2 tie van Willemstad. Integendeel, nog zullen part-time bestuurders Willemstad besturen, zij het van grotere afstand en daardoor onontkoombaar, met minder betrokkenheid bij de specifiek Willemstadse situatie. Dit is geen verwijt op voorhand maar het nuchter constateren van een feit. Met u zijn wij van mening dat, als aan herindeling niet te ontkomen valt, dit dan minimaal op een schaal van 18.000 tot 20.000 inwoners dient te geschieden, waarbij full-time bestuurders de belangen van deze grotere gemeente kunnen behartigen. Betreffende uw visie over de herindeling van Willemstad wil ik het volgende zeggen. De argumenten leidend tot de keuze die wij gemaakt hebben om zelfstandigheid tot op de dag van vandaag als enige mogelijkheid te hanteren in onze visie naar de toekomst toe, zijn genoegzaam bekend en in uw notitie nog eens uiteen gezet. Genoeg daarover, voorzitter. De simpele constatering dat meningen en opinies bij bestuurders en ambtenaren van bovengemeentelijk niveau in de loop van de tijd dusdanig zijn bijgesteld door diverse factoren als BoN-nota's en dergelijke, maakt dat uw conclustfj naar onze mening correct is. De realiteit gebiedt ons ons nader uit te spreken over de herindeling van Willemstad. Wat wij echter missen in uw notitie is het standpunt dat zelfstandig blijven van Willemstad onze eerste optie is en ook zal blijven. Dat wij als gevolg van externe omstandigheden moeten uitwijken naar de eerstvolgende optie is niet meer dan een tweede gedwongen keuze. Deze tweede keuze is gefundeerd op het standpunt dat een nieuw te vormen ge meente minimaal een omvang dient te hebben die full—time bestuurders recht vaardigt. Met andere woorden 18.000 inwoners of daarboven. In deze tweede optie gaat onze voorkeur uit naar de combinatie van Willemstad, Fijnaart en Heijningen, Standdaarbuiten en Klundert. Hierbij dient te worden aangetekend dat met Klundert bedoeld wordt Klundert inclusief het industrie terrein Moerdijk. Evenals Klundert zelf haar lot aan het industrieterrein heeft verbonden, legt ook onze fractie datzelfde verband, namelijk Klundert met haar huidige voor zieningenniveau gerelateerd aan haar huidige omvang zal naar onze mening na eventuele amputatie van het industrieterrein Moerdijk lange jaren als invalide door het leven moeten. De WAO-uitkeringen, lees in dit geval de Algemene Uit kering, zijn niet meer wat ze waren en de buren zijn niet draagkrachtig genoeg om dit financieel-economisch gebrek op te vangen. Met andere woorden, zond^P industrieterrein Moerdijk zien wij de voorgestelde combinatie niet als wense lijk. Als de voorgestelde optie met Klundert om welke reden dan ook niet door zou kunnen gaan dan zijn wij het met uw voorstel eens om te komen tot een combi natie van Willemstad, Fijnaart en Heijningen, Standdaarbuiten en Oud en Nieuw Gastel. Uw aantekening dat alleen het inwonersaantal van Oud en Nieuw Gastel hiervoor bepalend is, onderschrijven wij volledig. De banden die de Willem stadse samenleving met Klundert heeft door middel van verschillende pragmati sche samenwerkingsvormen, alsmede de emotionele banden met Klundert, ontbreken ten ene male in de relatie met Oud en Nieuw Gastel. Dit gegeven achten wij essentieel voor de keuzevolgorde als aangegeven. Blijft voor ons voorop staan dat de genoemde varianten tweede keuzes zijn, volgend op onze eerste wens om zelfstandig te blijven. Maar we blijven ook realist. Namens de P.v.d.A.-fractie geeft de heer De Witte aan verheugd te zijn met het feit dat er, kijkend naar de publieke tribune, redelijk veel belangstelling voor deze materie is.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1993 | | pagina 207