25 Maar dat wil neg niet zeggen dat wij accccrd zullen gaan met de eventuele voorstellen van de ad-hoc commissie, aldus de heer Boertjes. Verder geeft hij aan de commissie mee te willen geven ook motoren in de be schouwingen mee te nemen, daar waar gesproken wordt over het auto-vrij maken. Aangaande het voorstel van de heer Moerland om een vertegenwoordiger afkomstig uit de belangenvereniging Horeca Middenstand in de commissie zitting te laten nemen, geeft hij aan dat dat de vraag oproept of er dan ook een bewoner in de commissie plaats moet nemen. En waar leg je dan de scheidingslijn, aldus de heer Boertjes. Tot slot wijst hij op de, in een artikel in het Brabants Nieuwsblad gemaakte, opmerking van de heer Kamp dat misschien deze zomer al met de maatregelen wordt aangevangen. Hij vindt het erg vroeg om een en ander nu al naar voren te brengen en is verder de mening toegedaan dat, indien men iets doet, dat ook goed gedaan moet worden. Namens de P.v.d.A.-fractie geeft mevrouw De Wit in de richting van de heer Moerland aan nooit spelletjes in de raad te spelen. Het voorstel van de heer Moerland om een vertegenwoordiger afkomstig uit de belangenvereniging Horeca Middenstand in de ad-hoc commissie zitting te laten nemen, lijkt haar op het eerste gezicht geen goed voorstel. Zij vraagt zich, net als de heer Boertjes, af waar de grens van vertegenwoordigde groepe ringen moet worden gelegd. Zij is in deze van mening dat de raad hier de ver antwoordelijkheid heeft en moet nemen. Verder geeft zij aan dat naast de C.D.A.-fractie en de V.V.D.-fractie ook haar fractie de verkeers- en parkeerproblematiek heeft aangekaart. En aansluitend wijst zij er op dat het een P.v.d.A.-wethouder is die uiteindelijk alles op de rails heeft gezet. Verder zegt zij: "Na vele jaren van overlast voor de burgers en evenzo vele jaren van praten over en zoeken naar oplossingen, is het vanavond dan einde lijk zover. Een besluit over een ingrijpende, naar onze mening, zeer afdoende oplossing zal straks genomen worden. Nu is het in de Nederlandse politiek meestal zo dat een besluit een compromis is tussen twee uitersten. Met dit besluit is dat, naar ons gevoel, niet zo. De keuze moet gemaakt worden tussen enerzijds de burgers, die jarenlang getergd en geplaagd zijn door de meest uiteenlopende vormen van overlast en anderzijds de ondernemers, die vrezen gedupeerd te raken door een besluit tot auto-vrij maken van de vesting op gezette tijden van het jaar. We hebben in de afgelopen jaren zeer veel gegevens verzameld die betrekking hebben op deze materie. De stapel rapporten is bijna niet meer in centimeters uit te drukken, doch slechts nog in decimeters. Al deze gegevens zijn door ons uitvoerig overwogen en hebben voor onze fractie tot de conclusie geleid dat de keuze wel ten gunste van de burger moet uitvallen. Wij zijn er van overtuigd dat dit voorstel zeer ten goede komt aan het leef klimaat binnen de vesting. We denken zelfs nog een stapje verder en verwachten eigenlijk dat de ondernemers er uiteindelijk geen negatieve, maar misschien zelfs wel positieve resultaten van zullen ondervinden. Het gaat hier vanavond om een principe-besluit. Details komen te zijner tijd aan de orde en daar gaan we nu dan ook niet op in. Een ding wil ik het college al wel vast meegeven en dat is het tijdpad. Hoe zorgvuldig de wethouder tot nu toe ook is geweest, waarvoor overigens onze complimenten, bij de burgers zijn verwachtingen gewekt en graag zouden we dan ook zien dat de maatregelen tot het auto-vrij maken het liefst vóór de zomer gerealiseerd worden."

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 53