4
te creëren. De vraag van mevrouw de Wit is mij duidelijk, maar op dit
moment moet ik het antwoord verschuldigd blijven. Wij komen hierop terug.
Met betrekking tot de CAI-tarieven kan ik het volgende mededelen. De PNEM
heeft een aantal CAI_bedrijven van gemeenten overgenomen in de loop der
jaren. Die bedrijven hebben allemaal een andere stichtingsdatum en
afschrijvingstermijnen. Het streven van de PNEM is om in een aantal
stappen tot harmonisatie van de tarieven te komen. Een verlaging van de
tarieven als gevolg van de bijdragen van Euro-7 e.a. zou logisch kunnen
zijn, maar ik neem aan dat een verhoging van de exploitatie-lasten t.g.v.
inflatie e.d. wordt opgevangen door deze bijdragen. Met betrekking tot de
vragen van mevrouw Lanning kan ik zeggen dat er nog geen platformbijeen
komst is geweest. Vorig jaar is er onderzoek naar de behoefte geweest in
grote delen van Bergen op Zoom. Daar speelde een eventuele verhoging van
de tarieven van f.12,- naar f.20,- bij gelijkschakeling aan wat wij
hadden. De uitkomst daarvan weet ik niet, maar het gevolg is wel dat de
programmering wordt gelijkgeschakeld in Roosendaal, Bergen op Zoom e.d. en
dat was eerder niet het geval".
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt besloten
in te stemmen met:
1. de aangegeven aanpassingen van het toetsingskader;
2. het doorgeven van de nieuwe programma's Veronica, Euro-7 en Music
Factory
8Beschikbaar stellen krediet voor de aanschaf van woonwagens.
Namens de fractie van het CDA zegt de heer Dane: "Normaal is het zo dat
een onderwerp, dat uitgebreid besproken is in een commissievergadering, op
een enkele vraag of opmerking na, een hamerstuk zou kunnen zijn in de
raadsvergadering. Aangaande dit punt is dat niet het geval. Het voor ons
liggende stuk roept voor ons een behoorlijk aantal vragen op. Laat ik
beginnen met de dank uit te spreken voor vijf offertes, wij hadden slechts
gevraagd om nog twee extra offertes. In de commissievergadering werd
afgelopen donderdag gezegd dat niet alle firma's beschikten over een
produktcertificaatzelfs een van de firma's zou niet voldoen aan de door
TNO gestelde gezondheidsnormen. Nu lezen we in het bijgeleverde kosten-
overzicht, dat alle bedrijven de wagens leveren met Komo attest en een
produktcertificaat; sterker nog u wil de wagens aanschaffen bij de firma,
die vorige week donderdag nog niet beschikte over een produktcertificaat.
Misschien kunt u ons dit uitleggen. Alle vijf offertes, waarvan drie
aangevraagd door Nijbod en twee door de gemeente zelf, zijn qua prijs van
de wagens gelijkluidend. Moeten we hieruit concluderen dat we het hier
over exact dezelfde wagens hebben, afkomstig uit dezelfde fabriek maar
afgeleverd door steeds een ander bedrijf? Als dat zo is, dan kunnen wij
ons dezelfde prijs voorstellen. Nog een vraag over de exploitatiekosten.
Het voorstel van het college is, om de kosten voor dit jaar te dekken uit
de post onvoorzien. U vroeg ons in de commissie om een advies. Unaniem
adviseerden wij, samen met de andere partijen, om het tekort niet te halen
uit de post onvoorzien, maar om te zoeken naar andere mogelijkheden. Het
bevreemdt ons danook dat u nu wederom voorstelt het tekort te halen uit de
post onvoorzien. Wij missen echter uw motivatie hieromtrent. Als laatste
in eerste termijn, hetgeen niet ter sprake is geweest in de commissie, het
volgende. Is er onderzoek geweest of het eventueel leasen van de wagens
ook tot de mogelijkheden behoort".
Namens de fractie van D66 zegt mevrouw Lanning: "Voorzitter het advies is
reeds een verklaring op zich. Ik verwacht danook dat mevrouw in 't Veld de