9
Met betrekking tot het geld besparen zegt de heer Munters"U moet niet denken
dat wij hier zitten om het stedebouwkundig bureau te spekken- Er wordt op het
scherpst van de snede onderhandeld. Vroeger was er eigenlijk altijd sprake van
een afspraak met een open eind als er een stedebouwkundig bureau werd inge
schakeld. Men moest dan maar afwachten waar men uitkwam. Op dit moment maken
wij vooraf een'afspraak over de werkzaamheden. Het bureau wordt uitgenodigd om
een prijskaartje aan te reiken. We weten dus van te voren wat een en ander
gaat kosten. Er wordt nu dus duidelijk een ander beleid gevolgd en er wordt
heel scherp gecalculeerd."
Verder geeft de heer Munters aan dat de fotovlucht nog niet heeft plaatsgevon
den. Het was de bedoeling dat er een koppeling zou gaan plaatsvinden tussen de
gegevens van de fotovlucht en de gegevens van het kadaster, doch op het moment
dat de afspraken daarover met het kadaster waren gemaakt, stonden de bomen al
volop in het groen. Daardoor was het niet meer mogelijk om een goede fotore
portage te maken, aldus de heer Munters. Echter dit voorjaar zal de fotovlucht
plaatsvinden. Een en ander heeft echter wel als voordeel dat er in de tussen
liggende periode betere afspraken met het kadaster zijn gemaakt, zodat een nog
breder gebruik van de beschikbare informatie gemaakt kan worden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een kre
diet beschikbaar te stellen van f 35.153,voor het opstellen van een herzie
ning van het bestemmingsplan "Bovensluis"
6Diepgeboorde tunnels HSL.
Ie termijn.
Namens de P.v.d.A.-fractie geeft de heer De Witte aan het met het college eens
te zijn dat dit soort onderzoeken in de eerste plaats niet door de gemeenten
dienen te worden gedragen. Of het nu gaat om autowegen, kanalen of, zoals in
dit geval, spoorwegen op of onder de grond, aldus de heer De Witte, dit is een
taak van de rijksoverheid.
Voor Willemstad is een en ander volgens hem zeker niet aan de orde, daar de
gemeente Willemstad niet voor het H-tracé is. Volgens hem dient de optie te
worden meegenomen in de gewijzigde tracé-nota, welke half 1993 wordt verwacht.
Hij geeft tot slot aan bij agendapunt 10 nog even op een en ander terug te
komen.
Namens de V.V.D.-fractie merkt de heer Boertjes op zich in het voorstel te
kunnen vinden. Hij denkt dat een en ander inderdaad thuishoort bij zowel de
rijks- als provinciale overheid.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten geen bij
drage voor de voorlopige verificatie van een nieuwe boormethode voor tunnel
bouw beschikbaar te stellen.
7Eerste wijziging van de "Verordening afvalstoffenheffing Willemstad 1993".
Ie termijn.
Namens de C.D.A.-fractie zegt mevrouw In 't Veld: "We weten niet of het toeval
is dat deze eerste wijziging dit jaar betrekking heeft op milieu. Maar wij
zijn wel verontrust dat er nog veel meer zullen volgen. Bovendien kunnen we