9 Met betrekking tot het geld besparen zegt de heer Munters"U moet niet denken dat wij hier zitten om het stedebouwkundig bureau te spekken- Er wordt op het scherpst van de snede onderhandeld. Vroeger was er eigenlijk altijd sprake van een afspraak met een open eind als er een stedebouwkundig bureau werd inge schakeld. Men moest dan maar afwachten waar men uitkwam. Op dit moment maken wij vooraf een'afspraak over de werkzaamheden. Het bureau wordt uitgenodigd om een prijskaartje aan te reiken. We weten dus van te voren wat een en ander gaat kosten. Er wordt nu dus duidelijk een ander beleid gevolgd en er wordt heel scherp gecalculeerd." Verder geeft de heer Munters aan dat de fotovlucht nog niet heeft plaatsgevon den. Het was de bedoeling dat er een koppeling zou gaan plaatsvinden tussen de gegevens van de fotovlucht en de gegevens van het kadaster, doch op het moment dat de afspraken daarover met het kadaster waren gemaakt, stonden de bomen al volop in het groen. Daardoor was het niet meer mogelijk om een goede fotore portage te maken, aldus de heer Munters. Echter dit voorjaar zal de fotovlucht plaatsvinden. Een en ander heeft echter wel als voordeel dat er in de tussen liggende periode betere afspraken met het kadaster zijn gemaakt, zodat een nog breder gebruik van de beschikbare informatie gemaakt kan worden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een kre diet beschikbaar te stellen van f 35.153,voor het opstellen van een herzie ning van het bestemmingsplan "Bovensluis" 6Diepgeboorde tunnels HSL. Ie termijn. Namens de P.v.d.A.-fractie geeft de heer De Witte aan het met het college eens te zijn dat dit soort onderzoeken in de eerste plaats niet door de gemeenten dienen te worden gedragen. Of het nu gaat om autowegen, kanalen of, zoals in dit geval, spoorwegen op of onder de grond, aldus de heer De Witte, dit is een taak van de rijksoverheid. Voor Willemstad is een en ander volgens hem zeker niet aan de orde, daar de gemeente Willemstad niet voor het H-tracé is. Volgens hem dient de optie te worden meegenomen in de gewijzigde tracé-nota, welke half 1993 wordt verwacht. Hij geeft tot slot aan bij agendapunt 10 nog even op een en ander terug te komen. Namens de V.V.D.-fractie merkt de heer Boertjes op zich in het voorstel te kunnen vinden. Hij denkt dat een en ander inderdaad thuishoort bij zowel de rijks- als provinciale overheid. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten geen bij drage voor de voorlopige verificatie van een nieuwe boormethode voor tunnel bouw beschikbaar te stellen. 7Eerste wijziging van de "Verordening afvalstoffenheffing Willemstad 1993". Ie termijn. Namens de C.D.A.-fractie zegt mevrouw In 't Veld: "We weten niet of het toeval is dat deze eerste wijziging dit jaar betrekking heeft op milieu. Maar wij zijn wel verontrust dat er nog veel meer zullen volgen. Bovendien kunnen we

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 9