24 den met een vertegenwoordiger afkomstig uit de belangenvereniging Horeca Middenstand. Samen verder, weet u nog? Samen verder is in deze situatie de enige juiste weg, omdat we met elkaar zoveel meer kunnen bereiken als tegen elkaar. Wat het voorstel zelf betreft, schrijft u als onderwerp van dit agendapunt: "Principe-standpunt over de maatregelen ter oplossing van de verkeers- en par keeroverlast in de vesting". In uw voorstel schrijft u: "Gelet op bovenstaande stellen wij u voor het college op te dragen nadere voorstellen voor te berei den die leiden tot het doen van een voorstel met betrekking tot het auto-vrij maken van de Vesting Willemstad gedurende bepaalde tijdstippen in het week end" U moet ons niet euvel duiden als wij vinden dat wij dit niet hetzelfde vinden. "Ja" zeggen tegen dit voorstel betekent onzes inziens niet perse dat we dan straks ook "ja" zullen zeggen tegen een eventueel auto-vrij maken van de ves ting. Toch begrijpen wij uit uw onderwerp over dit agendapunt dat u juist dat, weliswaar in principe, van ons wilt horen. Dan moet u dat ook vragen. Echter, u kent de souplesse waarmee onze fractie doorgaans opereert en natuur lijk zijn we ook vanavond bereid om op deze vraag, geheel spontaan, een ant woord te geven. Dat antwoord luidt: "Ja, als Ja, als we de vrijheid hebben om op ons "ja" terug te komen als blijkt dat wij als C.D.A.-fractie de kosten van afsluiten onverantwoord hoog vinden. Ja, als we de vrijheid hebben om op ons "ja" terug te komen als blijkt dat wij als C.D.A.-fractie de kosten van de schadevergoe dingen te hoog vinden. Ja, als we in de toekomst de mogelijkheid nog hebben om de details van dit principe-standpunt in te vullen". Verder nog één opmerking en één vraag. De opmerking betreft het feit dat bij de stukken behorende bij dit agendapunt, buiten het toegestuurde stuk dat voor ons ligt, niets in de map aanwezig was. Wij hebben als C.D.A.-fractie gemeend toch alle ons in het verleden toegestuurde stukken met betrekking tot dit onderwerp te moeten gebruiken om tot een besluit te komen. De vraag is een korte. Kunt u ons een duidelijke en heldere uitleg geven over de verdere procedure welke u met betrekking tot dit onderwerp denkt te gaan voeren?" Namens de V.V.D-fractie geeft de heer Boertjes aan dat, naar zijn mening, de heer Moerland ten aanzien van bepaalde stellingnames toch wel wat geswitcht is. Vervolgens geeft hij aan dat er al erg lang over de parkeer- en verkeerspro blematiek wordt gesproken. Zijn fractie heeft in het verkiezingsprogramma van 1982 al aandacht aan een en ander besteed. Het afgelopen jaar, tijdens de proefafsluiting van de vesting, is de kwestie weer wat meer actueel geworden, aldus de heer Boertjes. Hij constateert dat alle ins en outs aangaande de problematiek met bewoners, horeca en middenstand uitvoerig zijn besproken. Verder zegt hij: "Ik heb begrepen dat het heden gaat om het innemen van een principe-standpunt over het al dan niet auto-luw maken van Willemstad. De invulling van een en ander zal door de ad-hoc commissie verder worden uitge werkt, waarna nadere voorstellen aan de raad zullen worden voorgelegd." Hij is het eens met de opmerking van de heer Moerland dat men het niet ieder een naar de zin kan maken. Hij erkent dat het effect van de proefafsluiting niet geheel negatief is ge weest Hij kan er zich in principe in vinden om een onderzoek te verrichten naar het auto-luw maken van de gemeente gedurende bepaalde tijdstippen in het weekend.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 52