een dergelijke situatie zou verkeren. Als wij kijken naar het individualiseringsproces en welke effecten onze maatrege len daar direct op hebben dan begrijpt u dat wij bijvoorbeeld vragen om rechtvaardige maatregelen bij de aanpassing van de Algemene Bijstandswet en welke ondersteunende maatregelen wij daarbij noodzakelijk achten om daadwerkelijk rechtvaardige toepassing ervan tot stand te brengen. Onze hoop op een betere wereld vertaalde zich in een verwoede strijd tegen het baggerspecie-depot als iets wat niet bijdraagt aan een positieve wereld. De locatie is gevaarlijk en het depot als zodanig blijft vervuiling. Het is geen oplossing, slechts een verschuiving naar later. Een liberale partij strijdt voor civiele rechten als vrijheid van meningsuiting, eigendomsrecht en het recht contracten af te sluiten- dus rechten om de individuele burger tegen de bemoeienis van de staat te beschermen. Daar vinden wij gerichte bemoeienis van de staat wel degelijk noodzakelijk. Voor ons is politiek geen eigenbelang. Een religieuze partij voert de identiteit van de burger niet terug op diens autonomie, doch op de waarden welke men deelt met anderen, waardoor activiteiten gericht zijn op de instandhouding en ontwikkeling van de gemeenschap en het politiek actief zijn gestalte geven aan de waarden die binnen de gemeenschap gelden via naleving van de door traditie overgeleverde waarden. Daartegenover zijn ideeën vaak vernieuwend, zoals ons streven, dat in de verkiezingstijd

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1995 | | pagina 75