4 heden te zijn. Goede kinderopvang, ook voor buitenschoolse tijden. Ook dient men alert te op andere belemmerende factoren, zoals bijvoorbeeld de zorg voor zieken. Niet domweg zeggen, dan kan men met een uitkering thuis blijven, want dan wordt de morele verplichting op iemand geladen thuis te blijven. Waar plichten zijn, zijn ook rechten. Ook dan heeft de gemeente de plicht om mee te denken aan een creatieve oplossing om werken mogelijk te maken. Verder is er nog de realiseerbaarheidHoe laat gaan creches en scholen open? Dit zijn zaken waar onze sociale dienst mee te maken krijgt. Het is zaak dat de sociale dienst, voor dat de regeling ingaat, goede voorlichting en begeleiding geeft. Mentaliteit bij de sociale dienst dient te zijn: daadwerkelijk aansturen op werken. De gemeente dient een bijzon dere bijstand te realiseren in de vorm van goede kinderopvang, promoten van scholing ter bevordering van instroom in de arbeidsmarkt, opstellen van begeleidings-, en instromingsprojecten met omringende gemeenten, ook na invoering in de arbeidsmarkt dient de cliënt te worden gevolgd i.v.m. realiseerbaarheid van de opvangmogelijkheden, bevorderen van een emancipa tiebeleid en tenslotte werken aan werk. Het is zaak dat we gaan werken aan een activeringsbeleidBijvoorbeeld het vastleggen van gedecentraliseerde gelden. Een voorbeeld van zo'n beleid is het inkopen van kinderopvang bij de crèche, speciaal voor deze cliënten, het geven van een premie bij het met goed resultaat volgen van een gerichte opleiding, vervoer opvangen en zorgdragen voor passende arbeid. Als aan deze voorwaarden wordt gewerkt, dan pas kunt u daadwerkelijk spreken van enige kleine aanpassingen. Ik wacht met spanning uw antwoord af, want onze inzet hierin maakt daadwerke lijk verschil voor met name de vrouwen, welke vallen onder deze regeling. Zij zijn afhankelijk van onze oplossingen in hun situatie. Dat u met enige kleine aanpassingen meer gedacht had aan de hoogte van de uitkeringen, moge duidelijk zijn, doch deze maatregelen horen daar zeker ook bij". De voorzitter antwoordt hierop: "Dit voorstel heeft een hele lange weg achter de rug Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om met Klundert en Zevenbergen deze zaak op te gaan zetten, omdat we in de toekomst toch ook met een aantal zaken eenduidig op zullen moeten trekken. Er is gekozen voor de forfaitaire variant, omdat we denken, dat we daar het best mee uit de voeten kunnen. Ik zou willen voorstellen om het voorstel te laten zoals het nu is en dan na een half jaar bij u terug komen met de rapportage van de uitkomsten van deze situatie om dan, in overleg met Klundert en Zeven bergen, te bekijken hoe de vlag er voor hangt. Mevrouw Lanning heeft een heleboel zaken de revue laten passeren. Zaken, waar we eigenlijk nog niet de ervaring mee hebben, die we nodig zouden moeten hebben om daar goed mee om te kunnen gaan. Er komt een heleboel op ons af. Wij zullen het komende half jaar heel prudent met de zaak omgaan en maar kijken waar wij uitko men" Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt besloten de "Verordening Toeslagen en verlagingen ABW van de gemeente Willemstad 1996" vast te stellen. 8Vaststelling van locaties en prioriteitsstelling inzake het nemen van infrastructurele maatregelen ter uitvoering van het verkeersveiligheids- plan. Namens de fractie van het CDA zegt de heer Moerland: "We hebben al diverse malen over dit onderwerp gesproken. Nog altijd heb ik het idee dat het college niet begrijpt in welke fase wij vinden dat we beland zijn. We zijn ook in de commissie heel duidelijk geweest en hebben twee zaken

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1995 | | pagina 67