24
den met een vertegenwoordiger afkomstig uit de belangenvereniging Horeca
Middenstand.
Samen verder, weet u nog? Samen verder is in deze situatie de enige juiste
weg, omdat we met elkaar zoveel meer kunnen bereiken als tegen elkaar.
Wat het voorstel zelf betreft, schrijft u als onderwerp van dit agendapunt:
"Principe-standpunt over de maatregelen ter oplossing van de verkeers- en par
keeroverlast in de vesting". In uw voorstel schrijft u: "Gelet op bovenstaande
stellen wij u voor het college op te dragen nadere voorstellen voor te berei
den die leiden tot het doen van een voorstel met betrekking tot het auto-vrij
maken van de Vesting Willemstad gedurende bepaalde tijdstippen in het week
end"
U moet ons niet euvel duiden als wij vinden dat wij dit niet hetzelfde vinden.
"Ja" zeggen tegen dit voorstel betekent onzes inziens niet perse dat we dan
straks ook "ja" zullen zeggen tegen een eventueel auto-vrij maken van de ves
ting. Toch begrijpen wij uit uw onderwerp over dit agendapunt dat u juist dat,
weliswaar in principe, van ons wilt horen. Dan moet u dat ook vragen.
Echter, u kent de souplesse waarmee onze fractie doorgaans opereert en natuur
lijk zijn we ook vanavond bereid om op deze vraag, geheel spontaan, een ant
woord te geven.
Dat antwoord luidt: "Ja, als Ja, als we de vrijheid hebben om op ons "ja"
terug te komen als blijkt dat wij als C.D.A.-fractie de kosten van afsluiten
onverantwoord hoog vinden. Ja, als we de vrijheid hebben om op ons "ja" terug
te komen als blijkt dat wij als C.D.A.-fractie de kosten van de schadevergoe
dingen te hoog vinden. Ja, als we in de toekomst de mogelijkheid nog hebben om
de details van dit principe-standpunt in te vullen".
Verder nog één opmerking en één vraag.
De opmerking betreft het feit dat bij de stukken behorende bij dit agendapunt,
buiten het toegestuurde stuk dat voor ons ligt, niets in de map aanwezig was.
Wij hebben als C.D.A.-fractie gemeend toch alle ons in het verleden
toegestuurde stukken met betrekking tot dit onderwerp te moeten gebruiken om
tot een besluit te komen.
De vraag is een korte. Kunt u ons een duidelijke en heldere uitleg geven over
de verdere procedure welke u met betrekking tot dit onderwerp denkt te gaan
voeren?"
Namens de V.V.D-fractie geeft de heer Boertjes aan dat, naar zijn mening, de
heer Moerland ten aanzien van bepaalde stellingnames toch wel wat geswitcht
is.
Vervolgens geeft hij aan dat er al erg lang over de parkeer- en verkeerspro
blematiek wordt gesproken. Zijn fractie heeft in het verkiezingsprogramma van
1982 al aandacht aan een en ander besteed.
Het afgelopen jaar, tijdens de proefafsluiting van de vesting, is de kwestie
weer wat meer actueel geworden, aldus de heer Boertjes.
Hij constateert dat alle ins en outs aangaande de problematiek met bewoners,
horeca en middenstand uitvoerig zijn besproken.
Verder zegt hij: "Ik heb begrepen dat het heden gaat om het innemen van een
principe-standpunt over het al dan niet auto-luw maken van Willemstad. De
invulling van een en ander zal door de ad-hoc commissie verder worden uitge
werkt, waarna nadere voorstellen aan de raad zullen worden voorgelegd."
Hij is het eens met de opmerking van de heer Moerland dat men het niet ieder
een naar de zin kan maken.
Hij erkent dat het effect van de proefafsluiting niet geheel negatief is ge
weest
Hij kan er zich in principe in vinden om een onderzoek te verrichten naar het
auto-luw maken van de gemeente gedurende bepaalde tijdstippen in het weekend.