13
waarop zowel de V.V.D.- als de P.v.d.A.-fractie dit voorstel behandelen in
relatie tot het voorstel van het voorgaande agendapunt.
Inhoudelijk hebben we het hier namelijk over precies dezelfde procedure, aldus
de heer Driesprong. Dus ik had eigenlijk verwacht dat beide fracties ook dit
voorstel eerst hadden willen bespreken in commissie algemene bestuurlijke.
Mevrouw De Wit geeft aan dat kinderopvang niet aan het seizoen is gebonden.
De heer Driesprong merkt in de richting van mevrouw De Wit op dat dat haar
argument ook niet was.
Namens de P.v.d.A.-fractie geeft de heer De Witte aan dat het hier ter sprake
zijnde onderwerp al uitgebreid in diverse commissies is besproken.
Zodoende heeft er al een discussie plaatsgevonden en dat is bij het voorgaande
voorstel zeker niet het geval, aldus de heer De Witte.
Namens de C.D.A.-fractie merkt de heer Groeneveld op dat er met betrekking tot
het voorbereidingsbesluit voor de realisering van een verblijf voor kinderdag-
opvang nog geen discussie is gevoerd.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten dat een
herziening wordt voorbereid van het bestemmingsplan "Poortweide" ten behoeve
van de eventuele realisering van een verblijf voor kinderdagopvang op het
perceel sectie D nummer 1076 (ged.), gelegen aan de Koningin Wilhelminalaan.
10Saldo van de jaarrekening 1992.
Ie termijn.
Namens de C.D.A.-fractie zegt de heer Driesprong"U presenteert een saldo
over de jaarrekening 1992 van negatief f 76.001,94. Helder naar een en ander
kijkend, komen wij tot de conclusie dat wij geen f 76.001,94 tekort hebben,
maar dat wij afgerond ongeveer f 200.000,over hebben. Een en ander halen we
uit de cijfers zoals die worden gepresenteerd.
We hebben in 1991 van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen een bedrag
van f 162.767,teveel gekregen als stichtingskosten voor de openbare basis
school. We hebben dat geld aan reserves toegevoegd, dus niet opgemaakt. En in
1992 hebben we het betreffende bedrag terug moeten betalen. Dat de terugbeta
ling moest plaatsvinden, was van te voren al bekend.
Als je in 1991 een bedrag van ongeveer f 162.000,krijgt waar je eigenlijk
geen recht op hebt en je moet dat bedrag het jaar daarop terugbetalen dan kun
je toch niet zeggen dat je in dat jaar een bedrag van ongeveer f 162.000,-
tekort bent gekomen.
Een ander aspect dat een rol speelt in de berekening is het saldo van de ge
meentelijke havens. Dat saldo namen we altijd in onze exploitatie-rekening op,
maar sinds 1 januari 1992 dienen we dat saldo te reserveren en buiten de ex
ploitatie te houden. Dit bedrag beloopt ongeveer f 111.000,in de jaarreke
ning 1992.
Die bedragen losgelaten op het gepresenteerde tekort van f 76.001,94, maken
dat onze fractie van mening is dat wij ongeveer f 200.000,over hebben op de
exploitatie 1992 en dat we uit dat overschot een bedrag van ongeveer
f 111.000,moeten afzonderen naar een reserve "onderhoud gemeentelijke ha
vens" en een bedrag van ongeveer f 162.000,moeten terugstorten op de reke
ning van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen.