5
20. arbeidsmarktverslag per ultimo januari 1993 van het gewest Roosendaal
van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal;
21. arbeidsmarktverslag per ultimo februari 1993 van het gewest Roosendaal
van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal.
Namens de P.v.d.A.-fractie vraagt mevrouw De Wit naar aanleiding van ingekomen
stuk nummer 17 om, op het moment dat de nieuwe streekdienstregeling van kracht
wordt, een publicatie dienaangaande in weekblad "de Ster" op te nemen, daar
dat, volgens haar, de beste manier is om een en ander aan de bevolking kenbaar
te maken.
Namens de P.v.d.A.-fractie vraagt de heer De Witte naar aanleiding van ingeko
men stuk nummer 6 of aangaande de gemeentelijke herindeling het voor de ge
meente Willemstad geldende tijdpad kan worden aangegeven.
Namens de V.V.D.-fractie zegt mevrouw Van Exel naar aanleiding van ingekomen
stuk nummer 17: "Willemstad blijkt in het weekend en zeker op zondag wat de
BBA betreft op een eiland te liggen. Op zondag is er namelijk geen enkele
busverbinding van Willemstad naar Fijnaart om zo eventueel verder te kunnen
reizen naar bijvoorbeeld Breda.
In dit schrijven wordt een "belbus"-voorziening aangegeven en een uitbreiding
met een taxibedrijf. Dit alleen voor een verbinding tussen Willemstad en Oud-
Gastel
Nu begrijp ik best dat onrendabele lijnen niet aangehouden kunnen worden, maar
er zou toch een mogelijkheid moeten zijn om op zondagavond een enkele bus te
laten rijden van Willemstad naar Fijnaart.
Twee jaar geleden hebben we ons ingezet voor een goede verbinding via de ZWN
richting Rotterdam en daaruit is de extra afrit bij de A29 voortgekomen.
Daarom zou ik u nu willen vragen om contact op te nemen met de BBA om te zien
of een en ander mogelijk is.
Verder zou er te zijner tijd via een publicatie in weekblad "de Ster" ook
uitgelegd kunnen worden wat een "belbus"-voorziening inhoud.
De heer Kamp geeft aan dat de "belbus"-voorziening een nieuw fenomeen is, welk
fenomeen nog niet bij iedereen bekend is. Het is eigenlijk een vorm van be
steld vervoer, aldus de heer Kamp.
Vervolgens merkt hij op dat, met name tijdens de onrendabele uren, het passa
giersaanbod dat de BBA als norm hanteert zich in een dalende lijn bevindt.
In het verleden is over een en ander al verschillende malen gesproken, aldus
de heer Kamp. De BBA gaat in feite steeds harder met die gegevens om. Het
realisme gebiedt te zeggen dat het niet ondenkbaar is dat de busvervoersvoor
ziening de komende jaren minder zal worden.
Verder zegt hij: "Wat betreft de nieuwe fenomenen zal in de praktijk moeten
blijken wat de belangstelling daarvoor is.
Daar waar het gaat om de bevordering van het openbaar vervoer, is een en ander
voor de gemeente Willemstad niet weggelegd, behalve indien er sprake is van
een voldoende aanbod zoals bij het schoolvervoer het geval is."
Hij denkt dat het wel belangrijk is om de kwestie nog eens onder de aandacht
van de BBA te brengen, al is het alleen maar om niet vergeten te worden. Ten
aanzien van de uitkomst van een en ander is hij echter bijzonder somber ge
stemd, mede gelet op de reeds opgedane ervaringen in deze.
De voorzitter geeft aan dat het gemeentebestuur er voor gekozen heeft om een
strategie te volgen welke uitgaat van een zelfstandige gemeente Willemstad. Er