2
tie van Willemstad. Integendeel, nog zullen part-time bestuurders Willemstad
besturen, zij het van grotere afstand en daardoor onontkoombaar, met minder
betrokkenheid bij de specifiek Willemstadse situatie. Dit is geen verwijt op
voorhand maar het nuchter constateren van een feit.
Met u zijn wij van mening dat, als aan herindeling niet te ontkomen valt, dit
dan minimaal op een schaal van 18.000 tot 20.000 inwoners dient te geschieden,
waarbij full-time bestuurders de belangen van deze grotere gemeente kunnen
behartigen.
Betreffende uw visie over de herindeling van Willemstad wil ik het volgende
zeggen.
De argumenten leidend tot de keuze die wij gemaakt hebben om zelfstandigheid
tot op de dag van vandaag als enige mogelijkheid te hanteren in onze visie
naar de toekomst toe, zijn genoegzaam bekend en in uw notitie nog eens uiteen
gezet. Genoeg daarover, voorzitter.
De simpele constatering dat meningen en opinies bij bestuurders en ambtenaren
van bovengemeentelijk niveau in de loop van de tijd dusdanig zijn bijgesteld
door diverse factoren als BoN-nota's en dergelijke, maakt dat uw conclustfj
naar onze mening correct is. De realiteit gebiedt ons ons nader uit te spreken
over de herindeling van Willemstad.
Wat wij echter missen in uw notitie is het standpunt dat zelfstandig blijven
van Willemstad onze eerste optie is en ook zal blijven. Dat wij als gevolg van
externe omstandigheden moeten uitwijken naar de eerstvolgende optie is niet
meer dan een tweede gedwongen keuze.
Deze tweede keuze is gefundeerd op het standpunt dat een nieuw te vormen ge
meente minimaal een omvang dient te hebben die full—time bestuurders recht
vaardigt. Met andere woorden 18.000 inwoners of daarboven.
In deze tweede optie gaat onze voorkeur uit naar de combinatie van Willemstad,
Fijnaart en Heijningen, Standdaarbuiten en Klundert. Hierbij dient te worden
aangetekend dat met Klundert bedoeld wordt Klundert inclusief het industrie
terrein Moerdijk.
Evenals Klundert zelf haar lot aan het industrieterrein heeft verbonden, legt
ook onze fractie datzelfde verband, namelijk Klundert met haar huidige voor
zieningenniveau gerelateerd aan haar huidige omvang zal naar onze mening na
eventuele amputatie van het industrieterrein Moerdijk lange jaren als invalide
door het leven moeten. De WAO-uitkeringen, lees in dit geval de Algemene Uit
kering, zijn niet meer wat ze waren en de buren zijn niet draagkrachtig genoeg
om dit financieel-economisch gebrek op te vangen. Met andere woorden, zond^P
industrieterrein Moerdijk zien wij de voorgestelde combinatie niet als wense
lijk.
Als de voorgestelde optie met Klundert om welke reden dan ook niet door zou
kunnen gaan dan zijn wij het met uw voorstel eens om te komen tot een combi
natie van Willemstad, Fijnaart en Heijningen, Standdaarbuiten en Oud en Nieuw
Gastel. Uw aantekening dat alleen het inwonersaantal van Oud en Nieuw Gastel
hiervoor bepalend is, onderschrijven wij volledig. De banden die de Willem
stadse samenleving met Klundert heeft door middel van verschillende pragmati
sche samenwerkingsvormen, alsmede de emotionele banden met Klundert, ontbreken
ten ene male in de relatie met Oud en Nieuw Gastel. Dit gegeven achten wij
essentieel voor de keuzevolgorde als aangegeven.
Blijft voor ons voorop staan dat de genoemde varianten tweede keuzes zijn,
volgend op onze eerste wens om zelfstandig te blijven. Maar we blijven ook
realist.
Namens de P.v.d.A.-fractie geeft de heer De Witte aan verheugd te zijn met het
feit dat er, kijkend naar de publieke tribune, redelijk veel belangstelling
voor deze materie is.