25
Maar dat wil neg niet zeggen dat wij accccrd zullen gaan met de eventuele
voorstellen van de ad-hoc commissie, aldus de heer Boertjes.
Verder geeft hij aan de commissie mee te willen geven ook motoren in de be
schouwingen mee te nemen, daar waar gesproken wordt over het auto-vrij maken.
Aangaande het voorstel van de heer Moerland om een vertegenwoordiger afkomstig
uit de belangenvereniging Horeca Middenstand in de commissie zitting te
laten nemen, geeft hij aan dat dat de vraag oproept of er dan ook een bewoner
in de commissie plaats moet nemen. En waar leg je dan de scheidingslijn, aldus
de heer Boertjes.
Tot slot wijst hij op de, in een artikel in het Brabants Nieuwsblad gemaakte,
opmerking van de heer Kamp dat misschien deze zomer al met de maatregelen
wordt aangevangen. Hij vindt het erg vroeg om een en ander nu al naar voren te
brengen en is verder de mening toegedaan dat, indien men iets doet, dat ook
goed gedaan moet worden.
Namens de P.v.d.A.-fractie geeft mevrouw De Wit in de richting van de heer
Moerland aan nooit spelletjes in de raad te spelen.
Het voorstel van de heer Moerland om een vertegenwoordiger afkomstig uit de
belangenvereniging Horeca Middenstand in de ad-hoc commissie zitting te
laten nemen, lijkt haar op het eerste gezicht geen goed voorstel. Zij vraagt
zich, net als de heer Boertjes, af waar de grens van vertegenwoordigde groepe
ringen moet worden gelegd. Zij is in deze van mening dat de raad hier de ver
antwoordelijkheid heeft en moet nemen.
Verder geeft zij aan dat naast de C.D.A.-fractie en de V.V.D.-fractie ook haar
fractie de verkeers- en parkeerproblematiek heeft aangekaart. En aansluitend
wijst zij er op dat het een P.v.d.A.-wethouder is die uiteindelijk alles op de
rails heeft gezet.
Verder zegt zij: "Na vele jaren van overlast voor de burgers en evenzo vele
jaren van praten over en zoeken naar oplossingen, is het vanavond dan einde
lijk zover. Een besluit over een ingrijpende, naar onze mening, zeer afdoende
oplossing zal straks genomen worden.
Nu is het in de Nederlandse politiek meestal zo dat een besluit een compromis
is tussen twee uitersten. Met dit besluit is dat, naar ons gevoel, niet zo. De
keuze moet gemaakt worden tussen enerzijds de burgers, die jarenlang getergd
en geplaagd zijn door de meest uiteenlopende vormen van overlast en anderzijds
de ondernemers, die vrezen gedupeerd te raken door een besluit tot auto-vrij
maken van de vesting op gezette tijden van het jaar.
We hebben in de afgelopen jaren zeer veel gegevens verzameld die betrekking
hebben op deze materie. De stapel rapporten is bijna niet meer in centimeters
uit te drukken, doch slechts nog in decimeters. Al deze gegevens zijn door ons
uitvoerig overwogen en hebben voor onze fractie tot de conclusie geleid dat de
keuze wel ten gunste van de burger moet uitvallen.
Wij zijn er van overtuigd dat dit voorstel zeer ten goede komt aan het leef
klimaat binnen de vesting. We denken zelfs nog een stapje verder en verwachten
eigenlijk dat de ondernemers er uiteindelijk geen negatieve, maar misschien
zelfs wel positieve resultaten van zullen ondervinden.
Het gaat hier vanavond om een principe-besluit. Details komen te zijner tijd
aan de orde en daar gaan we nu dan ook niet op in.
Een ding wil ik het college al wel vast meegeven en dat is het tijdpad.
Hoe zorgvuldig de wethouder tot nu toe ook is geweest, waarvoor overigens onze
complimenten, bij de burgers zijn verwachtingen gewekt en graag zouden we dan
ook zien dat de maatregelen tot het auto-vrij maken het liefst vóór de zomer
gerealiseerd worden."