6
accountantsbureau danwel bij de gemeente zelf.
De voorzitter geeft aan dat de reden niet bij de gemeente zelf ligt. De jaar
rekening 1991 was in maart april 1992 eigenlijk al gereed, aldus de voorzit
ter. Het kan zijn dat het accountantsbureau enige tijd nodig heeft gehad voor
een beoordeling, doch hij weet een en ander niet zeker.
De rekening 1991 is al heel vroeg voorlopig vastgesteld door de raad, aldus de
voorzitter.
De heer Hoekwater verzoekt het college van gedeputeerde staten kenbaar te
maken dat de oorzaak van de late inzending van de jaarrekening 1991 niet bij
de gemeente, doch bij een outsider gelegen is. Hij vindt dat, indien een ande
re instantie de gemeente verhindert om aan haar verplichtingen te voldoen en
de gemeente daar geen invloed op uit kan oefenen, het college van gedeputeerde
staten van een en ander op de hoogte moet worden gesteld. Hij vindt het in
zo'n geval namelijk niet terecht dat de gemeente op een en ander wordt aange
sproken.
De voorzitter geeft aan de behandelingsrouting van de jaarrekening na te zul
len zien. Indien het voorgaande opgaat, zal hij de gedeputeerde staten van een
en ander op de hoogte brengen.
In reactie op de opmerkingen van de heer De Witte zegt de voorzitter vervol
gens: "Ik ga ervan uit, maar ik heb het niet tot op de cent uitgerekend, dat
de in de ingekomen stukken aangehaalde uitgaven passen in het vastgestelde
beleid.
Ingekomen stuk nummer 13 is een budgettair neutraal verhaal, waar het gaat om
de formatieplaats van de provincie in het kader van de volkshuisvesting, maar
daar kan de heer Munters misschien meer over vertellen.
En dat geldt eigenlijk ook voor ingekomen stuk nummer 12."
De heer Munters zegt aansluitend: "Voorzitter, het spijt mij dat ik een beetje
een ander geluid moet laten horen ten opzichte van ingekomen stuk nummer 12.
Dit betreft een extra uitgave en heeft niets met de nul-lijn te maken. Dit
gaat boven de nul-lijn uit. Het is wel een éénmalige uitgave van
f 180.000,Als ik het me goed herinner, is het voteren van dit krediet de
vorige gemeenteraadsvergadering aan de orde geweest.
Het is de bedoeling dat men het milieu-uitvoeringsplan op de rit zet, dat men
als het ware het plan klaarmaakt om in de praktijk toe te passen. Voor het
klaarmaken van dat stuk heeft men mankracht nodig, waarvoor een budget van
f 180.000,nodig is."
Wat betreft ingekomen stuk nummer 13 is er sprake van een budgettair neutraal
verhaal, aldus de heer Munters, want de 3 formatieplaatsen worden geschonken
vanuit de provinciale volkshuisvestingscommissie. Voor de gemeenten zijn hier
geen financiële consequenties aan verbonden.
Aangaande ingekomen stuk nummer 14 geeft hij tot slot aan dat met een en ander
geen geld is gemoeid.
De heer De Witte haalt aan dat zijn vraag met betrekking tot het inschakelen
van de milieu-uitvoeringsorganisatie onbeantwoord is gebleven.
De heer Munters geeft aan dat het de bedoeling is dat de organisatie wordt
opgericht met het doel dat de gemeenten er gebruik van kunnen maken. Het wordt
een apparaat dat door het streekgewest beschikbaar wordt gesteld voor alle in
het streekgewest deelnemende gemeenten, aldus de heer Munters. Er wordt door