8 hadden Vanavond willen wij ons beperken tot de financiële kant van het onderwerp. Algemeen werd toen gesteld dat de Willemstadse bevolking als belastingbetaler niet mocht opdraaien voor de activiteiten van een VW. Deze stelling is naar onze mening nog steeds actueel. De financiële geschiedenis van de VW, zoals die door het huishoudboekje van de gemeente loopt, laat zich in enkele woorden schetsen. In 1991 werd ruim f 22.000,subsidie verleend en werden 3 leningen tot een bedrag van f 77.000,verstrekt. In 1992 werd f 25.000,subsidie verleend en het voorstel voor 1993 is om f 37.875,subsidie te verstrekken en tevens de afschrijving te doen plaatsvinden van de 3 leningen tot een bedrag van ruim f 75.000, Medio 1992 schreef de VW er op termijn naar te streven dat de lastendruk gelijkelijk zou kunnen worden verdeeld over de gemeente, de ondernemers en de eigen inkomsten van de VW. In de onlangs gepresenteerde meerjarenbegroting van de VW is deze verdeelsleutel tot en met 1997 echter nog niet terug te vinden. Ruwweg is de huidige verdeling: 6% ondernemers, 29% eigen inkomsten VW en 65% gemeente. Hierbij dient te worden aangetekend dat het effect van de af te schrijven leningen hierin nog niet is verwerkt. Als we in relatie met deze verhoudingscijfers soms enige onvrede van de zijde van de VW menen te horen doorklinken ten aanzien van de inspanningen die de gemeente zich getroost, dan komt dat op ons uiterst onbillijk over. Nu concreet naar uw voorstel. Hier wil onze fractie één aanpassing op voorstellen alvorens accoord te gaan. Op het door u voorgestelde structurele karakter voor de toekomst willen wij ons namelijk niet tot in lengte van jaren vastleggen. Gezien het zojuist ge schetste grote aandeel dat de gemeente heeft in de inkomsten van de VW, stel len wij voor om deze subsidie jaarlijks te overwegen met daarbij de aanteke ning dat een VW, die de komende jaren van een zekere toekomst is verzekerd, ons veel waard is. Echter, zoals gezegd, niet alles. Daarom op dit moment wat ons betreft nog geen vastlegging van concrete bedragen in de verre toekomst zonder dat we daarbij de overige inkomstenbronnen van de VW kunnen inschatten. Met het voorgestelde bedrag van f 37.875,op jaarbasis voor 1993 gaan wij accoord, rekening houdende met de detachering op het politiebureau, welke daar in verhouding op in mindering dient te worden gebracht. Met het tweede deel van uw voorstel, namelijk kwijtschelding van de schulden tot een bedrag van ruim f 75.000,gaan wij eveneens accoord. In de meerjarenbegroting van de VW zijn stijgende inkomsten begroot uit spon sorgelden. Is u bekend of hier gerekend wordt op de inbreng van de Stichting Willemstad Promotie? Zo ja, wat is uw visie op de mogelijkheden in deze?" Namens de V.V.D.-fractie zegt de heer Hoekwater: "Het bestuur van de VW heeft in de beleidsnota 1993 aangegeven wat de huidige positie van de vereniging is. Onder het hoofdje 'Ambitie niveau' schrijft het bestuur van de vereniging: "Er is duidelijk gekozen voor een niveau op de maat en de schaal van Willemstad". Dat daarbij het idee van een zelfstandig kantoor als doel is gehandhaafd, is vanuit de optiek van het VW-bestuur niet onlogisch gezien de doelstelling van de vereniging. Gelukkig voegt het VW-bestuur er aan toe dat zo iets alleen mogelijk is in samenwerking met de VW in Roosendaal. U heeft al aangekondigd dat er volgend jaar een verhoging van de gemeentelijke heffingen en tarieven wordt voorbereid. Wij nemen aan dat de structurele last van de VW, zoals deze nu van ons wordt gevraagd, los staat van uw voornemen tot een belastingverhoging.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 91