4 te creëren. De vraag van mevrouw de Wit is mij duidelijk, maar op dit moment moet ik het antwoord verschuldigd blijven. Wij komen hierop terug. Met betrekking tot de CAI-tarieven kan ik het volgende mededelen. De PNEM heeft een aantal CAI_bedrijven van gemeenten overgenomen in de loop der jaren. Die bedrijven hebben allemaal een andere stichtingsdatum en afschrijvingstermijnen. Het streven van de PNEM is om in een aantal stappen tot harmonisatie van de tarieven te komen. Een verlaging van de tarieven als gevolg van de bijdragen van Euro-7 e.a. zou logisch kunnen zijn, maar ik neem aan dat een verhoging van de exploitatie-lasten t.g.v. inflatie e.d. wordt opgevangen door deze bijdragen. Met betrekking tot de vragen van mevrouw Lanning kan ik zeggen dat er nog geen platformbijeen komst is geweest. Vorig jaar is er onderzoek naar de behoefte geweest in grote delen van Bergen op Zoom. Daar speelde een eventuele verhoging van de tarieven van f.12,- naar f.20,- bij gelijkschakeling aan wat wij hadden. De uitkomst daarvan weet ik niet, maar het gevolg is wel dat de programmering wordt gelijkgeschakeld in Roosendaal, Bergen op Zoom e.d. en dat was eerder niet het geval". Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt besloten in te stemmen met: 1. de aangegeven aanpassingen van het toetsingskader; 2. het doorgeven van de nieuwe programma's Veronica, Euro-7 en Music Factory 8Beschikbaar stellen krediet voor de aanschaf van woonwagens. Namens de fractie van het CDA zegt de heer Dane: "Normaal is het zo dat een onderwerp, dat uitgebreid besproken is in een commissievergadering, op een enkele vraag of opmerking na, een hamerstuk zou kunnen zijn in de raadsvergadering. Aangaande dit punt is dat niet het geval. Het voor ons liggende stuk roept voor ons een behoorlijk aantal vragen op. Laat ik beginnen met de dank uit te spreken voor vijf offertes, wij hadden slechts gevraagd om nog twee extra offertes. In de commissievergadering werd afgelopen donderdag gezegd dat niet alle firma's beschikten over een produktcertificaatzelfs een van de firma's zou niet voldoen aan de door TNO gestelde gezondheidsnormen. Nu lezen we in het bijgeleverde kosten- overzicht, dat alle bedrijven de wagens leveren met Komo attest en een produktcertificaat; sterker nog u wil de wagens aanschaffen bij de firma, die vorige week donderdag nog niet beschikte over een produktcertificaat. Misschien kunt u ons dit uitleggen. Alle vijf offertes, waarvan drie aangevraagd door Nijbod en twee door de gemeente zelf, zijn qua prijs van de wagens gelijkluidend. Moeten we hieruit concluderen dat we het hier over exact dezelfde wagens hebben, afkomstig uit dezelfde fabriek maar afgeleverd door steeds een ander bedrijf? Als dat zo is, dan kunnen wij ons dezelfde prijs voorstellen. Nog een vraag over de exploitatiekosten. Het voorstel van het college is, om de kosten voor dit jaar te dekken uit de post onvoorzien. U vroeg ons in de commissie om een advies. Unaniem adviseerden wij, samen met de andere partijen, om het tekort niet te halen uit de post onvoorzien, maar om te zoeken naar andere mogelijkheden. Het bevreemdt ons danook dat u nu wederom voorstelt het tekort te halen uit de post onvoorzien. Wij missen echter uw motivatie hieromtrent. Als laatste in eerste termijn, hetgeen niet ter sprake is geweest in de commissie, het volgende. Is er onderzoek geweest of het eventueel leasen van de wagens ook tot de mogelijkheden behoort". Namens de fractie van D66 zegt mevrouw Lanning: "Voorzitter het advies is reeds een verklaring op zich. Ik verwacht danook dat mevrouw in 't Veld de

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1995 | | pagina 41