5 20. arbeidsmarktverslag per ultimo januari 1993 van het gewest Roosendaal van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal; 21. arbeidsmarktverslag per ultimo februari 1993 van het gewest Roosendaal van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal. Namens de P.v.d.A.-fractie vraagt mevrouw De Wit naar aanleiding van ingekomen stuk nummer 17 om, op het moment dat de nieuwe streekdienstregeling van kracht wordt, een publicatie dienaangaande in weekblad "de Ster" op te nemen, daar dat, volgens haar, de beste manier is om een en ander aan de bevolking kenbaar te maken. Namens de P.v.d.A.-fractie vraagt de heer De Witte naar aanleiding van ingeko men stuk nummer 6 of aangaande de gemeentelijke herindeling het voor de ge meente Willemstad geldende tijdpad kan worden aangegeven. Namens de V.V.D.-fractie zegt mevrouw Van Exel naar aanleiding van ingekomen stuk nummer 17: "Willemstad blijkt in het weekend en zeker op zondag wat de BBA betreft op een eiland te liggen. Op zondag is er namelijk geen enkele busverbinding van Willemstad naar Fijnaart om zo eventueel verder te kunnen reizen naar bijvoorbeeld Breda. In dit schrijven wordt een "belbus"-voorziening aangegeven en een uitbreiding met een taxibedrijf. Dit alleen voor een verbinding tussen Willemstad en Oud- Gastel Nu begrijp ik best dat onrendabele lijnen niet aangehouden kunnen worden, maar er zou toch een mogelijkheid moeten zijn om op zondagavond een enkele bus te laten rijden van Willemstad naar Fijnaart. Twee jaar geleden hebben we ons ingezet voor een goede verbinding via de ZWN richting Rotterdam en daaruit is de extra afrit bij de A29 voortgekomen. Daarom zou ik u nu willen vragen om contact op te nemen met de BBA om te zien of een en ander mogelijk is. Verder zou er te zijner tijd via een publicatie in weekblad "de Ster" ook uitgelegd kunnen worden wat een "belbus"-voorziening inhoud. De heer Kamp geeft aan dat de "belbus"-voorziening een nieuw fenomeen is, welk fenomeen nog niet bij iedereen bekend is. Het is eigenlijk een vorm van be steld vervoer, aldus de heer Kamp. Vervolgens merkt hij op dat, met name tijdens de onrendabele uren, het passa giersaanbod dat de BBA als norm hanteert zich in een dalende lijn bevindt. In het verleden is over een en ander al verschillende malen gesproken, aldus de heer Kamp. De BBA gaat in feite steeds harder met die gegevens om. Het realisme gebiedt te zeggen dat het niet ondenkbaar is dat de busvervoersvoor ziening de komende jaren minder zal worden. Verder zegt hij: "Wat betreft de nieuwe fenomenen zal in de praktijk moeten blijken wat de belangstelling daarvoor is. Daar waar het gaat om de bevordering van het openbaar vervoer, is een en ander voor de gemeente Willemstad niet weggelegd, behalve indien er sprake is van een voldoende aanbod zoals bij het schoolvervoer het geval is." Hij denkt dat het wel belangrijk is om de kwestie nog eens onder de aandacht van de BBA te brengen, al is het alleen maar om niet vergeten te worden. Ten aanzien van de uitkomst van een en ander is hij echter bijzonder somber ge stemd, mede gelet op de reeds opgedane ervaringen in deze. De voorzitter geeft aan dat het gemeentebestuur er voor gekozen heeft om een strategie te volgen welke uitgaat van een zelfstandige gemeente Willemstad. Er

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 68