3 Maar niet alleen onze gemeente, doch ook diverse burgers, kortom iedereen die maar enigszins begrijpt dat zo'n uniek terrein voor mens en natuur verloren gaat, heeft zijn of haar uiterste best gedaan. Maar hoe verder? Wat kunnen we nog doen? Het lijkt ons een goed idee om onze collega's in Oostflakkee te benaderen, want zoals wij inmiddels hebben begre pen leeft daar in de raad ook een andere gedachte met betrekking tot het rea liseren van een crossterrein. Ik verneem graag uw eventuele suggesties in deze kwestie." Namens de V.V.D.-fractie zegt de heer Hoekwater met betrekking tot ingekomen stuk nummer 7: "De afdeling Geschillen van Bestuur van de Raad van State heeft voor de inwoners van onze gemeente, de recreanten langs de oevers van het Hellegatsplein en de watersporters in die omgeving in onze ogen een teleur stellende beslissing genomen. Daar waar een natuurgebied in ontwikkeling is dat vanwege de bescherming van die natuurlijke ontwikkeling niet betreden mag worden, wordt aan de andere zijde van de weg toestemming gegeven om een motorcrossterrein aan te leggen en te exploiteren. Wij hopen nu maar dat de gemeente Oostflakkee in staat zal zijn de strikte naleving van de bepalingen van de Wet op de geluidhinder, welke van toepassing zijn op dat crossterrein, af te dwingen. Wij willen niet bij voorbaat somber zijn maar controle op de naleving van voorschriften en afdwingen van die naleving bij overtreding van de voorschrif ten is helaas niet de sterkste kant van de onze overheid. Kunt u mededelen of met deze beslissing van de Raad van State tevens toestem ming is verleend voor het ter plaatse exploiteren van een racecentrum voor wa terscooters?" Met betrekking tot ingekomen stuk nummer 7 geeft de heer De Witte, namens de P.v.d.A.-fractie, aan te hebben begrepen dat de mogelijkheid bestaat dat het crossterrein er wel komt. Hij vraagt vervolgens: "Wat resteert nu in procedurele zin en in welke zin kan de gemeente Willemstad, wat betreft regelgeving, hier nog iets aan doen?" De heer Munters antwoordt dat het college de tendens van het verwoorde deelt. Ook wij waren verbaasd en teleurgesteld over de uitspraak van de Raad van State, aldus de heer Munters. We hadden allemaal het gevoel dat het terrein voor crossers gesloten zou blijven, maar deze uitspraak heeft voor die sport beoefenaars toch weer mogelijkheden geopend. Verder haalt hij aan dat in de uitspraak een aantal merkwaardige beslissingen zijn verwoord. Als voorbeeld noemt hij het feit dat de mogelijkheid wordt geboden om een crossterrein, dat overigens als oefenterrein mag worden gebruikt, te realise ren doch dat er op dat terrein geen crosswedstrijden mogen worden georgani seerd. De heer Munters vreest echter dat het oefenterrein snel zal veranderen in een wedstrijdterrein. Een ander merkwaardig punt in de uitspraak is het feit dat aan de bestemmings- plankaart goedkeuring is onthouden terwijl de voorschriften wel zijn goedge keurd, aldus de heer Munters. Een en ander betekent dat de mensen, die het crossterrein aan willen leggen, een soort mandaat hebben gekregen voor de realisering. Verder geeft hij aan dat de enige hoop voor Willemstad nu nog bij de gemeente Oostflakkee en bij het recreatieschap Haringvliet ligt. Het recreatieschap heeft het gebied in pacht, aldus de heer Munters. Het schap

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 217